Men nu är det alltså dessa mopedbilar
som gäller, och de verkar banne mig bli fler och fler för varje dag
som går. Mest tjejer bakom ratten, tror jag. Farten är som en
moped, men priset är som en riktig bil. Det vanligaste märket,
Ligier, finns att köpa från 140000 kr, men lyxigare modeller med
lite extrautrustning kommer lätt upp i 170000 kr. Vem kan lägga
sådana pengar för ett transportmedel för 15-16-åringar?
I och för sig har de märkligt höga
begagnatpriser (fast jag vet ju inte om de får vad de begär), men
nog får man räkna med att tappa 50000 kr på tre år. Mycket pengar
för någon som helt eller nästan helt saknar inkomster. När jag
var 15 hade jag en begagnad moppe för max 2000 kr. Hade jag bett
mina föräldrar om ett sexsiffrigt belopp till en mopedbil skulle de
ha skrattat ända tills jag fyllde 18.
Ofta höjs röster för att det är för
dyrt att ta körkort. Ändå är det ju just den grupp som står i
begrepp att göra det som också har råd att åka mopedbil medan de
väntar. Inte alla femtonåringar och så vidare, men många.
Den svenska generalagenten för Ligier
är Dealy, som är helägt av Olle Olsson Bolagen. Hade de varit
börsnoterade hade jag köpt aktier. Inte för att jag fattar hypen,
för det gör jag inte, men inte heller det är unikt.
Ribban har höjts. Folk i gemen verkar ha riklig tillgång på pengar, egna eller andras.
SvaraRaderaMen hur är detta möjligt? Vår krona har ju blivit en skalpvaluta enligt många och vi blir ständigt allt fattigare som nation. Samtidigt är sysselsättningsgraden all time high och statens finanser utmärkta.
Kanske är vi bara gnälliga. De flesta av oss har det ju bra. Iallafall så länge som du är frisk och har ett arbete.
//nils
Jag är inte gnällig (i just detta fall). Jag missunnar ingen att åka runt i en mopedbil, är bara förundrad över att så många har råd med det. Det generella transportbehovet för unga har knappast ökat, åtminstone inte där jag bor. Så då är det i första hand en leksak, och det förvånar mig att så många femtonåringar har råd med en leksak för hundratusen.
RaderaPåminner mig om min tid i Irland innan 2008 kraschen, "Sweet 15" födelsedagar blev helt plötsligt någonting som "måste" firas. Den mest extrema jag såg runt där jag borde inkluderade bjuda in de närmaste 100 vännerna till ungen, hämta upp alla med limousin, köra dem till festlokalen i ett lokalt "slott" med disco etc. hela natten. Betalt via "våra hus stiger alltid i pris" lånet som de flesta använde för att betala allting från renoveringar till semester resor till just födelsedagar med. Huspriserna hade också gått upp därefter under flera år och "du var en idiot" om du inte köpte ett hus (helst med med 100% lån med bara räntebetalningar).
RaderaDet var som tusan! Trodde aldrig Irland haft den ekonomin.
Radera"Våra hus stiger alltid i pris"-lånet har ju tyvärr även Sverige anammat. Funkar kanon ända tills husen inte stiger längre.
Jag bodde ca 1 timme utanför Dublin norr om flygplatsen, radhus i ok skick gick för över 200.000 EUR (runt 80 kvadrat, 2 sovrum) och steg med upp till 50k per år i "värde". Det förlorade all verklighetsuppfattning och "det var bara att låna mer på huset" då "folk kommer alltid behöva ha någonstans att bo".
RaderaDet är ju sant att folk alltid kommer behöva ha någonstans att bo, men har de inga pengar kan de inte trissa upp priset hur gärna de än skulle vilja.
RaderaJag var förbi en skola på Lidingö häromveckan, där stod de på rad, mopedbilarna. Föräldrarna som ger sina barn såna dumheter borde få gå om grundkursen i föräldraskap. Sälj dumheterna, ge barnen en cykel istället. Finns sannolikt ingen på den Lidingöskolan som har längre än ett mindre antal kilometer till skolan så gnäller barnen så är det något som är seriöst fel..
SvaraRaderaOm jag försöker dra mig till minnes min barndom, så visst tog jag moppen till någon träning en mil bort, men mest åkte jag omkring helt planlöst.
RaderaExakt så. Moppen hade jag för planlöst åkande. Till skolan cyklade jag 7 km.
RaderaOch även om man skulle använda moped eller mopedbil som transportmedel vore det läge att göra något åt det. Människor i allmänhet sitter redan alldeles för mycket stilla. Gruppen 15-18 verkar absolut inte utgöra något undantag.
RaderaYtterligare en detalj som gör det hela ännu värre. De är livsfarliga
SvaraRaderahttps://teknikensvarld.se/mopedbilar-ar-krockfarliga-forsakringsbolag-varnar/
De får inte väga mer än 425? kg vilket innebär att det är i stort sett bara plast och lim, ingen krocksäkerhet alls.
Hela iden känns som ogenomtänkt....från början till slut?
Mest oerfarna förarna
Begränsade krav på ovanstående
Dyra
Osäkra
Med vänlig hälsning
Thz
Å andra sidan går de ju inte så fort, men jag förstår att det svider för försäkringsbolagen.
RaderaBilden i din länkade artikel ser ut ungefär som när jag hade glidit in i ett träd med en stor fyrhjulsdriven bil i låg hastighet. Så även vanliga bilar byggs så där nu. Det ska vara mjukt för föraren att krocka, själva bilen blir bara mos.
Häromveckan gick jag en solig fredagspromenad förbi Djursholms Tennisklubb. Jag misstänker att det var någon form av gymnastiklektion för Viktor Rydbergs eller Danderyds gymnasium. Där kunde jag räkna till helt otroliga 46 stycken mopedbilar på parkeringsplatsen, varav majoriteten var just av märket Ligier för ca 150-200 papp. Har man inte en sån så är man inte en del av gänget längre skulle jag tro. Och tyvärr inte bara "det coola gänget", utan snart alla gäng som normalt oundvikligen bildas i en skola.
SvaraRaderaViktor Rydbergs Gymnasiums elever är nog inte riktigt ett tvärsnitt av svensk ungdom :-). I andra villaområden finns studsmattor och möjligen en och annan pool. I Djursholm har varannan villa egen tennisbana och varannan en tjugofemmetersbassäng.
RaderaSkulle ha sökt lite mer. Tog bara första länk jag hittade. Detta är lite mer officiellt
SvaraRaderahttps://www.euroncap.com/en/ratings-rewards/quadricycle-ratings/
De får mellan 0 och 1 stjärna i genomsnitt.
Till skillnad från en vanlig bil som trycks ihop men skyddar "personburen" så trycks allt in i kupen på en mopedbil.
Med vänlig hälsning
Thz
Hur många stjärnor har en vanlig moped?
RaderaDet största problemet är nog att det inte sitter några stjärnor bakom ratten ;-).
RaderaFörutom det uppenbara att föräldrarna slipper köra, så slipper avkomman även att beblanda sig med kreti och pleti. Med tanke på hur mycket smartfåns, kläder och feta klockor kostar och som man kan "bli av med", i regelbundna intervaller, så är nog två-tre år i egen mopedbil till kostnad av 50 000 antagligen break-even men med tillägget att inga psykologiska trauman inträffar med därtill hörande psykologbearbetning.
SvaraRaderaHåller med dig Sparo, om bolaget vore börsnoterat skulle det vara en given kandidat till portföljen, för det är och kommer vara alltfler föräldrar som kommer lägga pengar på denna typ av säkerhet, speciellt om det är till sina egna barn.
På min tid (oj, vad gammal jag blev nu) fick man åka moped, cykel, gå eller åka kollektivt. Att få bilskjuts till skola och fritidsaktiviteter fanns inte på kartan efter att man fyllt 15, knappt efter 12 heller.
RaderaMed tanke på säkerhetsaspekten av dessa plastbilar som tagits upp av THZ ovan verkar det bästa föräldrarna kan göra för barnens säkerhet att inte köpa dem.
Sparo, det är andra tider nu. Föräldrar skjutsar mest hela tiden vad gäller fritidsaktiviteter men även till skola. Och vad gäller säkerheten förstår nog de flesta att jag inte syftade på krocksäkerheten i första hand.....
RaderaJag vet att det är andra tider, att föräldrar skjutsar mest hela tiden och att du inte avsåg krocksäkerhet, men jag är ändå tveksam till att de gör rätt. Bor de i ett område där de inte vågar släppa ut sina nästan vuxna barn till skolan borde de nog lägga pengarna på att komma därifrån istället.
RaderaKomma ifrån områden som Lidingö, Viktor Rydbergs eller Danderyds gymnasium? Vad rekommenderar du då Sparo?
RaderaTänker du främst på Sverige, eller är du i utomlandstankar då?
Jag vill inte ha åsikter om var folk ska välja att bo, men vågar man inte släppa ut sina barn i Djursholm för att gå till VRG är nog hemskolning enda alternativet, och eftersom "liberala" skolministern Jan Björklund satt stopp för det finns det i så fall bara utlandet kvar. Fast ärligt talat är inte Djursholm SÅ farligt.
RaderaKlart ungarna ska ha napp och en bil för 100 papp, helst 2 så de har olika färger. Själv åkte jag runt på en gammal trimmad Zundapp som gick i arv :)
SvaraRaderaMvh investera-pengar.blogspot.se
Zündapp var bra skit. Tills de stannade, då var de bara skit.
RaderaVill bara säga att de där ombyggda bilarna (A-traktorer) fortfarande är poppis bland ungdomar på landet/glesbygden... Ofta verkar de också gå något fortare än tillåtet, eller så låter det bara så!
SvaraRaderaDessutom har de fördelen av att man antagligen lär sig lite om bilar också.
RaderaHerregud vilken nostalgikänsla jag fick av den första bilden.
SvaraRaderaBodde som barn i närheten av en stor fiskesjö. Varje vinter när isen lagt sig kunde man fina dagar ibland se en en gles grupp "gamlingar" med "trehulingar" köra ut på isen.
Parkerade så förarstolen var i skydd för vinden. Borrade ett hål i isen. Satt sedan lungt på stolen och fiskade hela dagen. Livsnjutare?
Har ett anspråkslöst förslag till trafikverket:
Inför som obligatoriskt att varje mopedbil måste ha en varningsvimpel på taket (tänk sådan som är till småbarnscyklar)
Fördel 1: Coolhetsfaktorn borde minska ordenligt på fordonet.
Fördel 2: Andra förare får en signal om att här kommer ett fordon med en specifik prestanda som med stor sannolikhet har en ung och oerfaren förare bakom ratten.
Jag är så gammal så jag minns den tiden (80-talet) då motorcyklar ofta misstogs för mopeder i trafiken. (speciellt om man var tjej och och hade en liten 400-kubikare)
När man tvärnitat hårt för att medtrafikanten misstog dig för en moped och trodde hen skulle hinna före i korsningen. En vimpel hade varit bra.
Att mopedbilarna har ett "falskt" skal tror jag faktiskt lurar en hel del tomtar gällande säkerheten.
Ska vara för coolhetsfaktorn. De har ju LGF-skylt på baksidan och låter väldigt mycket mer än bilar, så aldrig har jag varit tveksam när jag mött en mopedbil om att det är en sådan.
RaderaPå vanliga mopeder vore det mer angeläget, för problemet att se skillnad tycker jag kvarstår.
Falskt och falskt... Inte mycket sämre skal än bilar och ändå betydligt bättre än en vanlig moped.
När jag var ung så körde folk epa, typ. Jag hade visserligen fattat att det var andra tider nu, men hur "andra tider" hade jag inte koll på förrän jag för några månader sedan bytte jobb och fick bekanta mig med ett av de mer välbärgade områdena utanför Göteborg (från att ha jobbat i ett av de fattigare). Nu börjar jag varje morgon med att kriga mot ett antal mopedbilar om en parkeringsplats då mitt jobb ligger nära en högstadieskola och vi delar parkering.
SvaraRaderaKänns lite sjukt att min ford focus kombi -inköpt begagnad och som jag har för att köra runt familjen samt hund modell större i- är typ den billigaste bilen där ... Jag hade knappt sett en mopedbil innan jag började på jobbet, och nu känns de obehagligt välbekanta. Jag har också barn, men han kommer "tyvärr inte" att få avnjuta härligheten i att rulla runt i ett vrålåk när han är 15. Han får minsann cykla som jag gjort i alla år innan jag tog körkort och till slut fick råd med en bil ...
Jag har förresten gjort samma notering som du, att det ofta är tjejer som kör dem, och det ser jag dock som positivt, lite lugnare, inte lika viktigt att stila inför kompisarna osv. Men det känns galet att ha dem på vägarna, det finns ju en anledning till att vi har 18- årsgräns på körkort egentligen. /Tanja
Mognad är en skrämmande aspekt. Jag ska inte uttala mig om skillnaden mellan pojkar och flickor, eller ens de individuella skillnaderna. Däremot är jag rätt säker på att mognad kryper uppåt hela tiden. Dagens barn är inte likna mogna som jag var, och jag var inte lika tidigt ute som mina föräldrar. Jag flyttade hemifrån när jag var 19, min mamma flyttade hemifrån, till en annan stad 100 mil bort, när hon var 16. Många av dagens 16-åringar verkar knappt klara att bli lämnade utan tillsyn i två dagar. Finns samma mognadstendens bakom ratten är det många nya faror därute.
RaderaI min kranskommun utanför malmö ser jag fler och fler mopedbilar, noterar även det är främst tonårstjejer som kör dem.
SvaraRaderaHar en god vän som själv köpt till sin dotter och har fått förklaringen att han är orolig för vår kommun har de senaste åren fått ganska många kommunplacerade yngre män. Man ser de iallafall promenera runt i kommunen helatiden. Min vän mår mycket bättre trots den höga prislappen.
Jag förstår hans oro, men hade lagt pengarna på ett nytt boende i en annan kommun. Hade jag bott med tonårsdöttrar utanför Malmö hade jag satsat på en längre flytt.
RaderaFörutom tonårstjejerna (som gärna klämmer in tre av sina kompisar i bilen) så är det ofta hemtjänsten som skaffat såna bilar. Med tanke på de korta avstånden de ska köra, hastighetsbegränsningarna i villaområdena och att antalet personer i bilen är 1-2 så tycker jag att det verkar vettigare med en mopedbil för dem än en "vanlig" stor.
SvaraRaderaSpargrisen
Det skulle jag ha mycket lättare för att förstå. Förutom de skäl du anger är de lättare att parkera också, vilket är ett stort problem för hemtjänsten.
Raderamen trots att jag nog ser hundra hemtjänstbilar i månaden har jag hittills aldrig sett en mopedbil med deras logga.
Du får göra studiebesök lite österut :-) Finns i Täby och Danderyd. Om du ser en mopedbil som är chockrosa eller turkos, så är det ofta hemtjänsten.
RaderaSpargrisen
Okej, jag ska kika. Var i Danderyd i veckan, men då spejade jag ju inte efter hemtjänstbilar.
Radera