onsdag 8 februari 2017

Lokalpatriotism

Det är lätt att som svensk uppskatta H&M, för göteborgare att gilla SKF, och jag har hittills aldrig träffat en smålänning som har något ont att säga om Ikea. Det är lika naturligt som att vi gillar att se Stina Nilsson spurta ner en norska på upploppet, trots att vi inte känner någon av dem.

Svenska spelbolag ger ofta sämre odds till Sverige, eftersom fler svenska spelare tenderar att tro på svenska segrar. Varje fotbollsmästerskap gissar svenskar att Sverige ska gå långt (om Sverige ens får vara med) och varje gång går det åt skogen. Med två undantag, 1958 och 1994. Så här i schlagertider gissar jag att det är likadant, det svenska bidraget är alltid segertippat enligt den där fånen med kepsen i Aftonbladet (som verkar vara den enda som egentligen bryr sig).


Hur applicerar jag denna spaning på börsen? Jo, när utländskt kapital lämnar en aktie är det dags att dra öronen åt sig. Det kan förvisso bero på att utlänningarna inte alls fattar grejen med företaget, eller något helt annat, men det kan också handla om att utländska ägare inte låter sig förblindas av företagets stolta historik. För det är ju inte historik man investerar i, utan i nutid och framtid. Ibland undviker utländska investerare den svenska börsen överhuvudtaget, pga kronans värdering eller något annat.


Huruvida det egentligen finns slutsatser att dra här vet jag inte, men affärstidningarna skriver regelbundet artiklar om hur utländskt kapital strömmar till eller från Stockholmsbörsen och vilka av storföretagen som för närvarande tilldrar sig utlänningarnas intresse, så något intresse ska man kanske lägga på det, som en faktor bland andra. För patriotism i all ära, men det är realism man blir rik på:

17 kommentarer:

  1. Av just de anledningar du nämner kommer jag inte teckna några aktier i Volvo cars om de kommer till börsen. 14 % av alla Volvobilar som säljs säljs i lilleputtlandet Sverige. Sverige motsvarar ca 0.1 % av världens befolkning. Att denna promille köper 14 % av världens bilar tolkar jag som att man patriotköper snarare än att man rationellt köper bästa bilen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer nog teckna eftersom jag tror att lokalpatriotismen ger en inledande uppgång. Jag vet inte hur många år toklögnen "Det som är bra för Volvo är bra för Sverige" överlevde, men jag tror på ett återfall.

      Radera
    2. Kan ju argumentera mot pappan med gammal anekdotiskt kunskap från trafikmagasinet på 90 talet.
      Då var domen att Volvo är en bra bil för svenska förhållanden. Därför fick volvo högsta betyg i deras tester.
      Själv lutar jag nog mot noteringspekulation vid eventuellt ipo.
      Lite mer historisk fundering -När utgjorde Volvos omsättning mest av Sveriges BNP? Själv gissar jag på början av 80 talet.

      Med vänlig hälsning JFG

      Radera
    3. Så de fick inte högt betyg för att Carl-Ingemar Perstad fick låna en fräck Volvo några månader ;-)?

      Jag har verkligen ingen aning om din fråga, men skulle snarare gissa slutet av 80-talet. Åtminstone känns det som att det var då svenska politiker var som mest lena i truten när de träffade Den Store PG.

      Radera
    4. Nej jag tror att det var Christer Glenning som fick låna en Volvo 780 bertone. Sen var betygen säkrade för resten av seklet... ;)

      Radera
    5. Bra att vi fick det utrett. Man vill ju inte beskyllas för att saluföra sådana där "fake news" som blivit så populära :-).

      Radera
    6. Vilka legender det var. Saknar Trafikmagasinet. Hade verkligen behövts ett utbildande program som det på TV med tanke på hur det ser ut i trafiken idag.

      Radera
    7. Fast när det gäller trafiken tror jag mer att vi skulle behöva Televinkens återkomst. Han var nog på precis rätt mental nivå för att få dagens idioter att börja använda blinkers igen.

      Radera
  2. Slutspel är en skön film som nog gått de flesta förbi. Spoiler: Jähkel får ju revansch mot Costa Rica...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underbar film! Det är annat än massproducerad Beck- och Wallanderskit (för övrigt är både Beck och Wallander med i form av Peter Haber och Krister Henriksson).

      Radera
  3. Nu ska du inte vara så hård. Vissa av Beck och Wallander är ok (dock inte inspelat-på-löpande-band-med-skiter-i-vilket-skådisar-eftersom-filmen-bara-kommer-på-dvd-på-Statoil)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Givetvis undantar jag Mannen på taket, ett par av filmerna med Gösta Ekman som Beck och kanske, kanske några av de bokbaserade Wallanderfilmerna med Lassgård som Wallander.

      Haber som Beck och Henriksson som Wallander - rent skräp utan undantag.

      Radera
    2. Helikopterscenen i Mannen på taket var ju världsrevolutionerande

      Radera
    3. Absolut! Såg någonstans en beskrivning av hur scenen gjordes, där det framkom att Bo Widerberg var med i folksamlingen på stationen, som höll på att få helikoptern i huvudet. Hitchcock, släng dig i väggen!

      Radera
  4. Jo, det är delvis historik jag investerar i. Kvaliteten på ett bolag, dess produkter och dess ledning syns i historiska siffror. Det ska mycket till om jag ska investera i något som inte kan visa mig bra siffror. Mvh http://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag menar att man inte investerar i den historiska utvecklingen, den går inte att tjäna pengar på. Att titta på historiken för att förutse framtiden är en annan femma.

      Radera
    2. Investeraren,

      Jag är helt övertygad om att de egenskaper du beskriver syns i historiska siffrorna. Tråkigt nog syns det i dagens aktievärdering också. Det räcker väl att säga Starbucks.

      Med vänlig hälsning

      Lars

      Radera