Det finns problem med turism. Turister skräpar ner och ger ökat tryck på offentlig service anpassad för ett betydligt lägre antal invånare. Så när lokalbefolkningen på Medelhavsöar demonstrerar mot politikernas liberala syn på turism har de min sympati. Men så finns det andra ...
”Vi ser trender som pekar på att det kommer komma fler besökare framöver, en utmaning man behöver jobba med redan idag.”
Uttalandet kommer från Maria Larsson, innovationsansvarig på Visit Skåne, en
organisation till för att främja turistnäringen i Skåne. Hon har
säkert rätt i att det kan bli trångt på populära skånska
besöksmål, som Kullabergs naturreservat, men både hon och
Länsstyrelsens representant i reportaget låter otroligt negativa
och besvärade över att utsocknes vill spendera sina semesterpengar
hos dem i sommar.
Jag trodde att det var en bra grej för
en organisation vars uppdrag är att främja turismen i regionen att
det resulterar i att det kommer turister. Annars finns det en lösning
– avveckla Visit Skåne och lägg de dryga femtio miljonerna de
kostar varje år på något helt annat än en ofrivillig
turistförening.
Nu handlar visserligen reportaget om att man infört en digital tjänst som ska minska trängseln genom att förmå turister att inte åka till redan fulla parkeringar. Det är nog bra, men sluta gnäll på att människor vill konsumera sina pengar hos er! Kommer det fem gånger fler bilar än vad som får plats, gör fler och större parkeringar, bygg ett parkeringshus eller starta en gratis busslinje juni-augusti. Ha lite visioner istället för att prata om högt tryck, trängsel och utmaningar! Sluta stöna och börja leverera!
Och så finns det svenska pensionärer som tillbringar några månader på ”landet” under sommaren, och kräver (och får) hemtjänst, färdtjänst, sjukvård och annat under den tiden. Utmaningen ligger i att kommunen de besöker (ofta fattig) får noll kronor för att utföra dessa tjänster; de pengarna stannar i hemkommunen.
SvaraRaderaDet är väl fint om pensionärerna kan komma sig ut lite på sommaren.
RaderaFel - efter vad jag hört är det hemkommunen som betalar. Däremot måste förstås kommunen där man har fritidshuset se till att ha personal för att utföra hemtjänsten vilket förstås kräver lite planering. Vid diskussionen i radio häromdagen nämndes att någon kommun skulle komma att kräva (eller eventuellt redan gjorde det) några veckors framförhållning, vilket låter rimligt. Någon annan kommun upplevde att folk ibland hörde av sig med bara några dagars varsel vilket kunde ställa till det - så jag är helt med på att åtminstone några veckors varsel vore vettigt, och går det att lösa är det ju bara ett mått på hur långt vi kommit i vårt välfärdssamhälle.
RaderaMin (i och för sig tjugo år gamla) erfarenhet av hemtjänst säger mig att risken är överhängande att "fritidskommunen" sannolikt försöker rycka på axlarna och säga att det här har vi inte resurser till.
RaderaJag tycker vi ska gå längre och avveckla hela Skåne.
SvaraRaderaDet har försökts tidigare, men det kommer tillbaka varje gång ;-)
RaderaFörutom att vi bränner en hel del pengar när vi är nere vid Medelhavet en vecka och solar, så skickar vi också ekonomiskt stöd till bland annat Spanien. Då tycker jag nog det är ganska oförskämt av spanjorerna att protestera mot turister. Ska vi bara betala? Jag tycker nog vi har rätt att komma dit en vecka eller två och supa, skräpa ner och bete oss lite svinigt om vi vill, dom ska vara tacksamma bara. Annars kan dom ju försöka klara sig själva utan våra pengar, lycka till.
SvaraRaderaDet är ju en avvägning, det där. Jag förstår dem ändå lite. Spanjorerna alltså, inte skåningarna.
RaderaJa, det också. Spanjackernas hela ekonomi verkar ju gå ut på turism och EU-bidrag.
RaderaJa! Nu tänks det till i kommentatorsfältet.
SvaraRaderaMvH Lars
Jag hoppas och tror att det görs varje dag.
RaderaDet låter som om de hundratals kommunikatörer som Skåne har anställt, eller är de betydligt fler, har fullt upp med allt då? Eller?
SvaraRaderaMvh Investeraren
Det kanske behöver anställas ännu fler ;-)
RaderaHon kan ju prata med LO-förbundet Byggnads, så kan de visa henne hur man gör om man vill välkomna turister, tex med talkör som skanderar ”go home, go home” - jag menar de har ju praktisk erfarenhet, de på Byggnads när de inte ville ha hit utlänningar.
SvaraRaderaJag har bara ett svagt minne av det där.
RaderaByggnads kan skandera hur mycket de vill. Så länge som letter (de som Byggnads protesterade mot) tillsammans med ester, litauer och polacker har högre kvalitet på utfört jobb i nom rätt tid och till den kostnad som offererats så kommer folk i Sverige som vill ha något byggt hellre anställa dem än en slö svensk. Det gäller både privatpersoner och offentligheten (även om det offentliga har konkurrensupphandling. Den blir ju alltid väldigt mycket dyrare än vad som sagts i början).
RaderaJag är lite kluven där, men som kund ser jag såklart gärna att konkurrens pressar priserna.
RaderaHehe, den sista meningen där hade de flesta behövt höra på jobbet. Särskilt de som jobbar för det offentliga.
SvaraRaderaAktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier
Det är något för varje arbetsgivare att göra ett korsstygnsbroderi av :-)
RaderaDanskarna gör något rätt i varje fall. Besökt Billund med kidsen, besökte bla en gigantisk lekpark. Inträde o mat var ju inte billigt, men vi spenderade 7 !!! timmar i den gigantiska parken, ungarna är lyriska. Sjäkv var jag var chockad över att det är gratis parkering. Dessutom rent fint och inte trängsel (nämnde jag att den är gigantisk).
SvaraRaderaO själva Billund är fint o välordnat, tror att jag antar att de har enormt tryck på turister.
Jag hade också valt riktiga Danmark framför Skåne. Och gillar man lego är väl Billund rätt plats att åka till.
RaderaLOL!
RaderaJag menar riktiga Danmark framför Skåne. Bloggaren kan inte kunna allt!
MvH Lars
Nej, t ex är mina Danmarkskunskaper ytterst begränsade, men jag jobbade på en speditionsfirma med dagliga flyg mellan Arlanda och Billund, så det är en av få orter jag har koll på.
RaderaJösses, hur kan man ens tänka så här!? Totalt befriande från marknadsekonomins mest grundläggande tes: om fler vill köpa någons tjänster/produkter så… höjer man priset till dess att önskat antal konsumerar tjänsterna - men så långt verkar inte turistnäringen tänkt varken i Skåne eller på medelhavsöarna.
SvaraRaderaJa, att sucka och stöna blir man inte fet av.
RaderaTypiskt att de organisationer som skall
SvaraRaderautveckla besöksnäringen i Skåne tänker i negativa banor. De skall ju lyfta fram positiva idéer och understödja dessa. Vi har för övrigt inte fått någon information från varken kommun eller Besök Skåne. De sitter på sina kontor och gör vad?
Vi bedriver turistverksamhet med en ställplats för husbilar och bostadsuthyrning genom Airbnb.
Platsen ligger på östkusten av Skåne och ca nio km från kusten. Trängseln vid kusten har gjort att vår ställplats haft fler besökare än någonsin. Lägenheterna har varit fullt uthyrda från mitten av juni. Fler verkar att söka lugnet och naturen hos oss. Dessutom håller min fru stenkoll på att renlighet och kvalitet ligger på topp.
Själva så besöker vi inte stränderna och andra turistmagneter under säsongen. Vi har ju fullt upp hemma!
Jag tror denna hemska massturism som är koncentrerad till stränder och pittoreska byar/städer längs kusten tar död på sig själv. Samt på Sparos ide om att höja priserna fram till dess att besökarantalet blir drägligt. De turistorganisationer vi är med i har uppmanat oss till detta!
Ja, det låter snarare som att Visit Skåne vill avveckla än utveckla besöksnäringen.
RaderaAtt höja priserna till drägligt besökarantal var kom inte från mig utan från Anonym 18.00 här ovanför i kommentarsfältet. Men jag köper idén, förutsatt att man samtidigt jobbar för att förhöja upplevelsen av besöket så att folk känner att de betalar för något. Annars riskerar det att gå ner i snabbaste laget.
Som i flera fall i Skåne skulle man i utbyte mot en avgift kunna göra två enkla bekvämlighetsförttringar. 1) Schakta upp en rejäl plätt och asfaltera så parkering sker problemfritt utan ett kaos när folk skall parkera nedsjunkna på sidan av grusvägar. 2) Vattenbaserad toalett så slipper man stanken från folk som tryckförändrar i det fria. Lägg sedan till lite personal som håller rent och snyggt så blir det så mycket bättre. Sedan har de en hel plattform för kommersiella saker som mat, guider, aktiviteter etc. Enkelt.
RaderaJa, särskilt det där med parkeringsplatserna känns som ett ganska lättlöst problem.
RaderaJag vet inte om toalett ("tryckförändrar i det fria" var för övrigt en rolig formulering) varit en fråga för dem, men i Norge är det rätt vanligt med utedass i form av torrklosett på offentliga rastplatser och naturområden och det funkar väldigt bra. Toapapper finns, rent och fräscht osv.