Sveriges Radio
skriver om en sommarmarknad som riskerar att få slå igen för att marknadsknallarna inte dyker upp. I reportaget tycks man
inte ha någon förklaring till vad som hänt. Det tror jag mig ha.
Jag säljer honung, mest på höst- och
julmarknader, men jag har också sålt loppisgrejer för att omvandla
lite av mitt överflöd till pengar (som man väl aldrig kan ha i
överflöd) och det har ibland varit på sommaren. En del marknader
kostar mycket att sälja på, andra är gratis, men även om priset
spelar in är det en dålig strategi att stirra sig blind på det.
Vissa marknader är helt enkelt så dåligt arrangerade att jag inte
skulle komma tillbaka om de så gav mig lön för att stå där en
hel helg.
Marknaders framgång bygger på att
marknadsknallar vill sälja hos dem. Inga knallar – inga besökare,
och då dör verksamheten. Jag har sålt på några marknader tre år
i rad och under den tiden upptäckt att de blivit sämre på flera
punkter. Kanske har de dragit ned på marknadsföringen, gett mig en
usel försäljningsplats i en återvändsgränd bredvid en annan
honungsförsäljare, ljugit och gjort sig oanträffbara. Ibland har
de dessutom passat på att höja priset samtidigt som de saboterat
mina möjligheter att tjäna pengar.
Alla kan göra
misstag och en del faktorer är bortom arrangörens kontroll, som
väder. Men gör de fel och varken står för dem eller tar lärdom
kommer jag inte tillbaka. ”Fool me once, shame on you. Fool me
twice, shame on me.”
Det är inte speciellt för marknader
att fartblindheten ibland får företag att glömma bort vem som ser
till att de har råd med mat på bordet. Vi har alla drabbats av
dålig kundservice, försämrade produkter och företagare som
försöker mjölka kunderna så långt det är möjligt, och då är
det vår förbannade skyldighet att ”rösta med fötterna”.
Kan en ökad mängd importerad Kina-skit på marknaderna bidra till en viss konsumtionströtthet hos besökarna?
SvaraRaderaDet tror jag inte. Mycket av det som säljs på marknader är närodlat och lokalproducerat och säljs lite dyrare försvarat av den höga kvaliteten. Det känns ju som precis motsatsen av det man köper på Temu.
RaderaMin erfarenhet är att det beror på vilken marknad man är på. Vissa arrangörer har tydligt sållat på kvalitet medan andra tar in vilken skit som helst.
RaderaDen sållningen tror jag mig inte ha upplevt i Norge, men det är ändå mest eget hantverk, mathantverk och annat. Inte sånt som satts ihop av asiatiska barnhänder.
RaderaHär behöver staten gå in med stöd så att dåliga arrangörer inte behöver inte behöver göra ett bättre jobb. Jag inväntar förslag från Väsnterpartiet om förstatligande av samtliga sommarmarknader.
SvaraRaderaDet kanske kommer ;-)
RaderaSverige brukade ha livaktiga torg där det gick att köpa mycket, å särskilt grönsaker/frukt var billigare på torget. Men många torghandlare har slutat, å det verkar inte vara för att Vp(K?) varit så förunderligen framgångsrika. Torghandeln lever, men frodas liksom inte.
RaderaJag har en känsla av att kommunerna inte gärna vill ha torghandel utan hellre ser att handlarna kommer inomhus. Men jag vet inte varför eller om det är så överallt.
RaderaSom bekant till några som odlar för torghandel men nästan slutat så kan jag skvallra om att de minskar det pga det går inte att komma fram med bil till torget. De måste alltså bära sina varor en rejäl sträcka eller ta bussen..
Radera@Linn
Radera"Som bekant till några som odlar för torghandel men nästan slutat så kan jag skvallra om att de minskar det pga det går inte att komma fram med bil till torget. De måste alltså bära sina varor en rejäl sträcka eller ta bussen.."
Det låter troligt. Antalet bilar per tusen invånare har nästan fördubblats sedan 1970-talet. De flesta stora köpcenter är bygga för bilburna kunder.
Tom-Hjördis
Men det är ju miljövänligt att bära varor fram och tillbaka ;-)
RaderaMan skall alltid rösta med fötterna och utnyttja sin makt oavsett vad det gäller punkt slut.Mvh Peter Jansson
SvaraRaderaJa, det är det som är frihet: möjligheten att välja (och välja bort).
Radera/Christoffer.
Och i en större bild det som borde göra samhället bättre. Gynnar man skithuvuden blir det fler sådana.
Radera"För att omvandla lite av mitt överflöd till pengar (som man väl aldrig kan ha i överflöd)" Mycket roligt och dessutom helt rätt och sant.
SvaraRaderaJa, pengar funkar alltid. Även på kontot skänker de mig glädje, till skillnad från gamla möbler och bildelar.
RaderaHmm, knallar är egna företagare och enligt den korrekta läran är alla företagare onda, suger ut arbetarna, är ute efter att lura kunderna och framförallt staten. Det är så gott som enbart denna (journalistiska) vinkeln som framförs inom statsmedia.
SvaraRaderaDet säger sig själv att det inte undersöks om underliggande orsaker - det behövs ju inte, för det vet ju alla redan vad det beror på.
Jag skulle säga att den genomsnittliga knallen är en tant som stickar mössor som hon säljer obetydligt högre än garnkostnaden. En del är företagare, men långt ifrån alla. De som arrangerar marknaderna är däremot alltid företagare (möjligen någon ideell förening också), så då är det väl arrangören som suger ut knallarna/arbetarna.
RaderaNå, företagare i sitt agerande alltså, företagsamma individer. Sådana som skickades på omfostringsläger på den gamla goda tiden när Guds rike fanns nära oss i öster.
RaderaDe sommarmarknader jag varit på har haft alldeles för liten andel hantverk och hemlagat. Det är för mycket av kläder och annat som nog är producerat i Kina. Jag vet dock inte vad det beror på, tror att båda de jag tänker på är hyfsat välorganiserade och åtminstone den ena arrangeras av en idrottsförening. Efter pandemin har de inte riktigt kom igen vad gäller antalet knallar. Jag har tänkt att de kanske inte får sälja tillräckligt och därför inte återkommer./Tant50
SvaraRaderaHittills har jag bara sålt på en marknad i Sverige, men där var det precis som i Norge nästan bara närproducerat hantverk och mat.
RaderaAtt man säljer för dåligt är det främsta skälet att inte komma tillbaka, åtminstone för mig. Sedan finns det arrangörer jag märker kämpar för att göra marknaden bättre och då har jag högre tolerans än när jag märker motsatsen.
Marknader har jag ingen erfarenhet av, men don't get me started on taskig kundservice. Finns det nagot företag eller myndighet som svarar pa email eller telefon längre? Email kan man glömma, och när man ringer är det tryck 1, tryck 3, tryck-tryck-tryck innan man hamnar i nagon telefonkö, som slutligen besvaras av nagon förmodligen lagbetald ungdom som inte vet nagot.
SvaraRaderaAllt var inte bättre förr, men nagra saker var det definitivt.
/Annika
Oftast måste man väl först chatta eller (ännu värre) prata med en robot som garanterat aldrig någonsin hjälper någon enda kund, så där gäller det att överlista den så att man kommer vidare till en telefonkö.
RaderaJag begriper inte varför företag inte längre erbjuder kundtjänst via e-post. Det borde vara minst jobb för dem samtidigt som det är smidigt för kunden.
Har hört att e-post är för osäkert, men förmodligen drunknar de även i spam och bedrägeriförsök och porr-reklam. De flesta har väl meddelanden i inloggat läge istället, men det förutsätter att man är kund.
RaderaDet verkar bli vanligare att man kan boka en tid för att bli uppringd istället för telefonköer. Det tycker jag är bra (under förutsättning att de verkligen ringer tillbaka på avtalad tid).
De drunknar väl inte mer än alla vi andra. Problemet med inloggat läge är att man redan måste vara kund för att vara inloggad. Så hade jag det med norska myndigheter när jag kom hit och dessförinnan, att det var omöjligt att få svar om hur jag skulle komma in i det norska systemet innan jag redan var det. I det fallet kom de undan med det, men kommer man inte fram till ett företag provar man nästa. Att det finns andra kontaktvägar än en telefonkö är ett viktigt kriterium för mig när jag väljer leverantörer.
RaderaAtt bli uppringd är en bra grej, men häromdagen var jag med om något märkligt. Jag fick frågan om jag ville bli uppringd när jag redan stått i telefonkö i fem minuter :-(. Helt obegripligt för mig varför man programmerar datorerna på det viset.
"Jag begriper inte varför företag inte längre erbjuder kundtjänst via e-post. Det borde vara minst jobb för dem samtidigt som det är smidigt för kunden."
RaderaE-post har oftast inte end-to-end-kryptering. Det är med andra ord ingen säker kommunikation. Dessutom kräver EU:s dataskyddslagstiftning att företagen behöver ha koll på vilka uppgifter (inkl mejladress) de lagrar och att uppgifterna gallras ut när de inte längre behövs. Inkorgen är inget ärendehanteringssystem. Om du skickar in ett meddelande via företagets formulär eller chatt så hamnar det automatiskt i ärendehanteringssystemet istället för i mejlkorgen.
Tom-Hjördis
Men hur ofta är det så känslig kommunikation att den behöver hemlighållas genom kryptering? Jag fattar det när det gäller bankaffärer, men inte mycket annat.
Radera"Om du skickar in ett meddelande via företagets formulär eller chatt så hamnar det automatiskt i ärendehanteringssystemet istället för i mejlkorgen."
Däremot hamnar det inte i min utkorg, så då måste jag kopiera texten och spara den själv om jag vill kunna hänvisa till vad jag skrivit, och då får jag ändå inte deras eventuella svar samlat på samma ställe.
"Däremot hamnar det inte i min utkorg, så då måste jag kopiera texten och spara den själv om jag vill kunna hänvisa till vad jag skrivit"
RaderaDet är dock inte företagets problem bortsett från att kunden blir irriterad. Vissa företag har en funktion som gör att man kan skicka en kopia av det inskickade formuläret till sin mejl. Det är en kompromiss. Företaget får in ärendet i sitt ärendehanteringssystem och du får en kopia i din mejl.
Tom-Hjördis
Irriterade kunder som hellre väljer konkurrenter låter som dålig grund att stå på för ett företag. Men visst, om jag kan skicka en kopia till mitt e-postprogram (helst inte formaterad som en Jansson-kommentar) kan jag leva med det. Åtminstone om de skickar med historiken när de svarar.
RaderaMin erfarenhet av lite marknader (i Sverige) senaste året är att det mesta faktiskt är samma skräp och det är samma personer som åker runt och säljer på nya marknader varje vecka. Nu senast var jag snabbt förbi Kiviks marknad men man tröttnar snabbt då de lokala produkterna bara blir färre och ersätts av sånt som jag inte förstår hur någon kan köpa (läs kina skit). Men läget kanske är lite bättre i Norge på den punkten iaf :)
SvaraRaderaAtt knallar åker runt är jag med på, men jag upplever inte att det mest är skräp. Kiviks marknad har jag bevistat två gånger, men aldrig i närheten av nykter :-)
Radera"Kanske har de dragit ned på marknadsföringen, gett mig en usel försäljningsplats i en återvändsgränd bredvid en annan honungsförsäljare, ljugit och gjort sig oanträffbara."
SvaraRaderaAtt de gett dig en plats bredvid en annan honungsförsäljare kan vara för att få bättre konkurrens mellan försäljare av likadana produkter. Har de gjort samma sak med andra försäljare?
Tom-Hjördis
Nej, det är inte därför. Det är för att de inte orkar pussla ihop en bra blandning. Det är enklare att lova att de ska göra så, men så fyller de ändå platserna från ena till andra sidan helt utan att bry sig.
RaderaJaså. Det var dåligt.
RaderaTom-Hjördis
Hörrududu Sparo. Det kanske skulle gå att sälja honung på ekoringar om ni har sådana i Norge?
SvaraRaderahttps://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/sa-funkar-en-reko-ring
Tom-Hjördis
Ja, det finns och det går. Tänkte jag ska ta tag i den biten.
Radera