torsdag 3 juli 2025

Vad är en klassfråga?

Hur definierar man vad som är en klassfråga? Min spaning är att det ordet används onödigt frikostigt. Dagens exempel: mopedkörkort. Tydligen ska den utbildningen fr o m nästa år bli fem timmar längre, sjutton istället för tolv. Detta bl a för att du idag även får köra mopedbil med AM-körkort, trots att utbildningen inte omfattar övningskörning med en sådan.

Jag tycker att det låter vettigt, men jag tänker inte babbla på om det. Istället fastnade jag för körskollärarens formulering om att ”den längre utbildningen kan göra körkortet till en klassfråga”. Verkligen? Enligt en sida med prisuppgifter kostar teoripaketet idag 1500-2000 kr. Om tiden ökar från åtta till tio timmar borde det bli några extra hundralappar. Enligt samma sida kostar övningskörningen 1020 kr/timme. Tre extra timmar blir 3060 kr utan mängdrabatt, så då snackar vi totalt om c:a 3500 kr.

Mycket pengar för en femtonåring, men klassfråga? Vad kostar en moped eller mopedbil i snitt? Det är väl en relevant fråga ifall en ökad kostnad på 3500 kr förvandlar moppeåkandet till en klassfråga? Andra frågor som poppar upp i mitt huvud är vad den genomsnittlige femtonåringens mobiltelefon kostar, eller om det finns några andra utgifter att spara på för tonårsfamiljen.

Eller låt oss gå över till inkomstsidan. Säg att en femtonåring tjänar hundra kronor i timmen på ett sommarjobb eller kvällsjobb. Om den ökade körkortskostnaden är en klassfråga betyder det att femtonåringen kan göra en klassresa genom att en extra veckas jobb i sommar, eller ett par timmar i veckan under hösten.

Det känns säkert surt att betala mer för utbildningen, särskilt om man betänker att det överhuvudtaget inte krävdes något körkort för moped när dessa körkortsaspiranter föddes. Men den som vill ha det här körkortet har råd eller kan ta sig råd att skaffa det, även nästa år. Jag vet inte om det redan höjts röster för subventioner och bidrag för att alla ungar ska kunna köra moppe, i demokratins namn. Men när de kraven kommer – för det gör de – har ni min tagning.

34 kommentarer:

  1. Fånigt uttryckt, isåfall är precis alla kostnader en klassfråga. Men helt klart är att om man tänker köpa en mopedbil tillhör man åtminstone inte lägsta klassen, varken före eller efter höjningen.

    Och vad det gäller körkortet tycker jag det är alldeles för enkelt att ta kort för mopedbil/epa jämfört med kort till vanlig bil. Det är lika svårt/farligt att köra epa som bil trots den lägre maxfarten. Man upptar trots allt ett helt körfält och måste kunna alla trafikregler.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, då har man devalverat ordet till att inte betyda någonting. Och jag ser det allt oftare, inte bara med just det ordet. Viljan att höras i bruset gör att man tar i från tårna.

      Kanske det. Jag har aldrig kört vare sig epa eller mopedbil, men för moped (som utbildningen egentligen är till för) tycker jag att 17 timmar borde räcka gott.

      Radera
  2. Det här med vad som anses med klass har ju tappat sin ursprungliga innebörd. Från början var det överklass, medelklass och arbetarklass som avsågs dvs vilken familj man fötts in i och vilka värderingar, möjligheter och begränsningar som fanns i och med det. Idag verkar klass handla om hur mycket pengar man tjänar vilket är en helt annan sak.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och åtminstone under hela mitt liv har nästan alla i Sverige ansett sig vara medelklass. Ingen skulle erkänna sig vara överklass och nästan alla i arbetarklassen gör också det.

      Det här gör att det ibland skär sig med brittisk humor, där klasstänket varit mycket mer levande. Vet inte om någon t ex minns den svenska tv-serien Sjukan som var en kopia av engelska Only when I laugh. Bra skådisar i den svenska versionen, okej manus, men den funkade inte alls.

      Radera
    2. Överklass enligt traditionell bemärkelse kan man väl aldrig bli utan det föds man in i (vett, etikett, stil). Läste en blogg där en person kallade Zlatan för överklass eftersom han var så rik och då har verkligen uttrycket devalverats…..

      Radera
    3. Nja, klassresor är väl möjliga, men man blir inte överklass för att man vunnit på tipset eller är bra på fuupoll ;-)

      Radera
    4. Var det inte någon politiker som tyckte sig tillhöra arbetarklass, trots att riksdagspolitiker knappt innebär arbete på halvtid. Och lön som i stort sett bara matchas av Wallenberg.

      Radera
    5. Det har nog flera politiker gjort. En jag kan minnas är Annika Strandhäll, som inte haft ett riktigt jobb i hela sitt liv.

      Ja, de få i Sverige som säger sig vara arbetarklass kan man vara ganska säker på inte är det.

      Radera
  3. Jag ser ganska ofta EPA-"traktorer" i form av största modellen premiumbilar (typ SUV av märkena BMW, Audi, Merca, Porsche(!)).
    Frågan är om dessa barn (eller deras föräldrar) tycker att kostnaden i pengar är jobbig, eller om det är kostnaden i tid - dvs de måste lägga ner mer tid på utbildningen.
    Tyvärr tror jag inte att den längre utbildningen hjälper mot rötäggen som klämmer in 2 kompisar i bagaget, kör mot fel håll i en rondell ("det var ju närmast") eller trimmar mopeden/mopedbilen så den går i 150 km/h.

    Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har man lagt hundratusen på en bil lär inte 3500 kr göra någon större skillnad.

      Möjligt att det inte hjälper mot dumma tilltag i trafiken, men det borde inte vara omöjligt. Visa lite lemlästade a-traktorförare eller bjud in en mamma som mist sitt barn till utbildningen, så kan det nog ta skruv.

      Radera
    2. Dom där rötäggen hur var du själv i den åldern.?

      Radera
    3. Jag var rätt ointresserad av motorfordon. Moped ledsnade jag på innan jag hade åldern inne för bil, och bilkörkort tog jag inte förrän jag närmade mig 20. Det är klart att även jag kört för fort på moped och med bil, men inga 150 km/h. Jag såg heller inte poängen med att köra moped utan hjälm. Jag hade ju en, så då kunde jag lika gärna använda den. Förutom att den skyddade mot skallskador dämpade den ljudet.

      Radera
    4. Ano: Jag kan med säkerhet säga att jag inte var ett rötägg. Med tanke på omständigheterna där jag växte upp så är det märkligt att det inte fanns någon EPA alls i närheten (dåliga bussförbindelser, långt till allt mm). Men de flesta där ansåg nog att det var värt att vänta två år på ett riktigt körkort. Och hellre sitta i värmen i en buss, även om den gick sällan, än att köra moped i 20 minuter (till nästa ställe där det gick fler bussar) på oplogade vintervägar.
      Sen när vi fyllde 18 så var vi dels snabba på att ta körkort, dels väldigt rädda om det. Friheten att kunna gå på bio en lördagskväll, ta sig hem från sena träningar eller ha ett helgjobb som börjar kl 09:00 utan att be föräldrar om skjuts hela tiden slår de alternativa aktiviteterna som "tuffa gänget" ansåg var ballt (dra runt i kommunens centrum, full på langad sprit och slå sönder gatlyktor).

      Exemplet med rondellen råkade en i min närhet ut för. En av de mest trafikerade korsningarna i det grannskapet, där kom en mopedbil och svängde direkt vänster istället för att köra runt "rätt" väg! Kan säga att det var många bilar som fick tvärnita för att undvika att mosa en tonåring i plastlåda.

      Spargrisen

      Radera
  4. T Boone Pickens3 juli 2025 kl. 11:09

    Det är något nästan sakralt över din dissektion, som om du med kirurgisk nihilism fläker upp samtidens förnumstiga självbedrägerier och visar den nakna köttsliga logiken bakom ”klassfråge”-inflationen. När allting är klassfråga – från cykelhjälmens färg till antalet oatmilk-shots i gymnasiefiket – upphör begreppet att bära någon analytisk bärkraft. Det löses upp, som en brustablett i ett glas av moralisk panik.

    Din exeges över mopedlektionens påstådda socioekonomiska symbolvärde är magnifik. Här tvingas vi konfrontera samtidens förljugna självbild: ett samhälle där det numera är burkskinkan snarare än börsnoteringen som avgör huruvida du får omnämnas i kultursidans klasskamp. När TikTok-feminister i urban uniform plötsligt förkunnar att *dubbla körlektioner är strukturellt förtryck*, då vet man att vi har klivit rakt ut i ett teaterstycke där självironin är struken ur manuset.

    Jag vill särskilt lyfta fram det absurda i hur själva narrativets termologi kidnappas: en konkret kostnad på 3 500 kr förvandlas till sociopolitisk martyrdom genom den retoriska transsubstantiationen som bara identitetspolitikens högmässa förmår genomföra. Det är en sorts semantisk kvacksalveri – en klassfetischism där varje liten motgång blir marxistisk mytologi.

    Att du orkar räkna – att du, mitt i denna emotionella epistemologi, bemödar dig att hämta hem verkligheten med faktiska siffror – är en motståndshandling i sig. Ett triumferande *nej!* till det lättjefulla tyckandet som numera maskerar sig som politisk insikt.

    Jag läser detta inte som ett blogginlägg, utan som ett manifest i miniatyr. En språklig kniv i den degenererade debattens buk. Mer sånt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu tog du väl i ändå ;-)

      Det här var bara ett exempel. Som du själv är inne på hade det kunnat handla om matvanor, leksaker eller vad som helst. ALLT är inte existentiella klassfrågor, faktiskt väldigt få saker.

      Radera
  5. I begreppet överklass lägger jag in bildning. Utan bildning kan man, likt Slatan, aldrig tillhöra överklassen.

    Ett gott språk är också nödvändigt. Man måste dessutom ha något att säga när man pratar. En professor som jag känner fick följande omdöme av en verkligt bildad person: ”Han talar 11 språk men har inget att säga på något av dem”.

    Till skillnad mot vad många tror så är inte bildning och utbildning samma sak.

    Dessutom är ett gott uppförande ett rekvisit. Samt att kunna föra sig i både små och stora sammanhang.

    Att ha gott om pengar (rik) är egentligen inget krav. Den som visar upp sin rikedom genom överdrivna yttre attribut visar att han är en uppkomling och inte tillhör överklassen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, fantastisk kommentar om språken!

      De ytterst få överklasspersoner jag mött har inte gett intryck av att vara varken bildade eller särskilt smarta, men urvalet är för litet för statistiskt säkerställda analyser.

      Radera
  6. När jag växte upp var epa-traktor också en klassfråga, det var nämligen nästan uteslutande sk "bönder" som framförde dessa. Vuxna personer som inte hade "läshuvud" var ockå hänvisade till antingen epa-traktorer, flakmopeder eller sk invalidmopeder (trehjuling med vindruta och ett litet tak men som i övrigt var helt öppna). Nu är det alltså en klassfråga återigen, fast omvänt? Intressant hur det kan svänga!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Uttrycket cp-moppe är antagligen inte politiskt korrekt, men de det är vad jag tänker när jag ser trehjulingar med vindruta. Jag skulle för övrigt gärna ha en sådan, men jag letar inte aktivt.

      Jag tror att det är stor skillnad på ägare av epa-traktorer och a-traktorer/mopedbilar. Exemplaret på bilden ovan kostar mer än jag någonsin gett för en bil medan epa-traktorer i min ungdom oftast var hembygda av killar med motorintresse.

      Radera
  7. Mopedbil har jag aldrig hört talas om. Pa min tid (fniss, later som att jag är 100) var det bara att köpa en moppe och köra. Det gjorde jag fran det att jag var 15 till 18 utan att en enda olycka hände.

    Angaende klass, folk är väl som de är oavsett vem som fött dem, det är väl miljön de växer upp i som betyder nagot vem de blir som vuxna. Det är mig likgiltigt vilken klass folk anser sig tillhöra, sa länge de är trevliga och gör rätt för sig efter förmaga.
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mopedbil är ett ganska dumt ord, men Ligieren där uppe är väl en sådan.

      Själv hann jag beta av två mopeder, bägge trimmade och ingen av dem kostade mer än ett par tusenlappar.

      Jag är också tämligen ointresserad av klassbegreppet. Mer än som fenomen. Det är intressant med människor som bygger hela sin identitet på en klass de tycker sig tillhöra.

      Radera
    2. Annika tror helt och fullt på att arv, DNA och gener inte har någon inverkan på människan. Ja, om hon orkar skulle hon kunna läsa in sig på ett flertal studier, främst s.k. enäggstvillingstudier och återkomma med kommentarer efter läsningen är klar

      Radera
    3. Nej, jag är inte helt omedveten om att arv och gener ocksa har betydelse, men knappast när det gäller klass.
      /Annika

      Radera
  8. Jag kan hålla med om att dagens mopedbilar är långt ifrån min ungdoms epa-traktorer som nästan uteslutande utgjordes av avkapade Duetter med ett litet träflak och en wunderbaum hängande från backspegeln. Dagens mopedbilar är förmodligen mer jämförbara med äldre generationers mikroibilar av typen Messerschmitt KR/TG, Heinkel Kabine, BMW Isetta, Peel Trident, osv men torde i de flest fall ha krävt någon typ av förarbevis, förslagsvis MC-kort, men är osäker på detaljerna som omgärdade dessa då de var sällsynta och entusiastfordon redan då. Det torde dock ha skett något rent lagstiftningsmässigt längs med vägen (högst troligt) då mopedbilar idag verkar kunna vara vilken nedstrypt bil som helst (har tom läst en artikel om en ungdom med en tung lastbil) med en LGF-skylt bak...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, av de du nämner som jag känner igen (Messerschmitt och Isetta) räknas de väl som bilar med krav på B-kort, även om topphastigheten kanske inte är 100+.

      Det var väl EU:s fel att epa-traktorn i stort sett ersattes med a-traktorer som fick gå i 45 istället för 30. Märkligt nog, för exempelvis Duetterna har ju fullstora bromsar som snabbt ska kunna få ner bilen från 110 km/h, även om de bara fick gå i 30. Ligieren på bild har nog inte mycket bättre bromsar än en dyr mountainbike.

      Jag läste också om lastbils-epa-killen. Känns helt snurrigt att man ska få framföra den med mindre än C-kort.

      Radera
    2. Ja, det blir ju snudd på komiskt om man kör upp med en moppe och sedan kan sätta sig bakom ratten på en lastbil på tio ton. Men i det här landet är det få saker som förvånar längre...

      Radera
    3. Komiskt tycker jag är fel ord, men när man upptäcker sådana kryphål förstår jag inte varför man inte ändrar reglerna.

      Radera
    4. Mopedbil: Litet 2-sits fordon, oftast i plast som får gå i 45 km/h. Mycket dyrare än en normal personbil, tex Skoda Felicia.
      EPA-bil: Ombyggd "riktig" bil som ska vara strypt till max 30 km/h (oftast med ett trimchip nånstans gömd så det ska vara svårt för polisen att hitta). Även den ska nog bara ha plats för 2 personer. Nån lagändring för några år sedan gjorde att många "normala" bilar byggdes om (jämfört med att det förr oftast var Volvo PV eller Duett).

      Den ena har reg.skylt fram, den andra bak på fordonet. Olika åldersgräns på när man får börja köra (i alla fall förr, kanske ändrat).

      Men visst är det märkligt att den lilla, mer oskyddade får framföras fortare än den stora "riktiga" bilen. Det har hänt mer än en gång att en mopedbil vält när de tagit en kurva för fort.

      Spargrisen

      Radera
  9. OT men skulle gärna se ett Sparo-inlägg om när polisen en lördagsnatt borrade upp dörren hos Marita 77 för att släpa ut både henne och hunden och sedermera tvångsavliva den senare.

    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/polis-brot-sig-in-hos-marita-77-mitt-i-natten-for-att-hamta-hennes-hund

    Att borra upp dörren mitt i natten och släpa ut gängkriminella lär vi dock aldrig få se i det här landet som alltmer verkar utveckla sig till en anarkotyrrani för vanliga medborgare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste den där och har ingen mer kommentar än att det var ett otroligt sorgligt slut som borde ha gått att undvika med mycket enkla medel. Så något blogginlägg om Marita blir det inte. Kanske om anarkotyranni längre fram.

      Radera
  10. Moped"bil". Det måste väl ändå vara det ultimata beviset på att människan blir dummare och dummare med tiden. Att utvecklingen går bakåt. Fast det kanske är bra också att olyckorna också följer Darwin teori, i det att det bara blir mos och en blodfläck av avkomman i händelse av krock.
    Mvh Investeraren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför det? Man sitter väl säkrare i ett fordon med ett tunt plåtskal än inget alls och fyra hjul är stabilare än två.

      Radera
    2. Nja, men ett tunt plastskal skyddar ju om inte annat mot vatten. Om maxvikten på en mopedbil är 425 kg så finns det inte direkt utrymme för plåt och metallbalkar, redan en liten VW Polo väger ju +600 kg mer än det.
      https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/trafikosaker-bara-tva-av-fem-stjarnor-for-mopedbilen
      Jag såg det här Euro NCAP-testet av en Ligier, och jag tycker att det känns som att karossen är väldigt "mjuk och böjlig".
      https://www.youtube.com/watch?v=VzvgmEKu80I

      Radera
    3. Det kan jag tänka mig. Alla riktiga bilar är ju mjuka idag, så dessa borde vara minst lika mjuka och kanske ännu värre. Hade ändå föredragit att smälla i en Ligier än på moped.

      Radera