fredag 2 september 2022

Spartips: Ge politiker körkort!

Jag kan inte minnas senast jag tog en taxi. I mitt liv är taxiresor bevis på dålig planering. Men politiker har som bekant en annan syn på detta färdmedel, särskilt som skattebetalarna får stå för notan. Jag har nog varit inne på ämnet någon gång tidigare, som när SSU-ordförande Philip Botström tog en taxi från Dalarna till Stockholm för närmare 8000 kr för att hinna till ett möte som han sedan ändå inte gick på.

Lagom till valet har Morgonposten gjort en sammanställning som förvånade mig lite. Inte det faktum att politiker åker taxi i parti och minut, utan att sossar och sverigedemokrater var värst. Jag trodde att listan skulle toppas av de båda nedflyttningshotade vänsterpartierna C och MP.

Miljöpartiets gamla språkrörskandidat Mikaela Valtersson tog väl snudd på dagligen taxi till riksdagen trots att hon bodde 50 meter från en pendeltågsstation (”Gör som vi säger, inte som vi gör!”). Fast när centerns Fredrick Federley satt i riksdagen var det ingen som slog honom.

Nu är det istället miljöminister Annika Strandhäll som toppar listan. Och som hon gör det! Det är bara sverigedemokraternas Björn Söder som med nöd och näppe har lyckats bränna ens hälften så mycket taxipengar som miljöministern. Strandhälls topplacering är särskilt märklig med tanke på att hon tycks tillbringa all vaken tid på Twitter. Jag tänker att hon har internet i mobilen. Men det är klart, hon har väl glömt att betala räkningen.

Drivmedelsskatten drivs upp för att alla ska köpa elbil (som inte heller är gratis), men politikerna kvittar det lika. Denna räkning betalar inte de, den betalar du.

36 kommentarer:

  1. Om Strandhäll är lika bra på att köra bil som på allt annat kanske det är både säkrast och billigast att hon fortsätter åka taxi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är förstås helt sant.

      Radera
    2. Varför är jag inte förvånad att Annika Strandhäll toppar listan? Är det bara jag som tycker att Annika Strandhäll påminner om Mona Sahlin? Jag får samma vibbar av dem.

      Radera
    3. Framförallt undrar man i bägge fallen vad det är som får partiet att krampaktigt hålla kvar vid dem. Strandhäll benämns ofta Högerns bästa valarbetare, och jag tror att det är helt korrekt.

      Radera
    4. Ja, jag är övertygad om att Mona Sahlin fick många vita, heterosexuella, medelålders män att byta från S till SD. Sahlin var helt fel person i helt fel tid. S får givetvis skylla sig själva även om jag tycker synd om partiets gamla kämpar. Valberedningens ordförande Lena Hjelm-Wallén påstod inför förslaget av ny ordförande att nästa ordförande måste vara en kvinna. S låtsas att partiet och Sverige är mer jämställt om varannan ordförande, styrelseledamot, VD mm är kvinna. Mot bakgrund av valberedningens uttalande, att Anna Lindh var mördad och Margot Wahlström tackade nej så återstod i stort sett bara ett alternativ ... Mona Sahlin. Valberedningens inställning är nog också svaret på varför personer som Mona Sahlin och Annika Strandhäll får vara kvar. Jämställdhetsstatistiken kräver det.
      https://www.svt.se/nyheter/nyhetstecken/mona-sahlin-foreslas-som-ny-ordforande

      Radera
    5. "Strandhäll benämns ofta Högerns bästa valarbetare, och jag tror att det är helt korrekt."

      S har dock missat en viktig detalj. Det finns ingen jämställdhetsstatistik i världen som kan rädda partiet om det inte är konkurrenskraftigt. Att befordra personer bara för att de är kvinnor (eller män) är väldigt dumt om man vill vinna i längden. Eftersom SD inte kvoterar in kvinnliga politiker så riskerar de att bli vassare än S. Fast det är väl bara en tidsfråga innan SD också börjar kvotera som ett led i att locka till sig kvinnliga väljare så i den bemärkelsen kanske alla partier blir lika inkompetenta i slutändan.

      Och nej, jag säger inte att kvinnor är mindre kompetenta än män. Jag säger bara att det är helt fel att ta hänsyn till medfödda egenskaper som kön när man befordrar personer.

      Radera
    6. Sahlin tror jag var fel person i alla tider. För att vara ett så stort parti med många företrädare som skolas in i rörelsen redan i unga år har socialdemokraterna förvånansvärt svårt att få fram rimliga ledare.

      Jag håller med om att det är vettigare att utgå ifrån personliga egenskaper än kön, hudfärg eller något annat som är ointressant i sammanhanget.

      Radera
  2. Det är precis vad jag har misstänkt hela tiden, nSDap är en säkerhetsrisk för Sverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här känner jag att jag behöver någon slags bakgrundsinformation. Det enda NSDAP jag känner till (för "Norrländska Socialdemokraten, A-pressen" har väl aldrig använt den förkortningen) la ner verksamheten 1945 efter kraftigt motflyt i opinionen. Men alla politiker är en säkerhetsrisk, i alla fall levande sådana.

      Radera
  3. Federley är väl det största rikspuckot som tror att han kan komma undan med det mesta. Han verkar inte ha någon moralisk kompass överhuvudtaget CP partiets Pederley som han kallas numera. Om en SD:are hade betett sig som honom, skulle denne förmodligen rullats i tjära och fjädrar och sprungit tidningslöpet i veckor.
    Trist med dessa politiker som frikostigt slösar på skattebetalarnas pengar. Annat var det på Tage Erlander tid, hans frus Aina lämnade tillbaka pennor märkta "tillhör Statsverket" som Tage hade samlat på sig buntvis. Tycker kanske att det är att driva rättskaffenhet till sin spets men hellre det, så att inga tvivel råder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han stöddes ändå av partiledaren väldigt länge, så helt ute och snurrade verkade han inte ha varit.

      Ja, Aina Erlanders pennor minns jag! Tror till och med att jag bloggat om dem. Söt historia med en bitter eftersmak när man tänker på hur det har blivit.

      Radera
    2. Apropå Tage Erlander. Det sägs att Tage Erlander åkte spårvagn till jobbet.

      Radera
    3. Det skulle inte förvåna mig. Idag vore det knappast möjligt av säkerhetsskäl att låta en statsminister åka kollektivt, men många på "taxilistan" har ju ingen människa hört talas om, så de skulle tveklöst kunna åka både buss och tåg.

      Eller hade ni reagerat om ni sett Per Ramhorn, Marianne Fundahn eller Margareta Cederfelt i T-banan?

      Radera
    4. "Det skulle inte förvåna mig. Idag vore det knappast möjligt av säkerhetsskäl att låta en statsminister åka kollektivt"

      Man kan fråga sig varför Sverige har blivit så farligt för en statsminister? Hur blev Sverige så? Eller också hade Tage Erlander bara tur jämfört med Olof Palme och Anna Lindh vilka uppenbart underskattade riskerna med att röra sig fritt ute i samhället.

      Radera
    5. Det är väl inte bara Sverige som blivit farligare. Jag kan inte komma på något land vars statsminister kan ta bussen till regeringskansliet på morgonen.

      Radera
    6. "Det är väl inte bara Sverige som blivit farligare. Jag kan inte komma på något land vars statsminister kan ta bussen till regeringskansliet på morgonen."

      Det har du rätt i men det är en anmärkningsvärd utveckling.

      Radera
    7. Det håller jag med om. Men som sagt, de flesta på riksdagsledamöter på Morgonpostens topplista är ju helt anonyma för den breda allmänheten, både till utseende och namn.

      Radera
  4. Jag har aldrig haft bil, först för att jag inte hade rad, och sedan för att jag inte behövde. Nu snackar alla om elbilar, och säger att det är bra för klimatet, eftersom man slipper alla smutsiga utsläpp. Eller? Ar det nagon som tänkt till pa var elen kommer ifran? Det kanske blir lite sur eftersmak nu när Putin sagt sitt, och elpriserna skenar.

    Numera finns det ju i städer hyrbilar till billiga priser om man behöver resa nagon längre sträcka där det inte finns kommunala färdmedel. Just saying.

    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har några invändningar mot klimatargumentet:
      1. Överstiger utsläppen för en förhållandevis ren dieselbil den miljöpåverkan som uppstår när man utvinner metaller till elbilars batterier?
      2. Det återstår att se hur länge elbilar håller, men det bådar inte gott när man ser videos av hur Tesla-ägare spränger sina nästan nya bilar eftersom det blir för dyrt att laga dem: https://www.youtube.com/watch?v=DG9Izqp6WWU Min bruksbil är över 30 år och har således återvunnit sig själv 3-4 gånger. Återbruksaspekten, som i alla andra sammanhang tas upp som positiv, negligeras helt när det kommer till bilar. Hatten av för elbilslobbyisterna!
      3. När Sverige inte har el så att det räcker utan blir tvungna att elda olja i Karlshamnsverket, kan man då ens kalla elbilar för elbilar?

      För den som behöver bil ytterst sällan är hyrbil absolut bäst, både för plånboken och miljön.

      Radera
    2. Du säger invändningar, men menar vi inte samma sak?

      Annika

      Radera
    3. Det gör vi nog. Jag menar inte invändningar mot ditt inlägg utan invändningar mot dem som tycker att man ska köpa elbil för miljöns skull.

      Jag skulle kunna lägga på en punkt 4, att det är långt ifrån bevisat att människans miljöpåverkan också påverkar klimatet, men jag orkar inte riktigt den diskussionen så nu tänkte jag bara högt :)

      Radera
    4. Haha, jag är ju som du papekat en "Gretard" sa jag ska skona dig fran den diskussionen. Iaf för tillfället.

      Annika

      Radera
    5. Haha, tack för det! För ordningens skull tror jag inte att det var jag som utnämnde dig till gretard. Jag bara nämnde ordet, men tycker att det är elakt att kalla någon för det.

      Radera
    6. Men apropå elbilar och Greta tycker jag att denna video av Björn Gillberg är intressant:
      https://youtu.be/AEy_5ih0Blk?t=453
      (Klippet börjar vid Greta-avsnittet, men jag minns hela som intressant.)

      Radera
    7. Det enda sättet att resa miljövänligt är att inte resa alls. Oavsett om man åker elbil eller inte så orsakar bilar utsläpp. Greta borde stannat hemma och medverkat via videotelefoni.
      https://www.dagensps.se/motor/bildack-utslappsbomb-tunga-elbilar-varst/

      Radera
    8. Eller lämnat arenan åt debattörer som gått ut hela grundskolan och kanske t o m ytterligare några lektioner i adekvata ämnen.

      Radera
    9. Det är den svenska skolans fel att Greta blev så engagerad i klimatet. Hon har själv berättat att hennes klimatengagemang började när hennes lärare visade filmer om plast i haven och svältande isbjörnar. Om lärarna låter bli att skrämma upp autistiska barn så kanske de får japanska manga, programmering, 1800-talsmode mm som specialintresse istället för klimatet.
      https://www.expressen.se/nyheter/klimat/greta-thunberg-om-sin-vag-ur-depressionen/
      https://www.svt.se/nyheter/inrikes/miljopartiet-har-mestadels-fel-om-att-isbjornarna-svalter

      Radera
    10. Mm, det låter som en felprioritering.

      Radera
  5. Konstigt att politiker får räkna resor till och från Riksdagen som tjänsteresa. Vanligt folk, som ska till jobbet, får betala resan dit själva. Om de betalade taxiresorna med sin egen lön skulle jag inte ha något att invända.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, särskilt när man får möjlighet till tjänstebostad så fort man bor mer än fem mil från Riksdagen (då är väl typ Södertälje, med pendeltåg, ett gränsfall).

      Radera
    2. "Vanligt folk, som ska till jobbet, får betala resan dit själva."

      Tacka vet jag vanligt folk som sliter och gnor på fabrik och kontor. https://www.youtube.com/watch?v=OtS6y5jSlA0

      Radera
    3. Det där är en catchy slagdänga som alla politiker låtsas stämma in i nu och en vecka framåt.

      Radera
  6. Borde ha granskat min kommentar innan jag skickade den. Det skulle stå: "Om politikerna betalade sina taxiresor själva..."

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstod att det var politiker som åsyftades, men rätt ska vara rätt.

      Radera
  7. Varför tog du inte upp problemet att det är vanligt folks okynnesåkning till jobbet som är själva problemet? Eller har jag fattat fel?
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. De får väl börja åka taxi så är det problemet löst :)

      Radera