Jag är inte väldigt berest, men jag
har flugit till och från Landvetter, Sturup, Kallax och Skavsta.
Ingen av dem är lättare att ta sig till än Arlanda. När jag bodde
utanför Stockholm tog jag ibland egen bil eller fick skjuts, för
motorvägen tog mindre än en halvtimme. Mitt andra alternativ var
pendeltåg till Märsta och lokalbuss därifrån. Det är nämligen
mycket billigare än flygbuss och tar obetydligt längre tid. 1999
kom Arlanda Express som är snabb, men alldeles för dyr för att jag ens skulle
ha provat det, och numera stannar vissa pendeltåg på Arlanda, så
att man kan åka tåg direkt från både Uppsala och Stockholms
pendelstationer längs Märsta-Södertälje-linjen.
Jag tror ni ser vart jag vill komma.
Vill man inte flyga från Arlanda så beror det åtminstone inte på
tillgängligheten. Därför blir jag smått mållös när Arlandas
samordnare Peter Norman som svar på minskad trafik föreslår att man ska bygga en ny järnväg och/eller bygga ut Roslagsbanan
(Sveriges i särklass osäkraste färdmedel) och köra fler bussar. Ja, att bara köra med en
flygbuss i kvarten från Stockholms Central gör ju att resenärer
ibland kan behöva titta på klockan.
Om Arlanda vore en lekstuga hade man
kunnat skratta åt hela saken, men Arlandabanan kostade över sex
miljarder att bygga (ännu mer i dagens penningvärde) och den duger
alltså inte längre, enligt Arlandas samordnare? Vad kostar det att
bygga en ny, och ska den då läggas parallellt med den gamla eller
ska man riva den först?
Jag har en billigare lösning – sparka samordnaren hela vägen till Kastrup och ersätt honom med människor som tar reda på de riktiga problemen. Att minskad flygtrafik via Arlanda skulle bero på att det är svårt att ta sig dit med andra sätt än flyg tror jag exakt inte ett dugg på.
Folk har väl inte råd att åka till Thailand 2 gånger om året längre. Det är väl så pass enkelt? Misstänker att det är svårare att låna upp mer på huset nu, med stagnerade huspriser. Konsumera mera på ännu mer lånade pengar, har blivit svårare.
SvaraRaderaPrecis så enkelt tror jag också att det är.
RaderaJag som trodde det var bra att flygandet minskar när vi har "klimatkris".
SvaraRaderaNej, det var igår och imorgon. Det är snabba puckar i miljöpolitik. Det enda beständiga är att jorden alltid går under om exakt tio år.
RaderaIntressant att Arlanda minskat mer än många andra flygplatser, både räntor och teamsmöten borde slå ungefär lika över Europa kan jag tycka.
SvaraRaderaKan tänka mig att klimathysterin kanske slagit hårdare här, eller att svenskar i allmänhet är lite fattigare är resten av Europa. I synnerhet när bostadsmarknaden viker.
Att folk skulle flyga mindre för att kunna godhetssignalera eller av genuint miljöintresse tror jag inte. Alla brukar stå sig själva närmast när det kommer till miljö, sedan rättar man historien efter det.
RaderaOrsaken eller en del av den är väl följande:
RaderaEfter höjningen med 14 procent 2023 är den svenska flygskatten en av de högsta i Europa. 2024 kommer flygskatten öka ytterligare. För kortare resor kommer skatten att landa på 76 kronor per passagerare och för längre resor 315 eller 504 kronor per passagerare beroende på destinationsland (inom/utanför EU).
Har själv beslutat att tag tåget till Kastrup nästa gång jag behöver flyga utrikes. M lovade att ta bort denna skatt redan 2018 när den infördes men inget har hänt. Nu har visserligen SD lagt en motion om detta (2023/24:70) som nu behandlas i skatteutskottet.
Flygskatten är verkningslös, ineffektiv och ett typiskt exempel på politisk greenwashing, menar professor emetitus Runar Brännlund vid handelshögskolan i Umeå.
Då det är så mycket enklare att åka från t.ex Köpenhamn än Arlanda om man bor i södra Sverige så har han säkert rätt i detta. Pengarna går ju dessutom bara in i ett svart hål.
Tänk om politiker kunde se utanför Stockholm och bortom nästa val.
RaderaAftonbladets huvudideolog Anders Lindberg har väl fått order om att inte flyga från Arlanda efter det att han blev avslöjad i avgångshallen, där han stod med sin s.k. "flygskam".
SvaraRaderaAntar att han flyger i privatjet numera, och då från Bromma ;-)
Han har nog bara tagit på sig en lösmustasch för att se äldre ut än tolv år :-)
RaderaVakna käre samordnare! Dags att vänja sig vid att det är positivt att flygandet minskar!
SvaraRaderaMed det jobbet ska man nog inte slå sig till ro med det, men man får leta på rätt ställen.
RaderaÄr det enda problemet att det kostar för mycket att åka från Sthlm till Arlanda med denna express? Har aldrig åkt, men man tycker ju att det allra smidigaste är en sorts eldriven rälsbuss som går hela tiden i en skyttel. Så löser man det ju på del allra flesta flygplatser i världen som inte har en egen tågstation (Kastrup) eller tunnelbanestation (t.ex. Shanghai). Just Shanghai minns jag tog väl ungefär en timme med t-bana, kostade inte många kronor, kom direkt till flygplatsen. Att köra med bussar låter helt obegripligt, det har man väl oftast inom de större flygplatserna, eller till mindre flygplatser som Roneby/Kalmar/Växjö som inte har rälsburen trafik? Det känns som ett icke-problem...
SvaraRaderaDet var i alla fall mitt enda problem med tåget, det är möjligt att det finns fler om man använder sig av det.
RaderaEn eldriven rälsbuss utöver det som redan finns låter som något som hade passat bättre i ett mer tätbefolkat område.
Som täbybo så vill jag hellre ha tunnelbana in till Stockholm innan man börjar dra ut Roslagsbanan till flyget. Men det får vi nog se oss i månen efter. Som det är nu så är alla skyttelbussar till närmaste t-banestation tvärfulla. Och väl på närmaste station så blir tunnelbanan smockfull om den är minsta försenad.
SvaraRaderaFaktiskt så är Roslagsbanan mer driftsäker än andra tåg (tex pendeltågen). Men där inför de nu nya tåg som har mycket färre sittplatser (ca 60 färre per normalt tågset), total idioti om man vill att folk ska ta tåget.
Men Täby röstade nej till tunnelbana nån gång på 70-talet, för då skulle det bara bli stök & klotter & ligister från andra förorter i fiiiiina Täby, påstods det.
En biljett på Arlanda express kostar 600kr tur&retur. Skulle aldrig betala det själv (sist åkte jag i jobbet)!
I ärlighetens namn var det ett tag sedan jag åkte Roslagbana. Jag minns den som helt hopplös, men i de köldknäppar det varit på sistone har antagligen inte pendeltågen heller gått klockrent.
RaderaKanske hade Täby rätt på 70-talet, men det känns väl tyvärr som att ligisterna hittat dit nu även utan tunnelbana.
600 kr?! Då vill jag komma längre än till Stockholm från Arlanda, åtminstone till London :-)
Jag trodde att vi skulle flyga mindre för klimatets skull. Frågan är väl hur andra flygplatser ska göra för att få lika dålig tillgänglighet som Arlanda? Allt för klimatet.
SvaraRaderaTom-Hjördis
Jobbar man på Arlanda tänker man nog inte så. Det är ju trots allt inte Systembolaget eller Svenska Spel, vars syfte är att vara så dåliga att man inte ska anlita dem, bara man inte anlitar någon konkurrent heller.
RaderaDet har du förstås rätt i.
RaderaTom-Hjördis