måndag 21 november 2022

Snökaos

Varje höst/vinter är det samma visa. ”Snöstorm”, ”extremväder” och ”trafikkaos”. Så vad har egentligen hänt? Det har kommit några centimeter snö i storstäderna. Till och med Skåne har fått en skvätt.


Snökaos!!!

Hur kommer det sig att så många får en chock av att vintersäsongen också innebär vinterväder? Trots att väderprognoserna visar när det ska bli minusgrader i kombination med nederbörd har de inte tänkt tanken att sätta på vinterdäck. Och det är ju tydligen många som glömt eller överhuvudtaget inte lärt sig hur man gör det, så då är man beroende av däckfirmor, som självfallet har lite ont om tid nu när ”alla” kommer samtidigt.

Ont om tid har också bilpendlarna. Hur skulle det vara att starta en kvart tidigare på morgonen när det rapporteras om sämre vägförhållanden? För det är ju egentligen bara det som krävs, att vara ute i god tid så att man slipper stressa, samtidigt som man ger bilen de bästa förutsättningarna genom att sätta på bra vinterdäck.


Jag har själv varit ung och dum, snålat på vinterdäcken, kört fortare än jag klarat av och, inte minst, startat lite för sent så att jag får ligga och pressa på gränsen istället för att kunna ta det lugnt (idiotiskt, för skillnaden är ju oftast bara några minuter på en vanlig jobbresa). Mitt försvar är att jag har växt upp. Det kommer naturligtvis nya generationer bilförare som måste få göra samma misstag, men det känns som rena dumhetsepidemin den här tiden på året.


Men jag hade ju bråttom!

Så kan vi inte bara lova varandra att sätta väckarklockan lite tidigare så att vi hinner skrapa rutan och hålla rimligt avstånd till bilen framför? Resor är allra bäst när de avslutas på resmålet.

48 kommentarer:

  1. Skånebo här. Var ute och körde igår och kan konstatera att många saknar vinterdäck. Stannade till vid ett rekreationsområde utanför Malmö och kunde se att minst 1/3 åkte på vinterdäck trots halka och snö.

    Är själv noga med vinterdäck då, precis som du skriver, det viktigaste är att jag och mina medtrafikanter kommer fram. Denna gången fick det dock bytas (i god tid) på en drive in däckbytare på grund av ryggskott hos undertecknad. 350 kr - ok ändå.

    Vill också komma med en liten påminnelse här. Sväng in till macken och kolla däcktrycket efter att du bytt däck. Min däckbytare hade fyllt i 3 bar när jag ska ha 2,4 i däcken. Hjulbultarna skall också efterdras 5-10 mil efter bytet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag bytte själv däck med ryggskott för några år sedan och har full förståelse för däckfirma i det läget :(

      Att efterdra bultarna brukar jag göra redan efter första resan, är det för tidigt? Jag har i alla fall sluppit bli omkörd av mitt eget hjul, men jag förstått på dem som har den erfarenheten att det känns olustigt.

      Radera
    2. När jag bodde i Skåne för ca 25år sedan var det en majoritet av mina bekanta som inte ens ägde vinterdäck...

      Radera
    3. Det går kanske an om man kan ställa bilen vid behov, men är man (som många är) beroende av att kunna köra bil på morgonen är det klokt att ha vinterdäck tillhands.

      Radera
    4. Det där med att efterdra har jag aldrig fått någon förklaring för till varför. Jag drar med momentnyckel när jag byter och de gångerna jag "efterdragit" har det inte behövts. Brukar dra med 130Nm och vid efterdragning så har nyckeln klickat där fortfarande

      Radera
    5. För att bultarna ofta faktiskt blir lösa och för att de är jävligt viktiga. Tänk dig att det ligger lite skit i gängan eller ett gruskorn i anläggningsytan som sedan lösgörs under användning varpå skruva kan dras ihop lite, förlorar anspänning och kan börja lösgöras (särskilt på vänstersidan). Jag drar också med momentnyckel och min erfarenhet är att en bult eller två faktiskt blir lös varje gång. Moment är också ett indirekt mått, samma moment kan ge väldigt olika sträckning av skruven beroende på friktionen i gängan (skit leder till understräckning, smörjning normalt till översträckning och risk för brott), det du egentligen vill veta är hur hårt anläggningsytorna trycks ihop men det går inte att mäta på ett praktiskt sätt för lekman eller däckverkstad.

      Vill man ha en mer handgriplig åskådliggöring till varför hjulbultur *skall* efterdras kan man kolla någon av de många videosamlingar på hjul som flyger av https://m.youtube.com/watch?v=4geCOTy7Hjo

      Radera
    6. Extra kinkigt med lättmetallfälgar eftersom aluminium är ett osedvanligt dåligt material att göra fälgar av, men när jag drar med fälgkors har jag kunnat dra åt någon bult någon gång, även det varit max en och kanske vart tredje år.

      Radera
  2. Håller helt med. Jag fattar inte varför det ska komma som en överraskning varenda gång ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, okej om den dyker upp i september och väderspåmännen har missat det, men i slutet av november kan det bli vinter i Sverige, det borde alla veta.

      Radera
  3. Det största problemet i Stockholm vid väder som idag (det snöar lovikkavantar just nu) är alla utländska långtradare som slirar kors och tvärs. Och inte kommer upp för minsta lilla lutning med sina slitna däck.
    Det är lätt att säga "hur svårt kan det vara" som vi ofta får höra från folk bosatta norr om Dalälven, om man inte har någon övrig trafik att ta hänsyn till. Sladdar man lite där så studsar man ju bara emot en snövall, i mer trafikerade trakter så är risken stor att det är ett annat fordon (eller människa) i vägen.

    Spargrien

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är därför man ska starta tidigt och räkna med att resan tar en kvart extra. Men visst, har man möjlighet att låta bli att köra vid första snön är det att föredra.

      Radera
  4. Har själv varit lat och inte satt på vinterdäcken ännu.
    Tack och lov var vägen mellan sängen och hemmakontoret snöfri.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen snö här inne heller, men spiller jag ett vattenglas på golvet på kvällen kan det bli halt under natten :(

      Radera
  5. Jadu, själv sitter jag med 20 cm nyfallen snö utanför och tanken på däckbyte i fredags känns som paradise lost. Blir samtal till min favoritbilfirma ett stenkast härifrån i vanlig ordning. Efter ett elände med ryggen sedan oktober förra året börjar det nu äntligen långsamt bli bättre, men axlarna är fortfarade knas, en bruten axelkula, en avslitet muskelfäste, så jag delegerar gärna o betalar för däcksbyte. I tid nästa år kanske.
    /JonasB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den där typen av skador kan jag inget om, men det låter vidrigt. Fast du hade nog haft lättare att få en tid hos däckfirman i fredags än efter 20 cm snö.

      Bruten axelkula, vad har du gjort? Överkörd av en buss?!

      Radera
    2. Nej, en saltomortal på glashal garageuppfart bländad av min egna bil och bråttom så jag sprang.

      Där landade jag på axeln o sidan och muskeln höll bättre än axelkulan som både tryckte in axelskålen och sen gick diagonalt av på mitten, så den liknar mera ett päron än kula idag, men funkar förvånadvärt bra ändå om ej 100%.

      Högern med avslitet muskelfäste är faktiskt värre med ständigt ont ut i armen o sämre funktion. Men jag är evigt tacksam för att jag inte landade på skallen i saltomortalen, då hade jag nog ej skivit detta.
      /JonasB

      Radera
    3. Det gör ont bara att läsa det. Har en kompis som gjorde något liknande och hade ont i axeln i många år. Ända tills hon ramlade på den igen, men det är nog inte heller att rekommendera.

      Radera
    4. Jag är ändå glad att det gick hyggligt. Men visst, innan var jag starkare är snittet och nu kan fyllda matkassar vara gränsen. Men det ser jag inte som omöjligt att leva med och jag skulle inte kalla mig handikappad.

      Radera
    5. Nej, det hade ju alltid kunnat vara värre.

      Radera
  6. En bättre idee hade varit att skjuta upp en raket och döda fanskapet i himlen som kastar ner snö på oss, no cap

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har väl kommit seriöst menade förslag i den riktningen, i samband med de där ozonhålen som senare försvann spårlöst.

      Radera
  7. Men vänta nu... jag trodde vi aldrig skulle få se snö och vinter igen? hihi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar inte bara vara du (och Pär Holmgren i Miljöpartiet) som trott det. Ni har var och varannan bilist med er på tåget. Eller rättare sagt på vägen.

      Radera
  8. Bodde ju en sväng där nere i trakterna av Sthlm och Gbg. Det var samma visa varje år. Full panik när snön kom. Idag på morgonen resonerade vi norrlänningar runt fikabordet om det där märkliga fenomenet. Några hävdar dock att det beror på snöröjningskapaciteten, och det kan väl stämma. Men det där med vinterdäck är väl mera ett personligt ställningstagande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du menar att stadsborna skulle vara vana vid bra snöröjning och blir förvånade när de kommer till en väg som inte är plogad? SÅ bra tycker jag ändå inte snöröjningen funkar, men kanske ligger det något i det.

      Radera
    2. Nä, jag menar att snöröjningskapaciteten i södra Sverige är underdimensionerad gentemot denna typ av toppar i behovet.

      Radera
    3. Fast även det borde ju finnas i minnet, att branschen (troligen pga att man är helt beroende av en massa underentreprenörer) blir tagna på sängen vid första snöfallet. Det händer ju varje år.

      Radera
    4. Jag kan informera från säkra källor att den feministiska snöröjningen fungerar perfekt i stockholmstrakten!
      Dvs cykelbanorna är rensopade, inte en enda snöflinga syns ha landat.. Däremot större vägar (typ Europavägar), huvudleder eller gator där bussarna ska gå, där är det uppåt 4 decimeter tung blötsnö.

      Spargrisen

      Radera
    5. Jag bodde i Stockholm första gången de började yra om feministisk snöröjning och att döma av resultatet då betydde att göra något på ett feministiskt sätt att helt strunta i det, både på vägar, trottoarer och cykelvägar.

      Radera
  9. Bor i gränslandet Småland/Blekinge, och här hör det till ovanligheten att få nästan 3 dm snö i mitten av november, så jag kan förstå de som inte har bytt däck än. Själv bytte jag för nån månad sen, när vädret var okej. Sparade en tusenlapp/år på detta. Ser många som kryper fram i 40-50 på 80-vägar, gissar de har sommardäck. Har man inte riktiga däck ska man absolut nite ge sig iväg, jobba hemma, åk buss eller ta semester.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fattar att det hör till ovanligheterna, men de flesta har väl en väderapp i sin dator eller telefon. Säger den snö är det sannolikt att det åtminstone kan bli det.

      Radera
  10. Enligt de experter som säger att man ska byta till vinterdäck först när temperaturen är kring +7 och enligt prognoserna kommer att vara det ett tag så har det denna höst nästan varit omöjligt att pricka in.
    Ett litet försvar till de Stockholmare som inte hunnit byta är att förra lördagen var det +15 vid lunchtid, sedan kom kylan och vid kvällning var det +6. Sakta kallare under för att landa vid nollan under veckan.
    Och det är inte några centimeter. Sedan i lördags har det nog fallit minst tre decimeter i Stockholmsområdet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att byta däck redan vid +7 låter onödigt tidigt. Särskilt för oss som har dubbdäck mår de ju inte topp av att köras på barmark i flera månader.

      Men var det inte just det prognoserna sa? Genom att snön nu kom på helgen borde fler, och inte färre, hinna byta däck tills de behöver bilen. Fast då tänker jag att folk fortfarande kommer ihåg hur man byter däck själv utan att först åka till verkstad.

      Radera
    2. I storstäderna har nog de flesta sina däck på verkstadens däckhotell gissar jag. Det är ganska vanligt här i min lilla stad också, t.o.m hos folk som bor i hus med garage.

      Radera
    3. Ja, det är ännu ett av livets mysterier, hur det kommer sig att människor med garage ändå inte har plats med varken bil eller bilhjul i det.

      Radera
  11. På den tiden jag var tvungen att förflytta mig i alla väder, så hade jag två cyklar, en utan dubbdäck och en med dubbdäck. Det var ett praktiskt sätt att välja däck efter väderlek.
    När det gäller däckbyte på bilen så har jag elektrisk mutterknack, kompressor, momentnyckel och hydraulisk domkraft. Det gör det enklare, snabbare och billigare att skifta däck själv än göra det på verkstad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lite så jag gör med löpning. Nu har jag inga dubbade skor, men det är ändå stor skillnad på hur de funkar i halka.

      Själv använder jag fälgkors. Det tar ungefär en halvtimme att byta däck, så en timme per år och bil. Jag tror att det skulle ta längre tid att boka tid och åka till en däckfirma.

      Radera
  12. Jag funderar på att dra på dubbdäcket på cykeln men det ser ut som att det blir plusgrader nu så jag chansar nog ett litet tag till :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag som tycker att det är lite läskigt att cykla redan på sommaren hade nog använt både dubbdäck och stödhjul nu, men jag kom precis in från en löprunda där jag höll mig på benen även om det släppte under fötterna.

      Radera
    2. Ja det är lite dumdristigt naturligtvis dessutom är jag lat och brukar bara dubba upp framhjulet. Ser ju coolt ut när bakvagnen driftar lite i kurvorna.

      Radera
    3. Ska man se det får man titta noga.

      Radera
  13. Det stör mig också. Der har blivit som i amerikat: "SNOW STORM!" - no - snow flurries. Byt däck, håll ner farten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så himla mycket av problemet skulle lösas med dessa två enkla åtgärder.

      Radera
  14. Kom att tänka på hon den dära tanten, fru Batra. Hon som kom på det smarta politiska uttalandet att "Stockholmare är smartare än lantisar". Vad säger du, har inte utvecklingen sista 20 åren visat ganska exakt tvärtom? I år hände det tex igen i vår huvudstad, detta att ingen kunde se vintern komma.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har träffat fru Batra några gånger (i samband med att jag jobbat med herr Batra) och kan väl säga att hon skulle kunna tillhöra den statistiska felprocenten på sin egen teori.

      Radera
  15. Det gick faktiskt att ta sig till jobbet kollektivt idag i Göteborg på normaltid.
    Och att efterdra bultarna, det gör jag aldrig, jag är glad om jag kan lossa dom nästa byte...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Normalt sätter de sig hårdare, men då måste de över en kritisk gräns. Beträffande lossandet använder jag fälgkors med ett gammalt dammsugarrör som hävstång. Den bult som inte lossnar då är inte uppfunnen :)

      Radera
    2. Jag brukar också få använda dammsugarrör :)

      Radera