Fick ett mejl från Peter som ville slå
ett slag för lådcyklar. Jag känner själv att jag kanske gått
lite väl hårt åt cyklisterna, inte minst när miljöpartister vill
offra hela statsbudgeten på subventioner av elcyklar parallellt med
straffavgifter för bilister.
För egentligen gillar jag cykeln som
transportmedel även om jag inte cyklar själv. Fast det här med
lådcykel, varför är de så dyra? En sån här elektrifierad cykel
med något som ser ut som en plywoodlåda längst fram hittar jag
till det facila priset 39995 kr.
Och ärligt talat ser den inte mycket
ut för världen. Lite som ett hembygge. Jag får en känsla av att
vi om bara några år kommer att tänka på den här designen som
väldigt primitiv. Trots det kommer man inte ens begagnad ner på en
fyrsiffrig kostnad.
Därför lutar jag mer åt en
cykelkärra man krokar fast bakom cykeln. Den har dessutom fördelen
av att man kan lyfta av den de resor man inte behöver fraktutrymme.
En sådan köper man ny för ett par tusenlappar. Eller bygger en för
nästan inga pengar
alls:
Kanske inte en kärra man slänger ner sina ungar i, men i mitt fall handlar det om ett möjligt alternativ till bilen vid veckohandlingen och till det skulle den duga fint. Vad säger ni andra om lådcyklar, cykelkärror, cykelväskor och cykelkorgar – är ni för eller emot?
Tur att de är dyra, några som skaffat sådant där i föreningen. Skulle fler skaffa sådana kommer vi få ett rejält parkeringsproblem i cykelförråden.
SvaraRaderaMen vem vet, är nog bara en tidsfråga innan alla BRF:er får sluta med fri cykelparkering. Istället får man stå i kö och när det väl blir en plats ledig får man slanta upp 2 800 kr/mån.
Parkeringsproblem har jag inte funderat över, men här är cykelrummen proppfulla redan innan (till stor del eftersom alla tycker att just deras cykel ska stå närmast dörren, den ska ju ändå ut någon gång de närmaste veckorna).
Radera90% av alla cyklar i cykelrum står oanvända 90% av tiden. Helt ovetenskapliga siffror dragna ur luften, men jag har erfarenhet från fyra - fem olika cykelrum där detta är sant. De står på samma plats, år efter år, med däcken platta längs med golvet.
RaderaJag har bara erfarenhet från ett par cykelrum, men jag gissar att din siffra är låg. Jag tror att 90 procent av cyklarna överhuvudtaget aldrig används.
RaderaJag föredrar nog den smidigare longbiken som är en lång (!) tvåhjulig lastcykel.
SvaraRaderaJag jobbpendlar med elcykel sedan 6 år vilket är underbart särskilt nu i Coronatider. En bra elcykel (med tysk- eller japanmotor, inte kinamotor) kostar åtminstone 25.000 kr, men min en bit över 30.000 kr. Så det kostar och en lådcykel är ännu dyrare. Räknar av min mot SL-kortets 930 kr/mån...
Undanber mig de vanliga kommentarerna om att elcyklister är slöa. Jämfört med vadå? Oftast kommer detta från bilister och kollektivtrafikåkare som jag lätt är mer aktiv än.
Japp, cykelkärra planerar jag att ha när jag flyttar ut till landet som pensionär för att kunna göra de flesta inköpen. Ett par kassar mat och en liten bal toapapper. Mer blir det nog aldrig i mitt hushåll.
För mindre inköp finns kassar du tar med in i butiken och packar i redan där (perfekt nu med plastkasseskatten) och sedan hänger en på vardera sida om cykeln.
Man får ändå rätt mycket kollektivtrafik för en lådcykel.
RaderaSom jag förstått det blir slöheten lite vad man gör det till. Det går väl att trampa? Skulle jag skaffa en cykel för ren jobbpendling skulle jag ändå helst hoppa över elen, men det beror ju på hur långt man har och om man kan duscha på jobbet.
Sant, man får mycket kollektivtrafik för den pengen.
RaderaJag hade dock även andra motiv: börja med elcykel med mycket motorhjälp och få in en rutin och vänja kroppen, successivt sänka hjälpen och till sist fasa in vanlig cykel. Samt att cykeln går när JAG vill och faktiskt oftast är snabbare än både bil och kollektivtrafik i Stockholm. Är också mycket piggare direkt på jobbet efter en cykeltur än om jag dåsat på tunnelbana/buss.
Jag tror mer på att riva av plåstret och vänja huvudet, så får kroppen följa med.
RaderaAtt du är snabb betvivlar jag inte. Jag har sprungit i rusningstrafik längs motorvägen från Järva Krog till Sollentuna och med 12 km/h är det så JAG hänger med. Gissar att du håller 2-3 gånger så högt tempo på cykel.
Håller med till fullo sparo. Vi investerade 2,5 tkr i en cykelkärra av känt märke för fyra år sedan (på rea givetvis). Har funkat perfekt för två barn och även som transportmedel för varor etc. Jag noterar att vissa med glädje lägger 15 tkr på toppmodellen av motsv. kärra, men då får man ju joggingkit, skidkit och säkert något mer...möjligt det är dessa som köper en lådcykel för 40 tkr+.
SvaraRadera15000 för en cykelkärra låter blodigt! Det är ju ändå bara 1-2 hjul, en låda och möjligen ett kapell. Betydligt enklare än en cykel och jag skulle aldrig betala 15000 för en sådan heller, även om jag förstår att det finns cyklar som är värda det.
RaderaVanlig cykel och en ryggsäck fungerar för mig. Då handlar jag visserligen bara åt mig själv, och oftast mer än en gång i veckan.
SvaraRaderaEn bekant är vansinnigt förtjust i sin väldigt gamla flakmoppe. De ser man inte så ofta längre, men jag tycker mig minnas att de i alla fall existerade när jag var barn i mitten/slutet av 80-talet.
Ja, på 80-talet fanns det gott om flakmoppar:
Raderahttps://www.youtube.com/watch?v=NeqczWlUMEk
Inte så himla roliga att svänga med, som jag minns det, men det kan bero på att allt skulle gå så himla fort då.
Hej Micke
SvaraRaderaRoligt att du skrev ett inlägg om lådcykel, det var jag som skickade mailen. Även om en lådcykel är lite bättre model och kostar väldigt mycket i inköp så är driften väldigt låg. För mig så är cykelvagn inget alternativ eftersom vi har tre barn ålder 2-7 år och anledningen till att vi valde en trehjuling lådcykel är att den känns tryggare att cykla på när det är snö och is på cykelvägarna (vi bor i norra Sverige, så vi kan skippa alla kommentarer om att det aldrig är snö i Sverige).
En lådcykel rymmer även mera än en vanlig cykelvagn och detta utrymme behövs verkligen för oss när vi storhandlar.
Må så gott och cykla lugnt!
Jag tror att ni är ganska unika om ni storhandlar med tre barn, men jag förstår att olika människor har olika behov.
Radera"Vi kan skippa alla kommentarer om att det aldrig är snö i Sverige".
Är de vanliga? Jag har aldrig hört argumentet och reagerar eftersom det är andra gången denna förmiddag någon tar höjd för andra kommentarer (första inleddes: "Undanber mig de vanliga kommentarerna om..."). Däremot tror jag att många, klart fler än 90 procent, ändå alltid ställer cykeln över vintern, och då kvittar det ju.
Jag är definitivt för cykel generellt. Jag har cykelpendlat fram och tillbaks till jobbet i många år nu. Ingen elcykel dock, men det finns som väl är duschmöjligheter på arbetsplatsen. Jag använder främst ryggsäck men jag har cykelväskor också.
SvaraRaderaDet kan ibland kännas lite vanskligt att möta dom där trehjuliga elcyklarna på cykelbanan då de är breda och en del framförare mer ser ut att vara passagerare än just förare.
Jag cyklar året runt sol, regn (vanligast) eller snö.
Jag undanber mig inga kommentarer.
En del cyklister (av alla sorter) borde definitivt avkrävas körkort. De cyklister som surfar samtidigt som de cyklar (en hand runt telefonen och en på skärmen) borde dömas till att gå. Eller förresten, en del fotgängare borde stanna hemma.
Radera"Jag undanber mig inga kommentarer" var en underbar avslutning!
Har inte själv en lådcykel eller en elcykel. Köpte en vanlig Crescent 7 med växlar och cyklar ganska mycket. Tycker cykel är ett förträffligt transportmedel för resor upp till 5 km. Förr tyckte jag att elcykel kändes som för latmaskar. Men för längre sträckor än 5 km och det får pendlare att ge sig ut så är det nog bra ändå.
SvaraRaderaMen när jag ser personer, företrädesvis medelålders kvinnor, som susar förbi i 25 km/h utan nämnbart trampande så blir jag lite provocerad.
Dottern har jag än så länge med barnsits bakpå cykeln. Har även en springvagn vilket har använts nån enstaka gång bakom cykeln för transport av henne. Annars har vi haft vagnen för att springa tillsammans och även som shoppingvagn istället för bil och som transportvagn när man har större och otympliga sker med sig.
Lådcyklar och alla dess variationer hade nog varit aktuellt om vi fått barnen med mindre år emellan. Nu kommer dock dottern nog fasas ut från cykelsitsen till förmån för sonen och själv få börja cykla.
Ser lite på det här med alla cykelvariationer som finns nu att man får hitta den som passar en själv bäst. Precis som med bilar. Behöver man bara en liten för att ta sig från punkt A till B, en större för hela familjen plus barnvagn, är man intresserad av sportbil etc.
En kompisfamilj bor i radhus med bostadsrättförening där föreningen äger 2 cyklar som de boende sen kan skriva upp sig på och låna. Verkar funka bra för dem, men jag vet inte hur uthyrningssystemet fungerar i realitet.
Om man ändå inte trampar vore väl moped ett bättre fordon. Eller känner man sig möjligen sportig bara av att sitta på en cykel som skulle kunna trampas.
RaderaSå det är samma vagn för att springa med, men som också kan sättas bakom cykeln? Fiffigt!
För en större bostadsrättsförening vore lådcykel för utlåning smart. Går säkert att söka bidrag för, så länge MP sitter i regeringen.
Ja det kan man ju tycka.
RaderaJa och ett bra komplement för mig som försökt uppehålla löpningen under småbarnsåren. Thules löparvagnar https://images.app.goo.gl/hG36dU5GNoeGazki8 Nypris 11000 men köpte den med rabatt så under 9000, bra andrahandsvärde och är i nuläget nöjd även om den skulle säljas till lågt pris tack vare att jag kunnat komma ut så mycket.
Har fått lära mig att springvagnar används av långlopare, liknande de som springer kust-till-kust i USA o liknande. Sök på Björn Sunessons blogg, krutgubbe som springer långt och mycket.
Tror det är något liknande i den här föreningen. Nybyggt och uppförs med klimattänk etc. Men det är väl inte fel med att äga vissa saker tillsammans. Kan sura lite över vår egna förening där var man måste ha en egen lösning för sina 50 kvm gräsmatta, istället för gemensamt ägande via förening. Men antar att det inte funkar med folk som inte kan ta ansvar och skilja på ditt och mitt.
Jodå, Björn Suneson har jag koll på. Har själv inte tänkt springa USA från kust till kust, men kanske Göta Kanal eller något kortare, och då tänkt inhandla löparvagn, men har aldrig fattat att de går att koppla på cykeln.
RaderaSvårt det där med var en brf ska dra gränsen. Själv skulle jag gärna se att min förening snålade mer istället för att t ex ha heltidsanställd trädgårdsmästare och städa trapporna flera gånger i veckan.
Jag gillar att cykla.
SvaraRaderaMina barn har fått åka med mig på barnsits när de var små. Sedan har de cyklat själva.
Lådcyklar är stora och de tar mycket plats i cykelställ/på trottoarer/varhelst de står. Lådcyklister med fordon tar mycket plats på cykelbanan och kör inte gärna åt sidan, det förväntas övriga trafikanter göra.
Ibland får jag intrycket att lådcyklisterna egentligen tänker att de har en bil de kör på cykelbanan med. Trafikvett och respekt för medtrafikanter verkar inte komma med på köpet.
En sak jag inte förstår är att de lådcyklister jag mött verkar tro att alla (andra) är överlyckliga för deras lådcykel. Man ska flina, flabba och se allmänt korkad ut när de kommer med sina utläggningar om hur miljömedvetna de är som inte behöver köpa en ANDRA bil till familjen.
Mina barn cyklar, brukar jag tänka.
Elcykel utan låda är väl ett bra alternativ till pendling med kollektivtrafik.
"Lådcyklister med fordon tar mycket plats på cykelbanan och kör inte gärna åt sidan, det förväntas övriga trafikanter göra."
RaderaFör mig som inte cyklar känns det där som ett beteende som går igen hos många cyklister (och barnvagnsförare). Just så, man ska tänka att de genom sina gärningar är så goda människor att man helst bör hoppa ner i diket när man möter dem, så att man inte är i vägen. Trist hur som helst.
Jag har inget emot cyklar. Men hur kommer det sig att folk inte kan betala just detta själva?
SvaraRaderaÄr det något jag är starkt emot så är det när Miljöpartister och övriga delar i DÖ-PÖK nyttjar skattemedel så att företagen därmed kan tjäna enorma summor tack vare de priser som subventioner för med sig. Subventioner som naturligtvis även till stor del har hamnat i kriminellas plånböcker tack vare att politrukerna som vanligt var naiva.
Mvh investera-pengar.blogspot.com
Kostar de 40 papp förstår jag varför de inte kan betala själva. Å andra sidan kanske priserna också speglar det faktum att de subventionerats. På samma sätt som jag misstänker att många hantverkare dubblade sina priser när ROT-avdraget kom.
RaderaJag är billös och älskar att cykla, skulle nog tycka det var praktiskt att ha en lådcykel (dock inte speciellt praktisk att förvara) men jag skulle aldrig lägga 40 papp på en.
SvaraRaderaTror det får bli cykelkärra för mig, vanlig cykel med extra lastutrymme när man behöver det.
/K
Ja, för mig vore den stora fördelen med cykelkärra att slippa det extra lastutrymmet när jag inte behöver det.
RaderaPrislappen har en ganska enkel förklaring. Tilltänkta kundgruppen är överbetalda tjänstemän mellan 35-50 som är villiga att betala för en image. Lite samma sak som att Apple kan sälja en mobil för 18.000 medan Huawei ska vara glada om de kan ta ut 7.000
SvaraRaderaLådcykel är säkert utmärkt och skulle säkert funka för mina vardagsbehov. Men jag har varken betalningsförmåga eller betalningsvilja så jag tar bilen som vi ändå måste ha. En flakmoppe däremot det skulle man ha :)
Gissar att flakmopparna dragit iväg bra i pris också. Häromdagen såg jag en annons för en Volvo Amazon för över hundratusen. De ska ju kosta 5000 :)
RaderaKöpte en elcykel+kärra(9000kr) för 7år sedan då jag flytta ihop med mitt ex. Hade inte parkeringar nog och vi sålde en bil. Cykla till jobbet i över 2 år, fantastiskt att inte vara svettig när man kom fram. Har kvar cykeln och kärran än men använder dem inte så mycket. Funkar dock bra än.
SvaraRaderaJust de där regelbundna rörelserna (förutsatt att du trampade på vägen hem) är himla nyttiga. I min ungdom gick jag 5-6 km till jobbet, så det blev en mils promenad varje arbetsdag och det märktes på konditionen.
Raderavi köpte en cykelkärra till grabben för ca 2 år sedan. 2000 kr. väldigt smidigt. han åker som en kung där bak och har tom bälte. för mig som cyklar så går det förstås lite tyngre och långsammare men man får se de som ett av de träningspassen man inte längre lyckas få till. har haft tanke på att köpa elcykel men även om jag har råd utan att bry mig så ska motivera priset för mig själv och jag ska ha någonstans att ha den. jag vill ju inte göra mig av med någon av mina andra cyklar.
SvaraRaderajag har användt kärran till att både små- och storhandla några ggr och jag får plats med ganska mycket i den när jag inte har någon passagerare. tänker mig att nu när han cyklar själv och börjar växa ifrån den (på höjden) så ska jag ha kvar den just till att handla med.
syrran har en lådcykel utan motor och även om den är smidig så blir det tungt efter ett tag. jag kan tänka mig att med kapell och motvind så har man nog bra nytta av motorn.
Ja, priset ska ju inte bara klaras av utan kunna motiveras också. Jag skulle också kunna köpa en cykel för 40000 kr (det är mindre än vad jag förlorar på börsen idag), men det känns som ett helt galet pris för en cykel. De flesta bilar jag ägt har kostat klart mindre.
RaderaHej
SvaraRaderaJo, hej du.
RaderaJag är personen som lagt 100 000kr på två lådcyklar av märket Bullit. De bästa inköpen jag någonsin gjort och jag ansr mig ändå tillhöra spartwitter. Använder dem till allt; hämtningar, lämningar, utflykter, inköp, ärenden, pendling, cykelsemester. Utan dem hade vi inte kunnat leva det liv vi gör med våra två barn samt min fru hade inte kunnat pendla 1 mil till skolan utan bil. Fantastiska redskap som underlättar för oss i vardagen för allt vi gör. Dyrt? Ja. Värt det? Absolut!!
RaderaDu låter säker på din sak, så då är det väl så. Men hade det inte räckt med en lådcykel och en vanlig för allt detta?
RaderaHmm. Såklart finns det alltid alternativ. För funktionen hade en vagn funkat absolut. Men den andra aspekten är att cyklande är mitt intresse och något jag verkligen uppskattar. Det andra är att jag ser inköpen som något kan jag använda i 30-40 år framöver och då blir inköpskostnaden försvinnande liten och helhetskostnaden jämfört med lkad bilanvändning rejält lägre. Det ger mig ökad livskvalitet och avsevärt minskade kostnader på lång sikt anser jag.
SvaraRaderaHåller cyklarna i 30-40 år låter det betydligt bättre, och som sagt, har du tänkt igenom affären och är nöjd är det bara att applådera.
RaderaVerkar som att min kommentar inte kom med, jag gör ett nytt försök.
SvaraRaderaEn lådcykel med tre hjul och vi byter backdäcket till ett dubbat på vintern för att det ska vara möjligt att cykla med en fullastad lådcykel i snö och is gör att man kan använda den året runt.
Vi cyklar året runt, det hade känts bortkastat att låsa in den i förrådet när första snön kommer, om det hade varit så hade vi låst in den för flera veckor sedan.
Man hör en del i media om uppvärmning, värmerekord och klimatförändringarna. Sverige är avlångt och på många platser har man tur (eller otur, beror på hur man ser det) om man får snö som ligger kvar en vecka, men där vi bor i norra Sverige så är det fortfarande vinter på vintern.
Ibland jävlas Blogger, det är inte jag.
RaderaDubb bara på bakhjulet låter dumt, men jag antar att ni provat ut det.
Det pratas om mycket i media, men jag ser inte så mycket av det i verkligheten. Vissa vintrar är kalla, andra är milda. Precis som när jag var liten.
Jag håller med dig att 40000kr är väldigt mycket pengar, men lådcykeln ger livskvalitet, förenklar livet väldigt mycket (speciellt hämtning och lämning av barnen vid förskola) och på några år så kommer vi att ha sparat in pengarna som vi lagt på lådcykeln, alternativet för oss hade annars ha varit att ta bilen.
SvaraRaderaMina bilar brukar vara billigare än 40000 och skulle jag köpa lådcykel hade jag satsat på något billigare, men det är jag det.
RaderaMen funkar inte hämtning och lämning med en vanlig kärra? Eller hur långt åker ni för hämtning och lämning?
RaderaAldrig testat men bekanta som har är nöjda med dem.
SvaraRaderaSom en sådan som tycker det är onödigt att köpa bil av flera skäl inklusive ekonomiska vore det egentligen praktiskt att ha. Löser det på andra sätt när jag storhandlar och det är bra träning att ha en stor ryggsäck och bärväska men en transportcykel vore onekligen praktiskt ur det hänseendet.
Tycker dock också att 40 000 kr verkar onödigt dyrt, inte minst när jag redan har investerat i en vanlig elcykel (redan efter 2 år av att inte köpa kollektivtrafikkort kunde man räkna hem den investeringen) så en släpkärra till cykeln verkar ju faktiskt som en billigare lösning sett till hur sällan man faktiskt har det behovet.
Saken med kärra är att det är lite billigare att ha bakom sig. Tänk lite i stil med att ha släp på bilen. Har inte testat lådcykel, men insåg nu att med min liknelse är det nog lite som att köra mindre lastbil.
RaderaUndrar hur andrahandsvärdet är på lådcyklar. Springvagn har ganska bra andrahandsvärde, eller hade i alla fall. Blev att jag köpte ny för att jag räknade med att ha den länge och således inte ville ha framtida fel från andra brukare. Dessutom köpt med bra rabatt och än så länge borde jag inte tappat många tusenlappar.
Oj. Skrev billigare i första meningen men menade krångligare.
RaderaUtlandsutdelaren: Ja, mycket pengar är det, motsvarande fyra års SL-kort t ex.
RaderaChristoffer: Släp på bilen ser jag som ett mycket litet bekymmer så länge jag inte behöver backa, och det gör man ju ändå inte med cykel.
När jag researchade för detta såg jag en obetydligt begagnad fyrtiotusenkronors lådcykel som såldes för 17000 kr, så det lät inget vidare.
Köpe ny lådcykel för 10000 för 10år sedan sålde s begagnad för mer. Bra i stan. Elcykel överlag perfekt för att öka räckvidd och förmågan där vanlig cykel blir opraktiskt. Skriv elcykelpremien är så mycket bättre än bilskattens bonusmalus för galna bilbatterier
SvaraRaderaDet var ett rimligare pris.
Radera