Min gamla Volvo började rycka, ungefär
som strax innan bensinen tar definitivt slut. Men jag hade halv tank
och nästa resa var bilen som vanligt igen. Jag slog i en flaska
K-sprit i hopp om att det kunde bero på kondens. Det är ju årstid
för sånt nu, även om jag tror att bensin inte längre ska drabbas
av det problemet.
Hur som helst var det något annat för
problemet återkom. Jag lyssnade runt och fick höra att det skulle
kunna vara bensinfiltret eller bensinpumpen. Filtret var billigast,
129 kr på Biltema, så jag köpte ett sånt, men innan jag kom mig
för att byta det dog bilen under färd. Efter många försök hoppade den igång
och gick att köra hem, men nu var det hög tid att byta filter.
Jag letade upp en sån där
instruktionsvideo jag skrev om nyligen för att ta reda på
hur man gör. Kompisar varnade för att det kunde sitta fast av bara
helvete, men det var inte värre än att en dusch av 5-56 fick
muttrarna att lossa. Så här ser det ut, med gamla filtret anslutet
och det nyinköpta bredvid.
Och så här ser det ut under bilen, där den där
plattan satt fast.
Burken under är inte ett uttryck för
att jag blev kaffesugen och festade loss på mitt favoritkaffe Martin
Olssons Kalaskaffe kok mellanrost, utan för att jag inte ville bada
i bensin. Det hann bara rinna ut ett par matskedar, men det blev en tillräckligt stor pöl i burken för att jag inte skulle vilja
bada i den. I med nytt filter. Bensin- alltså, inte kaffefilter.
Ungefär i det här läget brukar jag
upptäcka att det inte var det som var felet, men att det ju ändå
måste konstateras, och så även köpt en ny bensinpump för ändå
helt överkomliga 369 kr. För att märka att det inte var det heller
och grävt vidare, så småningom eventuellt gett upp och lämnat
över det till någon som begriper sig på bilar.
Men nu var det filtret! Med grejerna på
plats under bilen går den som en dröm igen. Jag får en del kritik
och hån (vore jag känsligare skulle jag säkert kalla det ”hat
och hot”, men jag är inte helt sjuk i huvudet) för att jag har en
35 år gammal bil, men detta är en stor förklaring till valet. Ett
fel uppstod och jag kunde laga det själv för 129 kr.
En nyare bil hade jag fått lämna in
på verkstad. Felsökningen hade gått på betydligt mer än hela
reparationen gjorde nu. Filtret hade kanske krävt en märkesverkstad
för att byta och gissningsvis hade jobbet tagit flera timmar á 1000 kr eftersom allt tar mångdubbelt mer tid på nya bilar. Och så hade de passat på att byta även bensinpump och tändsystem. Min kostnad blev 129 kr och någon
timmes eget skruvande? Alternativet låter som en dålig deal.
På en nyare bil hade väl filtret bytts på service enligt rätt intervall och du hade aldrig vetat av något krångel till att börja med.
SvaraRaderaOch den kostnaden över tid får väl ställas till att göra jobbet själv när det behövs.
RaderaPrecis så. Hårdrar man det borde min bil ha skrotats minst tre gånger och tre nya bilar tillverkats - av miljöskäl :-D
RaderaLagade min Ford Focus 2011 igår. Bilen larma för fel på ABS, motorfel samt låg nivå olja samtidigt i lördags. Hittade några klipp på Youtube
SvaraRaderadär de hade liknande problem. Lösningen var att plock ut instrumentklustret och löda om anslutningkontakten. Det funka vilket var en otrolig lättnad!
Det låter som bilmekande på en betydligt högre nivå än jag skulle klara.
RaderaEnklare än man kan tro. instrumeklustret satt med 2 skruvar och en plastkant. Var lite pilligt att få isär själva panelen, massa plastklipps.
RaderaGrekiska för mig, och får man inte ihop skiten och kommer med grejerna i en påse till verkstaden blir det antagligen ännu dyrare att laga än om man gett upp från början.
RaderaNu är min händighet mkt begränsad vad gäller bilar och min "gamla" Volvo på 18 år är tillräckligt ny för att lida av att vara hyfsat svårmekad. att få lämna in bilen för att byta höger strålkastarlampa känns inte ok, vänster böt jag med lite krångel, men höger satt så illa till att det tog verkstaden trekvart.
SvaraRaderaSå gillar konceptet med äldre bilar, skulle man få hån är det bara att kasta tillbaka "veteranentusiast". Nu skulle väl inte jag komma undan med det men...
/JB
Strålkastare är ett bra (för att inte säga lysande) exempel. Jag minns en gammal 65:a jag hade där man gängade ur insatsen, drog den bakåt, tog ur glödlampan, satte i en ny och gängade fast igen. Sammanlagd tidsåtgång: 13 sekunder.
RaderaJag har inga problem med hån ifall jag känner att jag gjort ett riktigt val.
Även om jag är väldigt positiv till elbilar finns det en viss charm med lite äldre fordon. Dels är kostnaden betydligt lägre om man äger en fin 850 eller 940 som man faktiskt kan skruva själv i. Dessutom är de med lite tur skattebefriade och kostar då reservdelar, besiktning och bränsle. Ska du köpa en elbil är förvisso bränslet billigare, men du skruvar knappast i den mer än bromsar och sånt, och inköpspris ligger runt 500" eller kanske 6-7000 kr/månad i leasingkostnad.
SvaraRaderaVi kommer att behöva en extra bil, och ska faktiskt få ta över en släktings gamla 740 med 40" mil på mätaren. Jag ska rusta upp den lite, lacka om några delar med rost, rekonda den och så mot att vi får låna den helt utan kostnad, då den inte används pga sjukdom.
krocksäkerheten är väl inte kanoners i dessa gamla bilar, det saknas airbag, sips och en massa annat och bilen är lite klumpig och bakhjulsdriven, men den ska inte användas till några längre sträckor, max 2 mil om dagen i tätort.
850 och 940 skulle jag absolut inte kunna skruva med. 240 är på gränsen. Tyvärr inte längre skattefri för mig, men ganska nära.
RaderaAtt bilen inte längre minskar i värde är riktigt bra. Krocksäkerhet... Jag vet inte. Är bilen tung och av riktig plåt tror jag inte att den behöver vara dålig. Ska bakhjulsdrift verkligen göra bilen mindre säker?
Det är enorm skillnad på din gamla plåtlåda och en modern bil med elektroniska antisladdsystem, bra däck, drivning på alla fyra, aktiva säkerhetssystem och airbags.
RaderaAtt bilen är tung hjälper såklart till viss del, men bara om du krockar med en liten Fiat eller liknande. En vanlig Svenssonkombi gör mos av den där, för att inte tala om hur platt du blir om en el-suv kör in i sidan på dig.
Att det är enorm skillnad tvivlar jag inte på, det var bakhjulsdriften jag undrade över. Och inget säger att gammal bil betyder att man måste ha dåliga däck.
RaderaAtt en vanlig Svenssonkombi gör mos av min bil stämmer inte. Jag har inte krockat med just denna, men jag har haft stora och gamla bilar hela livet, så jag kan med säkerhet säga att nyare bilar inte mosar äldre. Tvärtom är nyare bilar gjorda för att vika ihop sig. Det minskar säkert risken för whiplash-skador och skulle i extremfall kunna vara skillnad mellan liv och död, men när det gäller mindre kollisioner är det inte skonsammare för plåten. En äldre bil med riktig kofångare skär ofta upp den moderna "plastlådan" som en het kniv i smör.
Det krävs inga extrema kollisioner för att du i gammelvolvon ska bli av med benen eller få en förlamande nackskada som du sluppit i en likadan krasch med en V90 eller nyare likvärdig bil. Däremot har du rätt i sak, de fotgängare eller cyklister du kör på kommer avlivas snabbt och smärtfritt vid kontakt med den stenhårda stötfångaren.
RaderaMen hur kommer det sig då att de nyare bilar jag krockat med drabbats mycket hårdare än mina gamla? En liten buckla i kofångaren på min bil medan den andra fått svårt att öppna och stänga bakdörrarna för att hela karossen blivit skev i kollisionen. De måste bara haft otur då ;-)
RaderaOm du kör ny bil för att du tror att den lackerade stötfångaren inte ska skada fotgängare så... Äh, jag orkar inte.
Det är enkel fysik. Moderna bilar är konstruerade med deformationszoner som ska ge vika på rätt sätt vid en krock och därmed absorbera en så stor del av rörelsemängden som möjligt. Så kör du en 240 och en V90 nos mot nos kommer säkert 240:n se mindre kvaddad ut. Men den som åker i bilen får noll hjälp att absorbera kraften i kollisionen.
RaderaJag trodde det här var allmänbildning på ganska låg nivå, men det biter kanske inte på gamla snålrävar som försöker rationalisera sitt val att köra runt i en potentiell dödsfälla.
Just det. I en äldre bil skonas bilen medan stöten för dig som passagerare blir värre. Det gläder mig att du till slut läst mina tidigare svar till dig och att detta gick in även om det tog 22 timmar:
Radera" Tvärtom är nyare bilar gjorda för att vika ihop sig. Det minskar säkert risken för whiplash-skador och skulle i extremfall kunna vara skillnad mellan liv och död, men när det gäller mindre kollisioner är det inte skonsammare för plåten."
Själv trodde jag i min enfald att läsförståelse var en grundläggande del av allmänbildning.
Även om du är dryg som få får man applådera dina prioriteringar - att plåten håller sig fin och billig att reparera är givetvis viktigare än att du som förare slipper bli förlamad.
RaderaJag tar tillbaka det där med att du lärt dig läsa. Det var nog bara slumpen att du råkade säga något jag skrivit uttryckligt bara ett par kommentarer upp. Hade du klarat/orkat läsa det hade du troligen sagt tvärtemot istället eftersom din främsta prioritet tycks vara att tycka annorlunda än mig så att du stärker din tro på att jag är en idiot.
RaderaJag sitter fortfarande med funderingen jag varit inne på när du kommenterat tidigare inlägg. Det övergår mitt förstånd (hur stort eller litet det än må vara) att du vill hänga på en blogg där du tycker att skribenten och de flesta kommentatorerna är dumma i huvudet. Ditt val, men jag hade gjort ett annat.
Grattis till fellösningen som det heter: själv är bäste dräng. En sån där klisterlapp i bakrutan Risig men betald kunde ju vara lite kul nu när många kämpar med sina leasingkontrakt.Johan
SvaraRaderaDen dekalen är faktiskt ganska välfunnen.
RaderaSkönt med äldre bilar, jag har två Volvo från 2013 och 2004 och byter olja och alla filter själv. Väldigt enkelt. Även vissa andra saker går att fixa via youtube. Sparar böket att åka till och från verkstan för att lämna och hämta bilen med.
SvaraRaderaJa, för det tar ju tid det med. Jag tänker på det med folk som bokar tid eller står i kö för att byta däck istället för att hissa upp bilen på den egna parkeringen.
RaderaSchysst bil du har, du åker som det anstår en mångmiljonär. Håller för övrigt med dig om dagens bilindustri. Dvs de som inte längre tänker att kunder är någon som man förväntas ge rimligt bra service. Utan snarare någon som man ska pungslå så hårt och ofta en kan. Som om det skapar en bra relation. Och funkar inte det så hoppar en på elbilsesgstolleriet i hopp om att det håller att sälja mångmiljonbilar till alla.
SvaraRaderaMvh ivestera-pengar.blogspot.com
Sven Hagströmer fick en gång frågan varför han körde Volvo när alla mäklare i Avanza-garaget körde Jaguar. "För att jag har råd. Jag behöver inte visa upp mig som ungtupparna." Inga likheter i övrigt, vare sig på ekonomin eller något annat, men just det kan jag känna igen mig i. Om någon tycker att det är skit att ha en gammal bil så bjuder jag på det.
RaderaDet är en märklig bransch. Apropå miljö är det inte helt vettigt att det är ekonomiskt rimligt att skrota en bil för ett skitfels skull eftersom det kostar tusentals kronor att laga, när samma fel på en äldre bil kostar en hundring.
Sorry för det där med esg ovan. De menar förstås bara väl och försöker rädda mänskligheten. Det kan inte handla om enkom pengar :)
SvaraRaderaHelt säkert inte ;-)
RaderaFör många år sedan fick bakljuset på min Fiat 128 en liten smäll och det blev ett halvstort hål i plasten. Det visade sig att ett nytt var ganska dyrt. Så operation lim och plastbitar vi hittade hemma började. Konstverket bedömdes som vattentätt.
SvaraRaderaNu var det ett problem kvar. Det satt nu "klarplast" där det skulle lysa rött bakåt.
Glömmer inte min fars blick när jag tar fram en flaska med rött nagellack och börjar måla på "insidan".
Bilen gick igenom besiktningen
Nagellack eller vattenfärg på glödlampan för att få rött sken bakåt är en klassiker. Själv använde jag en gång en röd plastficka som nytt bakljusglas. Men jag minns inte om jag försökte få det genom besiktningen.
Radera