Jag vet inte vad jag har för diagnos,
men jag gillar att ha koll på mina banksaldon. Häromdagen
gjorde jag ett bankomatuttag och upptäckte att jag hade 13 kronor
mindre på ett konto än jag själv fört in i mitt Excelark. Jag
loggade in i nätbanken och mycket riktigt, 12,87 kr hade dragits av
min mobiloperatör. Detta är ett av flera skäl till att jag hatar
autogiro, men här fanns ingen annan lösning eftersom alla telebolag
med rimliga priser krävde autogiro.
Nästa inloggning, hos mobiloperatören,
gav ingen förklaring så jag tog kontakt med deras kundtjänst via
chat och blev guidad genom menyerna där det framkom att jag ringt
för 12,87 kr några dagar tidigare. Jag har fria samtal inom Norge,
men skulle ha ringt ett ”specialnummer” i 4 minuter och 12
sekunder. Jag kollade min mobilhistorik och såg att samtalet som
avsågs var till en optikkedja som givetvis hade ett vanligt nummer
som borde ha täckts av mitt abonnemang.
Kundtjänstmedarbetaren kollade med
tekniska avdelningen som bekräftade att de inte alls borde ha tagit
betalt för detta, så nu skulle jag få tillbaka mina 13 kr. Till
saken hör att jag nu hade tillbringat en halvtimme av mitt liv på
detta och eftersom inte Gud jobbar på deras kundtjänst fanns ingen
som kunde återbetala den tiden.
Dessutom hade jag vid det här laget
blivit en aning förbannad, både på det faktum att de försökt
blåsa mig genom att helt felaktigt dra pengar från mitt konto och
på den slappa attityden. Det var ett ”sällsynt fel” sa
kundtjänst, men som jag påpekade skiter jag i om det
är sällsynt när jag blir bestulen. Jag krävde därför att bli
uppringd av kundtjänstmedarbetarens chef med en förklaring och en
handlingsplan för att detta aldrig någonsin skulle kunna ske igen.
Det fick jag såklart inte. Hur skulle
det se ut om någon med mer än minimilön skulle behöva ha med
kunder att göra i ett serviceföretag liksom? Däremot bjöd de mig
till slut på en månadsavgift och hjälpte mig att spärra kontot
för dylika ”specialnummer”, så nästa gång kan de inte ens
påstå att det har hänt.
Men vilket skitsamhälle vi har skapat!
Vi har gett företag rätt att dra pengar direkt från våra
bankkonton och sedan är det upp till oss att bevisa att de inte hade
rätt att göra det. Jag har ingen aning om hur ”sällsynt fel”
det här var och det har såklart inte mobiloperatören heller för
hur många kontaktar dem för att reda ut varför de fått betala
tretton spänn?!
Av 100 personer är det säkert minst 50 som inte ens hade märkt det. Ytterligare 40 hade ändå struntat i det, några kanske med intentionen att ”det där ska jag ta tag i sen”. De flesta hade utgått ifrån att det är rätt för det är väl inget företag som drar pengar de inte har rätt till. Så säg att max 10 av 100 hade kontaktat företaget för en förklaring. Hälften av dem hade nöjt sig med att ”du har ringt till ett specialnummer”. Då återstår 5 och av oss är det gissningsvis bara jag som drar ärendet så långt att vi (alltså jag) krävt och fått kompensation. Jag är ändå nöjd att jag gjorde det. Inte för pengarnas skull utan för att jag då gjort vad jag kan för att företag inte ska kunna hålla på så här. Som Weiron i ottan hade sagt: ”Det är vi mot dem!”