måndag 15 januari 2024

Fler Arlandabanor?

Jag är inte väldigt berest, men jag har flugit till och från Landvetter, Sturup, Kallax och Skavsta. Ingen av dem är lättare att ta sig till än Arlanda. När jag bodde utanför Stockholm tog jag ibland egen bil eller fick skjuts, för motorvägen tog mindre än en halvtimme. Mitt andra alternativ var pendeltåg till Märsta och lokalbuss därifrån. Det är nämligen mycket billigare än flygbuss och tar obetydligt längre tid. 1999 kom Arlanda Express som är snabb, men alldeles för dyr för att jag ens skulle ha provat det, och numera stannar vissa pendeltåg på Arlanda, så att man kan åka tåg direkt från både Uppsala och Stockholms pendelstationer längs Märsta-Södertälje-linjen.


Och så taxi.

Jag tror ni ser vart jag vill komma. Vill man inte flyga från Arlanda så beror det åtminstone inte på tillgängligheten. Därför blir jag smått mållös när Arlandas samordnare Peter Norman som svar på minskad trafik föreslår att man ska bygga en ny järnväg och/eller bygga ut Roslagsbanan (Sveriges i särklass osäkraste färdmedel) och köra fler bussar. Ja, att bara köra med en flygbuss i kvarten från Stockholms Central gör ju att resenärer ibland kan behöva titta på klockan.

Om Arlanda vore en lekstuga hade man kunnat skratta åt hela saken, men Arlandabanan kostade över sex miljarder att bygga (ännu mer i dagens penningvärde) och den duger alltså inte längre, enligt Arlandas samordnare? Vad kostar det att bygga en ny, och ska den då läggas parallellt med den gamla eller ska man riva den först?


Men bestäm er, för fan!

Jag har en billigare lösning – sparka samordnaren hela vägen till Kastrup och ersätt honom med människor som tar reda på de riktiga problemen. Att minskad flygtrafik via Arlanda skulle bero på att det är svårt att ta sig dit med andra sätt än flyg tror jag exakt inte ett dugg på.

19 kommentarer:

  1. Folk har väl inte råd att åka till Thailand 2 gånger om året längre. Det är väl så pass enkelt? Misstänker att det är svårare att låna upp mer på huset nu, med stagnerade huspriser. Konsumera mera på ännu mer lånade pengar, har blivit svårare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så enkelt tror jag också att det är.

      Radera
  2. Jag som trodde det var bra att flygandet minskar när vi har "klimatkris".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det var igår och imorgon. Det är snabba puckar i miljöpolitik. Det enda beständiga är att jorden alltid går under om exakt tio år.

      Radera
  3. Intressant att Arlanda minskat mer än många andra flygplatser, både räntor och teamsmöten borde slå ungefär lika över Europa kan jag tycka.

    Kan tänka mig att klimathysterin kanske slagit hårdare här, eller att svenskar i allmänhet är lite fattigare är resten av Europa. I synnerhet när bostadsmarknaden viker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att folk skulle flyga mindre för att kunna godhetssignalera eller av genuint miljöintresse tror jag inte. Alla brukar stå sig själva närmast när det kommer till miljö, sedan rättar man historien efter det.

      Radera
    2. Orsaken eller en del av den är väl följande:

      Efter höjningen med 14 procent 2023 är den svenska flygskatten en av de högsta i Europa. 2024 kommer flygskatten öka ytterligare. För kortare resor kommer skatten att landa på 76 kronor per passagerare och för längre resor 315 eller 504 kronor per passagerare beroende på destinationsland (inom/utanför EU).

      Har själv beslutat att tag tåget till Kastrup nästa gång jag behöver flyga utrikes. M lovade att ta bort denna skatt redan 2018 när den infördes men inget har hänt. Nu har visserligen SD lagt en motion om detta (2023/24:70) som nu behandlas i skatteutskottet.

      Flygskatten är verkningslös, ineffektiv och ett typiskt exempel på politisk greenwashing, menar professor emetitus Runar Brännlund vid handelshögskolan i Umeå.

      Då det är så mycket enklare att åka från t.ex Köpenhamn än Arlanda om man bor i södra Sverige så har han säkert rätt i detta. Pengarna går ju dessutom bara in i ett svart hål.

      Radera
    3. Tänk om politiker kunde se utanför Stockholm och bortom nästa val.

      Radera
  4. Aftonbladets huvudideolog Anders Lindberg har väl fått order om att inte flyga från Arlanda efter det att han blev avslöjad i avgångshallen, där han stod med sin s.k. "flygskam".
    Antar att han flyger i privatjet numera, och då från Bromma ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han har nog bara tagit på sig en lösmustasch för att se äldre ut än tolv år :-)

      Radera
  5. Vakna käre samordnare! Dags att vänja sig vid att det är positivt att flygandet minskar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med det jobbet ska man nog inte slå sig till ro med det, men man får leta på rätt ställen.

      Radera
  6. Är det enda problemet att det kostar för mycket att åka från Sthlm till Arlanda med denna express? Har aldrig åkt, men man tycker ju att det allra smidigaste är en sorts eldriven rälsbuss som går hela tiden i en skyttel. Så löser man det ju på del allra flesta flygplatser i världen som inte har en egen tågstation (Kastrup) eller tunnelbanestation (t.ex. Shanghai). Just Shanghai minns jag tog väl ungefär en timme med t-bana, kostade inte många kronor, kom direkt till flygplatsen. Att köra med bussar låter helt obegripligt, det har man väl oftast inom de större flygplatserna, eller till mindre flygplatser som Roneby/Kalmar/Växjö som inte har rälsburen trafik? Det känns som ett icke-problem...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var i alla fall mitt enda problem med tåget, det är möjligt att det finns fler om man använder sig av det.

      En eldriven rälsbuss utöver det som redan finns låter som något som hade passat bättre i ett mer tätbefolkat område.

      Radera
  7. Som täbybo så vill jag hellre ha tunnelbana in till Stockholm innan man börjar dra ut Roslagsbanan till flyget. Men det får vi nog se oss i månen efter. Som det är nu så är alla skyttelbussar till närmaste t-banestation tvärfulla. Och väl på närmaste station så blir tunnelbanan smockfull om den är minsta försenad.
    Faktiskt så är Roslagsbanan mer driftsäker än andra tåg (tex pendeltågen). Men där inför de nu nya tåg som har mycket färre sittplatser (ca 60 färre per normalt tågset), total idioti om man vill att folk ska ta tåget.

    Men Täby röstade nej till tunnelbana nån gång på 70-talet, för då skulle det bara bli stök & klotter & ligister från andra förorter i fiiiiina Täby, påstods det.

    En biljett på Arlanda express kostar 600kr tur&retur. Skulle aldrig betala det själv (sist åkte jag i jobbet)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. I ärlighetens namn var det ett tag sedan jag åkte Roslagbana. Jag minns den som helt hopplös, men i de köldknäppar det varit på sistone har antagligen inte pendeltågen heller gått klockrent.

      Kanske hade Täby rätt på 70-talet, men det känns väl tyvärr som att ligisterna hittat dit nu även utan tunnelbana.

      600 kr?! Då vill jag komma längre än till Stockholm från Arlanda, åtminstone till London :-)

      Radera
  8. Jag trodde att vi skulle flyga mindre för klimatets skull. Frågan är väl hur andra flygplatser ska göra för att få lika dålig tillgänglighet som Arlanda? Allt för klimatet.

    Tom-Hjördis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jobbar man på Arlanda tänker man nog inte så. Det är ju trots allt inte Systembolaget eller Svenska Spel, vars syfte är att vara så dåliga att man inte ska anlita dem, bara man inte anlitar någon konkurrent heller.

      Radera
    2. Det har du förstås rätt i.

      Tom-Hjördis

      Radera