torsdag 9 januari 2025

Advokat till skolan

Är det möjligen ett bevis för att svenska barnfamiljer har god ekonomi när de börjar ta med sig advokat till utvecklingssamtal på skolan?


Är det här klass 4B?

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka. Det skulle kunna vara att överdriva, curling 2.0 om ni fattar hur jag tänker. Men man måste ändå säga att det är lite piggt att låta familjeadvokaten förhandla om ungarnas betyg. Att lärarna upplever det som obehagligt skulle jag som förälder se som en bonus. Om läraren kan motivera ett lågt betyg eller har goda argument för att inte sätta in stödinsatser för barnet ska det väl inte vara något problem med mothugg? Vi snackar trots allt om en jurist, inte en klan på hundra personer som stormar klassrummet. Har man däremot dåligt på fötterna är det såklart lättare att köra över en förälder med låg erfarenhet från skolmiljön än en jurist van vid förhandling och konflikthantering.

Jag satt själv som elev på kvartssamtal och försökte tjata upp mina betyg med hjälp av engagerade föräldrar. Hade mina föräldrar pratat dålig svenska eller varit rädda för auktoriteter hade det antagligen inte lyckats, men det gjorde det nu. Jag minns särskilt syslöjdsläraren som ogillade killar i allmänhet och hade de långt hår (känns avlägset nu, men det hade jag) var det nästan omöjligt att få ett betyg över genomsnittet oavsett hur bra ens korsstygnsbroderier blev.

Skolan har alltför länge sett sig som en egen värld utanför samhället, där egna, gärna godtyckliga regler råder. Misshandel, trakasserier,  eller vapenbrott som hade polisanmälts på vilken normal arbetsplats som helst väljer rektorer att ”sköta internt”, vilket ofta innebär att göra ingenting.

Jag ser det som ett sundhetstecken om åtminstone föräldrarna värnar om sina egna barn, även om det innefattar att hyra in en advokat. Jag argumenterar ofta för att privatpersoner borde göra mer själva istället för att ta in proffs, men behöver man en jurist för att hävda sina barns rätt och har råd med det skulle det kunna vara väl investerade pengar.

95 kommentarer:

  1. Problemet här är att det sannolikt ör emot skollagen att involvera utomstående, läste jag. Samt att det sällan är så att de barn det gäller förtjänar varken bättre betyg eller mer stöd, utan att det rör sig om välbeställda (och dryga) föräldrar som villa ha mer från skolan än vad som är motiverat.
    Jäv: en fru som är lärare sedan 20 år.
    /Christoffer S.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast om ena parten tar hjälp av en extern expert ser inte jag det som en utomstående. Och av artikeln att döma var det inte bara välbeställda som använde detta sätt för att få sin version hörd.

      Radera
    2. Jo, enligt skollagen är alla utomstående utom elev, läkare och vårdnadshavare.

      Radera
    3. Dags att ändra det då, så att det inte är den ena parten som bestämmer vilka spelare motståndarlaget ska ha på plan.

      Radera
    4. *lärare, inte läkare :-)

      Radera
  2. Att prata upp betyg för att den klenbegåvade älsklingen ska kunna komma in på en prestigefylld utbildning är kontraproduktivt. Flera högre utbildningar, Handels är en av dem, litar inte längre på de betyg man kommer dragandes med, och har egna tester som sållar bort de som inte håller måttet. Meritokrati istället för pappas pengar till jurister som pratar omkull lärare och rektorer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast det behöver ju heller inte vara orimliga krav. Tjatar någon annan upp betyget kan läraren behöva sänka för den tystlåtne, oavsett om det är rätt eller fel.

      Radera
    2. Ta det med Handels. Något är ju fel när de inte litar på betygen man kommer med.

      Radera
  3. Vem är bäst lämpad att sätta betyg, lärare eller jurister? Kanske att jag ska ta med mig en advokat vid nästa lönesamtal?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ändå lärare som sätter betyg, men de är inte envåldshärskare bara för att de jobbar i skolmiljö och jag tycker att det är hälsosamt att de blir påminda om det.

      Anser du att det skulle kunna gynna lönesättningen skulle jag säga: Kör!

      Radera
    2. Du nedvärderar lärares kompetens. Vem vet bäst i vilken mån en elev når målen? Ursäkta, men den här diskussionen är löjlig.

      Radera
    3. Jag håller med om att diskussionen är löjlig. Lärare är inte gudar, de är människor med fel och brister. Jag har haft ganska många lärare själv och ingen av dem var ofelbar.

      Radera
  4. Jag har också reagerat på det. Och har flera synpunkter:
    1. Det verkar som föräldrarna (och barnen) har tittat på för mycket amerikanska filmer och tv-serier. "Jag ska stämma dig" funkar inte lika lätt i europeisk (och svensk) lagstiftning som det gör på film.

    2. I mina barns skolor har man ALLTID varit tvungen att anmäla vilka som ska vara med på samtal. Inte bara utvecklingssamtal, utan om det är någon speciell händelse (tex stödbehov pga dyslexi). Inte minst för att det ska vara ett tillräckligt stort rum med tillräckligt antal stolar för mötet. Särskilt viktigt om det är skilda föräldrar, om tex farmor eller en styvförälder vill vara med.

    3. Om det är en särskild händelse som ska tas upp så brukar skolan ha med kurator, skolsköterska, studierektor, mentor och säkert några till på mötet. Då förstår jag om eleven och föräldrarna också vill ha lite extra stöttning. För det blir lätt en "vi mot dom"-känsla i rummet.

    4. I vissa kulturer (gängkriminella) så har de ju numera egna jurister (har jag hört via radioreklam). Då är det lättare att skicka in denna person än klanen på hundra pers som du nämner. Ja, obehagligt för skolan, men då är vi tillbaka till punkt 2 med att föranmäla vilka som ska vara med.

    5. Är det verkligen en advokat de tar med? Eller är det en person som har läst (men inte tentat) JÖKen? Eller en jurist? Här borde skolan verkligen kunna säga ifrån om det är en person som inte har nära koppling till barnet och inte heller relevant kunskap om till exempel betygssättning eller det ämne (fysik, historia, idrott?) som avhandlas.

    6. Hur mycket "advokat" familjen än tar med till utvecklingssamtalen så undrar jag vad det hjälper? Om läraren och skolan kan visa att barnet inte nått upp till viss nivå (jämfört med tex nationella prov och även inom skolan med andra elever) och påtalar hur det ska lösas (läxhjälp, inte skolka mm) så måste ju föräldrarna kunna förklara vad "advokat" gör där på det mötet! Ska advokaten göra barnets gruppredovisningar? Ett dansprogram och visa upp för klassen på idrotten?

    7. Om skolan är rädd att få dåliga recensioner och därmed färre elever om en "advokat" inte får sin vilja igenom på ett utvecklingssamtal så kan jag berätta att det inte funkar så! Föräldrar som aktivt letar skola tittar på andra saker än "värstingungens familj försökte stämma skolan för att skolkoffret inte fick några bra betyg". Ok, de tittar på det också (bland mycket annat), men då är frågan om skolan får fler eller färre elever pga detta. Och vilken sorts elever de får.

    Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. 1. Så drastiskt uttrycker sig inte ens fackrepresentanten från Sveriges Lärare, så jag vet inte om det finns en grund för din känsla.
      2. Det är väl inte omöjligt att de berättat att advokaten kommer med. Det tycker jag också är ett rimligt krav.
      3. Och då undrar jag ifall skolan redovisar det till eleven och dess föräldrar, eller om anmälningsplikten bara går åt ena hållet.
      4. Vore jag lärare skulle jag föredra en jurist från klanen än hela klanen.
      5. Det stod advokat, men det vet jag såklart inte. Hur som helst kanske det inte är examen som är viktig här utan att elevens sida har med en person som kan argumentera för saken. Om de har relevanta kunskaper måste nog föräldrarna bedöma, annars är vi tillbaka på att skolan bestämmer allt och kan strunta i lagar och regler.
      6. OM läraren kan visa det ja! Men han/hon kanske bara har krav på sig att sänka snittet på de betyg som sätts.
      7. Det tror jag inte heller att de räknar med. De vill kanske helt enkelt bara ha rättvisa, något som inte alltid prioriteras i skolan.

      Radera
  5. Vid ett vanligt utvecklingssamtal känns det helt klart överdrivet att ta med advokat. Men vid andra händelser tycker jag tvärt om det kan vara väl motiverat. Där är föräldrar/elev i klart underläge. Skolan vill ta enklaste vägen ut, lättare att gå på den svagare parten. Hur ofta är det inte den mobbade eller utsatta som blir nedtryckt av systemet. Här kan det vara uppfriskande med en advokat i rummen för att jämna ut situationen. Kan skolan motivera inför en förälder att t.ex utfrysning inte är så allvarlig kan de även göra det inför en advokat. Hade skolan skött sitt jobb skulle detta givetvis inte behövas, men det tror jag inte skolan gör.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte vad som diskuteras vid utvecklingssamtal och det vet kanske inte föräldrarna heller på förhand. Men är det inga tunga ämnen kanske advokaten bara kan sitta tyst och låta taxametern ticka.

      Bra exempel! Mobboffer får byta skola medan mobbare får gå kvar. På en sådan arbetsplats är det inte orimligt att ta med advokat för att få sin sak prövad på ett rimligt sätt.

      Radera
    2. Skillnad på utvecklingssamtal och betygssättning.

      Radera
    3. Oavsett situation kanske eleven och dess föräldrar bedömer att de behöver någon med pondus som företräder deras intressen.

      Radera
    4. Eller så får föräldrarna inse att deras lille gulleplutt inte håller måttet.

      Radera
    5. Så KAN det vara, men om du själv har gått i skolan eller känner någon som gjort det vet du antagligen att så inte alls behöver vara fallet. Den svenska skolan är inte ett under av rättvisa.

      Radera
    6. Den stora massan av mänskligheten är, och har alltid varit, medelmåttor. Troligtvis även ditt barn. Det är kanske det som dagens föräldrar har svårt att förstå?

      Radera
    7. Kanske, eller så är det läraren som är en medelmåtta, eller ännu sämre.

      Radera
    8. Det övergripande problemet är att det blir allt färre personer som överhuvudtaget vill jobba inom den offentliga sektorn. I mångt och mycket beror det nog på att allmänheten ser den som en beställningsverksamhet: jag kan genom påtryckningar och hot få som jag vill vad gäller betyg, vård och annat. Det spelar ingen roll vad prioriteringar, vetenskap och riktlinjer säger. Det är me, myself and I som gäller.

      Radera
    9. Jag vet inte om det bara (eller ens till stor del) handlar om just det, men om skolan och lärare blivit sämre, menar du att den enskilde eleven och hans vårdnadshavare ska hantera detta genom att ifrågasätta dem mindre?

      Radera
  6. Va? Företräder deras intressen? Ha, ha! Jomenvisst, av det följer att man ska ta med sig sina föräldrar och ”jurister” på anställningsintervjuer, samt i samband med utvecklingssamtal på jobbet och vid lönesamtal. Självklart. Absolut. Bra där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, vad bra du är på att dra slutsatser! Saker jag varken sagt eller ens tänkt blev nu sanningar, eller åtminstone halmgubbar.

      Radera
    2. Men varför ska föräldrarnas ansvar inte följa med till jobbet? Det går ju tydligen bra att prata fram bättre betyg i skolan.

      Radera
    3. "Men varför ska föräldrarnas ansvar inte följa med till jobbet?"

      Jag tror inte att jag förstår vad du menar. Är det någon som motsagt sig att föräldrar har ansvar på sitt jobb?

      Radera
  7. På min tid hade de bara ett visst antal femmor att dela ut, då det högsta betyg man kunde få. Även om jag hade precis samma resultat på prov och var lika duktig på lektionerna så fick jag aldrig den där femman för jag var ganska busig, smygrökte och ifrågasatte, min rektor sa att jag var den brustna länken. Jag hade föräldrar som inte var så ansedda utan mer på samhällets nedre skikt, för mycket kröken och röken.

    Det var de präktiga, mest duktiga flickor från ordentliga hem som fick femmor. Hade behövt en advokat. Inte delades de ut några glädjebetyg, tvärtom, en del fick sorgebetyg. Men vi kunde läsa och skriva hjälpligt allihop, redan på lågstadiet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilket är fruktansvärt! För mig var det tvärtom. En lärare bad om ursäkt för att hon bara gav mig en trea, för hon tyckte inte att hon kunde ge mig en fyra trots att hon pratat med andra av mina lärare som kunde vittna om att jag var bra i deras ämnen. Vad andra ämnen hade med saken att göra förstår jag fortfarande inte, men jag var glad att jag inte fick min första tvåa för det var jag värd.

      Radera
  8. Men det är OK att rika föräldrar kan pressa upp sina barns betyg på bekostnad av barnen till mindre bemedlade päron? Att det inte längre handlar om prestation?

    SvaraRadera
    Svar
    1. I artikeln står det "Fenomenet syns både i välmående friskolor och kommunala skolor i utsatta områden", så jag vet inte om det är specifikt rika föräldrar som lägger pengar på detta. Men självklart finns också föräldrar som inte har en möjlighet att göra detta, världen är orättvis. Gör fenomenet advokathjälp i skolan att det blir mer orättvist? Jag tror inte det.

      Radera
  9. Som jag minns det fick jag genomgående sämre betyg i de ämnen som jag var riktigt duktig i, och alldeles för bra betyg i de ämnen som jag underpresterade i.

    På den tiden fanns det inte en chans att snacka upp betygen, de delades ut i ett brunt kuvert på skolavslutningen, och så var det med den saken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter som att du gick i skolan när betyget 3 täckte in typ hälften av eleverna. Jag vet inte om det blivit bättre nu, troligen inte. Jag minns att den moderata oppositionen krävde fler steg i betygsskalan när jag gick i skolan. Sedan fick de makten och gjorde givetvis inget åt det. Eller jo, så småningom ändrade de väl från fem steg till fyra.

      Radera
  10. Bästa Mikael Larsson.

    Jag har tagit hjälp av en jurist för att företräda mig i den här diskussionen. Han vill gärna ha svar på följande frågor:

    1) På vilket sätt har du, som inte är förälder, kunskap om och erfarenhet av att diskutera skolfrågor som är aktuella i dag?

    2) Du är sedan flera år norsk medborgare. Är det rimligt att du, som lämnat Sverige och inte längre har några band till Sverige, fortsätter att diskutera samhälle och politik i Sverige?

    3) Upplever du att du har en vilja att diskutera, eller är dina åsikter inte förändringsbara?

    SvaraRadera
    Svar
    1. 1. Jag är en del av samhället, och jag känner både lärare, föräldar, barn och jurister.

      2. Nej, jag är inte och har aldrig varit norsk medborgare. Varifrån har din jurist fått den absurda uppgiften ifrån?

      3. Ja, men jag uppfattar däremot inte att du (förlåt, jag menar din jurist) har det öppna sinne som krävs för en vuxen diskussion.

      Radera
  11. Jag tycker det är fel att curla ungarna och ta med jurist/advokat pa ett möte med lärarna. Hur ska barnen da nagonsin lära sig att klara sig själva? Och som nagon skrev ovanför, när de gatt ut med glädjebetyg blir det tufft i nästa steg, om det nu är universitet eller liknande.
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker också att det är fel att curla ungarna, men jag är inte säker på att detta är ett fall av curling. Det barnen möjligen kan lära sig av detta är att det är sunt att ifrågasätta auktoriteter och inte ta någons ord för lag, även om den personen själv anser sig sitta på facit i alla lägen.

      Radera
  12. Hade jag suttit som lärare med en advokat som motpart så hade det inte påverkat. Möjligen negativt. I slutänden är det inte en förhandling, det handlar om vad barnet ifråga presterat eller inte presterat. Sånt bör vara dokumenterat i form av provresultat och slut på den diskussionen.
    Jag förordar att rektorn kastar ut advokaterna ur rummet. Har inte alla den möjligheten, så ska inte vissa ha det.
    Mvh Investeraren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänker också att om jag kan motivera mina beslut och handlingar inför en förälder så kan jag göra det för en advokat. Om jag däremot inte har torrt på fötterna kan det såklart kännas olustigt om samtalspartnern gör slarvsylta av min förklaring.

      Alla elever har ju heller inte möjlighet att ta med föräldrar, åtminstone inte nyktra och icke-drogpåverkade, som kan språket osv. Med din logik borde det väl då vara mest rättvist om ingen elev får ha sin vårdnadshavare med sig? Tänk om mamma och pappa är advokat respektive lärare - orättvist som tusan.

      Radera
    2. Även om man har torrt på fötterna, så hamnar man som lärare i underläge när det kommer en oanmäld advokat till mötet, men det vill du inte riktigt förstå.

      Du tycker inte att det är skillnad om mamma eller pappa är advokat respektive lärare, jämfört med att man som förälder har ett annat yrke och då tar med sig en advokat?

      Radera
    3. Och som elev/förälder är man i underläge i alla andra situationer, så det kanske är nyttigt för dig som lärare att få se den sidan någon gång ibland.

      Jo, jag tycker att det är skillnad. Mitt svar var till Investerarens idé om att ingen borde få ha advokat med sig eftersom inte alla kan det. Jag ville visa varför jag tyckte att det var absurt.

      Radera
    4. Nej. Den som väljer att mentalt betrakta sig så som i underläge är också det. Inte annars. Är elev respektive förälder engagerade, så finns förutsättningar till något bra. Inte annars.

      Och vadå underläge? Ska barnet ha med sig advokat resten av livet i alla sammanhang, eller? :)

      För övrigt, så är det någon grupp i samhället jag själv saknar respekt för så är det advokater. Denna grupp av närapå gangsters som i stor utsträckning lever på ökad brottslighet i samhället, på alla andras bekostnad.
      Mvh Investeraren

      Radera
    5. I så fall är lärare inte heller i underläge för att det sitter en advokat i rummet, med mindre än att de intalar sig det själva. Så enkelt tycker jag inte att det är. Man kan absolut vara i underläge, men jag förstår inte varför en lärare ska behöva känna sig hotad för att han/hon behöver förklara varför en elev inte fått rätt resurser eller rätt betyg.

      Jag har inte heller särskilt högt förtroende för advokater, eller lärare.

      Radera
    6. Om det är ett resursproblem, så torde lösningen vara att sätta barn i en annan /bättre skola. Inte advokat.

      Ett bra utvecklingssamtal ska inte handla om att prata upp betygen, då är vi väldigt fel ute. Däremot en strukturerad diskussion, och sånt sker redan på bra skolor. Dvs betyg ska motiveras och åtgärder för bättring vara tydliga.

      Radera
    7. Det är kanske inte helt lätt att rycka upp barnet ur skolan och flytta det till en annan, om det ens finns en annan skola i närheten.

      Du får det att låta som att antingen är det en skola bra och då är alla lärare där bra och gör bara bra saker, annars är det en dålig skola. Så svartvitt är det inte. Och inte minst det här kommentarsfältet har lärt mig att självkritik inte är alla lärares bästa gren.

      Radera
  13. Och Handels? Något är ju fel när de inte litar på betygen man kommer med, och i stället tvingas ha egna intagningstester. Eller? Du tycker kanske att man ska ta med jurister där också?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår att Handels inte litar på den svenska skolan. Det framgår väl mellan raderna att jag inte heller gör det ;-).

      Radera
    2. Du duckar. Varför ska man inte få ta med sig en advokat för att prata Handels till rätta?

      Radera
    3. Och att den svenska skolan inte fungerar särskilt bra, blir det bättre om man kan "köpa" sig till bättre betyg? På vilket sätt?

      Radera
    4. Vem har sagt att man inte får göra detta? Handels har visserligen inte lika många dokumenterade fall av incidenter där man försöker komma runt det rättsväsendet som den svenska skolan (se exempelvis mina tre länkar i texten), men det är inget skäl att låta bli.

      Och vem har sagt att man ska kunna köpa sig till bättre betyg? Är det så du ser på att man ifrågasätter ett betyg, att det är detsamma som att man regelvidrigt försöker tvinga till sig ett bätttre betyg?

      Radera
    5. Så du tycker att man ska kunna ta med sig advokat även till Handels, för att kunna förbättra situationen med kassa betyg i antagningsprocessen?

      Radera
    6. Klart man "köper" sig till bättre betyg, när man har råd att betala en advokat att ta med dig till mötet med läraren.

      Radera
    7. Om du känner dig orättvist behandlad tycker jag att du ska ha rätt att ifrågasätta behandlingen och ta den hjälp du behöver, även om motparten skulle vara en yrkeskår som uppenbarligen anser sig ofelbar.

      Jag har själv bara anställt några personer och ett par gånger har de som ratats ifrågasatt varför. Då har jag förklarat det. Hade de velat att jag skulle förklara det för deras advokat hade jag inte haft något problem med det heller.

      Radera
    8. Man kan bara köpa något om det finns en säljare. Alltså, bara lärare som låter sig köpas riskerar att höja betyg på felaktiga grunder.

      Radera
    9. Det handlar inte om att eleven är orättvist behandlad av läraren, det handlar om att eleven blir rättvist behandlad och därför inte kommer in på en utbildning som han/hon faktiskt inte är kvalificerad till. Det kan föräldrar med deg påverka genom att hyra in en advokat för att pressa upp betygsnivån för sitt barn.

      De som blir orättvist behandlade är de som inte inte kommer in på en utbildning för att barn i andra familjer med pengar och/eller kontakter ser till att pressa upp betygen med en advokat.

      Radera
    10. "Det kan föräldrar med deg påverka genom att hyra in en advokat för att pressa upp betygsnivån för sitt barn."

      Bara under förutsättning att läraren är korrumperad eller inkompetent som ursprungligen satt ett för lågt betyg. Vilket av dessa som är sant för de gånger du som lärare gjort detta kan bara du svara på.

      För du kan ju inte mena att en bra, kompetent lärare sätter ett korrekt betyg, men sedan höjer det pga att han/hon får mothugg av en advokat.

      Radera
    11. Jo, det menar jag. Det är inte lätt att stå emot en oanmäld advokat.

      Radera
    12. Vad tänker du advokaten ska göra? Stämma staten över att eleven är kass och därmed blir rikskändis som kass?

      Radera
    13. Räcker med att mosa läraren så att ättelägets betyg höjs, på bekostnad av andra elever som inte har med sig en advokat. Och för att i förlängningen skrämma upp skolans rektor, som så klart har som sin viktigaste uppgift att behålla skolpengen.

      Radera
    14. Och i förlängningen igen: om inte läraren böjer sig för mamma, pappa, advokat, så hotar de med att byta skola. Då får läraren ta skeden i vacker hand, eller så säger rektorn adjö till läraren alternativt att läraren får sluta "självmant". Ungefär så.

      Radera
    15. "Jo, det menar jag. Det är inte lätt att stå emot en oanmäld advokat."

      Då tillhör du kategorin dåliga lärare och bör hitta ett jobb som passar dig bättre.

      "Vad tänker du advokaten ska göra? Stämma staten över att eleven är kass och därmed blir rikskändis som kass?"

      Pressa läraren på att kunna motivera sitt beslut. Kan han/hon det är det inget problem, kan han/hon inte det har läraren gjort ett fel.

      "Och för att i förlängningen skrämma upp skolans rektor, som så klart har som sin viktigaste uppgift att behålla skolpengen."

      I så fall har rektorn missförstått sitt jobb. Vad ska en förälder göra åt det, tigande acceptera eller kämpa för sitt barns rättigheter? Jag vet vad jag hade valt som förälder.

      Radera
    16. "Kämpa för sitt barns rättigheter" Ha, ha, ha! Du är då för rolig. Är det en rättighet att en elev får bättre betyg med hjälp av en advokat än vad som är faktiskt motiverat?

      Radera
    17. "Är det en rättighet att en elev får bättre betyg med hjälp av en advokat än vad som är faktiskt motiverat?"

      Försöker du ens förstå vad jag skriver eller hittar du direkt på ett eget svar som jag inte skrivit, som i detta citat? Ingen har påstått att advokat ska försöka få upp elevens betyg högre än motiverat. Tvärtom har jag gång på gång förklarat att läraren bör kunna motivera varför han/hon satt ett betyg (eller handlat på något annat sätt, det behöver inte gälla betyg) och kan han/hon det är det ju inget problem. Det blir det först om läraren inte haft på fötterna. Alltså är det bara dåliga lärare som behöver känna sig träffade. Varför känner du dig träffad?

      Radera
    18. Om man som förälder behöver ta med sig en advokat, oanmält, för att få läraren att motivera betygssättningen, så har man misslyckats som förälder.

      Radera
    19. Det kan man också tycka, men alla föräldrar är inte jätteduktiga på att ta den diskussionen. En del kanske inte själva pratar svenska och då är det inte så himla lätt.

      Radera
    20. En grabb som jag känner råkade säga en sak till en annan elev. Hon talade om det för ”mentorn” som inte tog tag i det. Det är ju dennes arbetsuppgift och skyldighet. Istället gick hon till rektorn. Denna skrev ett brev till vårdnadshavaren och kallade till ett möte. Vårdnadshavaren är inte särskilt verbal. När denne och eleven infann sig på expeditionen så satt rektorn, skolpsykolog, skolsköterska och ”mentorn” I rummet.

      Vi kan tänka oss vad detta uppbåd av skolpersonal satte för spår i den unge elevens känsla för lärare. Hans icke verbala vårdnadshavare sade knappt något. Även han talar den dag som är om sitt hat mot skolan.

      Här hade det behövts någon utomstående som stöd.

      Radera
    21. Lysande exempel! Någon annan var inne på att man borde upplysa om att man ska komma dit med advokat. Jag undrar om skolan hade upplyst om att de skulle vara fyra personer på sin sida denna dag.

      Och det är ju fullt möjligt att alla fyra ville eleven väl osv, men det är att missa poängen.

      Radera
  14. Och du duckar fortfarande Handels. Ska man som icke antagen/antagen elev kunna ta med sig mamma, pappa, advokat för att att kunna tvinga in sig in på utbildningen/få godkänt på kursdelar man inte lyckats ta sig igenom? Det är en ja eller nej-fråga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har redan svarat beträffande Handels:

      "Om du känner dig orättvist behandlad tycker jag att du ska ha rätt att ifrågasätta behandlingen och ta den hjälp du behöver, även om motparten skulle vara en yrkeskår som uppenbarligen anser sig ofelbar."

      Förstår du inte vad jag skriver där så hoppas jag att du inte är språklärare ;-)

      Att du därefter (när du inte var nöjd med svaret) lägger in subjektiva värderingar som gör att det inte längre blir en ja/nej-fråga tänker jag bara ignorera. Det blir lite "Slår du fortfarande din fru?" över det, om du förstår jämförelsen.

      Radera
    2. OK. Man ska kunna ta med mamma, pappa, advokat även i högre utbildningar för att diskutera antagning, flunkade tentor och taskiga slutbetyg. Fattar. Och då också på universitetsnivå, förstås. Sjävklart också mamma, pappa, advokat i arbetslivet. Absolut. Självklart.

      Radera
    3. Och så gör du samma sak igen! Lägger in en massa annat som jag inte sagt och som vi inte ens diskuterat. "OK. Du anser alltså att man ska kunna blablabla..." Har du inget sinne för ärlighet eller vågar du helt enkelt inte föra en hederlig diskussion? Skit detsamma, du behöver inte svara på det, men jag tycker att det är ynkligt.

      Radera
  15. Jag finner det intressant att just Handels omnämns ovan. En utbildning i stort sett vem som helt kan klara sig igenom, utan allt för stor ansträngning. Även om du har ljugit till dig dina oförtjänta betyg mha en advokat.

    Försök göra det samma på Teknisk Högskola. Där är det mycket enkelt, antingen så behärskar du tex högre matematik via tidigare hårt arbete (givetvis återspeglar i betygen), eller så gör du det inte och då kommer du aldrig ta din examen. Ett faktum ingen advokat kan ändra på.

    Med detta kommer vi till pudelns kärna. I det fall vi skapar ett samhälle där snack och pengar ska ge dig fördelar, även i skolan, då är vi ute på ett sluttande plan som samhälle. Vi måste premiera kunskaper, lärande och prestation. Gör vi inte det, då kommer vårt samhälle förfalla in i än värre korruption och ekonomisk stagnation.

    Ovan inlägg bevisar onekligen att oberoende centrala provresultat måste kopplas avsevärt hårdare till respektive skolas och lärares möjligheter att dela ut frikostiga betyg till de vars föräldrar hellre ljuger sig till förmåner.

    Jag förstår inte vilken skola du gått i Sparo, dina erfarenheter verkar ha varit katastrofala? Beklagar. Den skola jag gick i var en annan, där utvecklingssamtal fungerade och ansträngning gav resultat.
    Mvh Investeraren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte bara katastrofala erfarenheter. Jag har haft både bra och dåliga lärare. En av dem har jag t o m skrivit en hyllningstext till här (https://sparosverige.blogspot.com/2016/11/gor-det-nu.html).

      När det gäller betyg fick jag nog oftare högre betyg än jag gjort mig förtjänt av än lägre. Men jag vet också klasskamrater som hade motsatt erfarenhet, där snacket mellan lärare gjorde att hans bra betyg snackades ner till de andra och inte tvärtom.

      Radera
  16. Jag tycker inte det är så konstigt att ta med sig någon som stöd, advokat eller inte. Barn kan fara väldigt illa i skolan med mobbning m.m. och det kan vara värdefullt, om man själv kanske är osäker, att ta med någon som vet vilka rättigheter man har.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skolan handlar inte om rättigheter. Det handlar om att prestera, eller hårt arbete och ansträngning. Mobbning har inte med saken att göra, det är ett helt separat ärende som ska motarbetas. Ta med sig någon, ja det är ju det föräldrar finns för eller så är du inte en lämplig förmyndare.

      Radera
    2. Jag håller med Anonym 18.12. Det behöver absolut inte vara en advokat eller jurist, men ibland behöver man någon med pondus och kunskaper på sin sida.

      Anonym 18.40: För en elev är skolan en arbetsplats. Precis som för lärarna, men till skillnad från dem kan eleven inte sluta med några månaders uppsägningstid. Skulle du själv acceptera att du inte har några rättigheter på din arbetsplats, att chefen säger att här handlar det inte om rättigheter utan om arbete och ansträngning? Jag hade inte gjort det, och det handlar inte om att jag är en söndercurlad soyapojke.

      Föräldrar är bra på olika saker. Man kan vara lämplig förmyndare utan att vara den bäste i utvecklingssamtalssituationer. Känner man till sina brister där och tar hjälp tycker jag att det vittnar om gott omdöme.

      Radera
    3. Idag är det oftast enkelt att byta skola, i det fall man märker att tex rektorn inte gör sitt jobb genom att anställa lärare som inte sätter betyg på relevant grund. Problemet med dagens skola är att det pratas för mycket om rättigheter hit och rättigheter dit, men samtidigt ingenting om skyldigheter. Curling är alltid skit, oavsett hur det paketeras.

      Radera
    4. Det ska ju finnas en skola på rimligt avstånd också.

      Det kan ju hänga ihop också, skyldigheter och rättigheter. Den som (rätt eller fel) inte anser sig ha rättigheter kanske inte tar så hårt på skyldigheterna heller. Det kan för den delen även gälla lärare.

      Radera
  17. Jag tycker inte ska vara tillåtet att ta med en advokat på ett utvecklingssamtal, men om det är det så ska det vara tillåtet för skolan också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är säkert tillåtet för skolan att ta med en advokat, med skillnaden att om eleven tar med advokat betalar föräldern, tar skolan med advokat betalar skattebetalarna.

      Men jag tycker att det är en skillnad här. Lärare och rektorer är proffs på skola. De vet (eller borde åtminstone) vilka rättigheter och skyldigheter skolan, dess person och eleverna har. Det gör antagligen inte barnet och dess föräldrar. Därför blir det mer begripligt att de behöver hjälp.

      Radera
    2. Ja är det tillåtet för skolan att ta med en advokat också, så är det så. Men inte en utveckling jag vill se.

      Radera
    3. Det bästa vore om skolan upplevdes som en plats dit man inte behöver ta med sig advokat för att få rimlig undervisning och övrigt bemötande. Bevisligen är det inte så och där tycker jag att skolan har ett ansvar att se om det finns något de kan göra bättre. Allt kan faktiskt inte vara elevernas fel, och definitivt inte alla elevers.

      Radera
    4. Vadå bevisligen? Jag har själv barn i skolålder och jag anser nog skolan få alltför mycket skit. Visst, det finns problemområden (de där zonerna vi inte får tala om) men överlag är inte allt skit.

      Radera
    5. Med bevisligen menade jag att skolan bevisligen inte upplevs som en plats dit man behöver ta med sig advokat. Om man inte tror att föräldrar tar med advokat för skojs skull (och det verkar väl ändå osannolikt) gör de det för att de tycker att det behövs. Att du har bättre erfarenheter är kul att höra, men tydligen har inte alla det. Om det bara vore en eller två tror jag inte att det hade beskrivits som ett fenomen och blivit omtalat i media.

      Radera
    6. Nu blev det ett för lite eller för mycket "inte" i min kommentar, men jag tror alla fattar vad jag menar ändå. De tar med advokat för att de tycker att det är en bra investering, annars hade de inte gjort det.

      Radera
  18. Världen har uppenbarligen vandrat vidare från den tiden jag hade kvartssamtal.
    Jag var långt från något helgon men nyfiken, aktiv och gillade att suga åt mig kunskap i skolan, blev jag sur så var det för att det var för trögt och långsamt.

    Min mor var med mig på alla utom ett. Då hon själv jobbade deltid som engelsklärarinna och lärare i svenska för invandrare så blev det nästan professionssnack lärare emellan. Men jag fick alltid mycket beröm vilket såklart var en egoboost.

    Den gången min oengagerade far var med så såg jag fram mot att bevisa för honom att jag minsann var duktig.
    Men se, då var det min manliga klassföreståndare som avskydde mig som höll i samtalet och det enda det handlade om var hur obstinat jag var.
    (Köpte inte hans sosseindoktrinering)

    Farsan flinade och höll med, glad att få sin syn bekräftad. Styng i hjärtat o vägen hem var lång.
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också goda erfarenheter av kvartsamtal, vilket beror på att jag var en pluggis, inte överdrivet utåtagerande och varken mobbare eller mobbad. Men det faktum att familjer känner behov av att ta med advokat till skolan - såväl i rika som fattiga områden, enligt artikeln - kan inte bara bero på att folk idag är mer lättkränkta.

      Surt med klassföreståndaren! Kunde du inte ha försökt leda samtalet till att handla om undervisningen och hur du tog till dig den? Jag tänker att det också borde kunna kännas lite viktigt för en lärare, inte bara hans ilska över att få mothugg på lektionerna.

      Radera
    2. Jag var för auktoritetstroende mot vuxna på den tiden för att försöka styra samtalet, trots att jag vågade stå upp mot det jag kände var indoktrinering i klassrummet.

      Tog iaf mig för att skicka mitt inlägg till min idag rätt gamla far med förklaring till det och frågan om han minns det. Lite ringar på vattnet kring tankar om kvartssamtal jag begravt. 😉
      /JB

      Radera
    3. Min gissning är att han inte kommer ihåg situationen, men jag känner ju inte honom.

      Tänkte på en sån där situation själv idag. Jag fick ett medelmåttigt betyg från ett jobb som jag skötte väldigt bra och där jag är övertygad om att alla jag jobbade med håller med. Jag har knappt använt mig av betyget och nu är det alldeles för gammalt för att göra det, så det spelar ingen som helst roll, men det stör mig fortfarande. Möjligt att chefen som skrev det t o m är död, men det retar mig ändå.

      Radera
    4. Jag tror inte jag är ensam om att vara en sådan människa som aldrig glömmer en oförrätt.

      Tyvärr. Det är ingen fördel i livet och tar bara onödig energi.
      /JB

      Radera
  19. Inte konstigare att ta med sig någon till skolsamtal än exempelvis samtal med vården eller någon myndighet.
    När man läser kommentarerna får man känslan av att lärare inte tål granskning. Ärligt talat visar många lärare prov på låga kunskaper, såsom att använda "var" och "vart" fel och verkar inte alltid ta exempelvis mobbning eller behov av åtgärder på allvar. Man kan känna sig utsatt som förälder, det förekommer påtryckningar om att gå till BUP för att få diagnos för barnen (och mer resurser till skolan). Man är alltså som enskild elev/förälder ganska utsatt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med tanke på att det väl räcker med att kunna skriva sitt namn på högskoleprovet och sedan kryssa hej vilt för att komma in på lärarutbildningen finns det antagligen ett och annat stolpskott.

      Jag ser inte heller det orimliga. Jag har en moster som är läkare och när min mor fick cancer var jag ofta med på läkarbesök som närmast anhörig, men så tog vi med moster som en extraresurs med kunskaper och insyn i branschen. Det är möjligt att det fick någon läkare att känna prestationsångest, men det får man väl bara hacka i sig.

      Radera
  20. Sparo, jag brukar gilla mycket av det du skriver men i det här fallet tycker jag du visar stor okunnighet om hur den svenska skolan fungerar eller inte fungerar idag. Av det jag följt i den här debatten framgår det att många lärare snarare känner sig hotade av elever, föräldrar och ev advokater än tvärtom. Visst, vi får alla lov att ha vilka åsikter vi vill men här antyder du att lärare ska tåla att bli utsatta för saker som jag inte tror du själv skulle vilja vara med om i din arbetssituation. Vad jag förstår är det oftast i betygssammanhang advokaterna medverkar för att hota/pressa/muta lärarna att sätta högre betyg trots att elevens prestationer inte uppfyller det högre betyget. Tycker du på allvar att det är korrekt och rättssäkert?

    SvaraRadera
  21. Tänkte jag även borde skriva något från min utsiktspunkt som drivande ledamot i Barn- och Utbildningsnämnden med ansvar för F-9.

    Har man fokus på allt så har man fokus på inget.

    Jag fokuserar på två saker som är viktigt för mig.

    Extrainsatser för elever som behöver extra stöd, då inte enbart de som släpar efter utan även de som ligger o slår mot framkanten och blir uttråkade eller utåtagerande för att de ej får tillräckliga utmaningar och mera tuggmotstånd!

    Sedan är jag asjobbig mot skolförvaltningen då jag kräver total transperens och ständig kommunikation mot föräldrarna rörande vad som händer i skolan samt även kräver att de söker att engagera föräldrarna, även från den sidan att det skickas ut förtroendekontrakt där lärare och föräldrar accepterar rollfördelningar, förväntningar och önskemål. Jag tycker det är bra och viktigt.

    Mothugg kan komma ex i form av när det sker något dåligt i skolan och jag kräver att info ska gå ut till alla föräldrar att lärarna skriker högt om ”vad ger det för bild av X skola?!?!”

    Wtf liksom.
    /JB

    SvaraRadera