Jag blev uppmärksammad på ett Instagraminlägg från kontot ”Barntid”. Det är en film med texten:
”Många säger att vi ska vara tacksamma för allt vi får här i Sverige. Gratis sjukvård, barnbidrag, skola, förlossningsvård osv. Tänk vilken lyx!
Men sanning är ju att det här inte alls är gratis. Vi har alla varit med och betalat för det. Varje månad. År efter år.Så, hur mycket betalar vi staten för att få dessa förmåner? Läs vidare!”
Så följer ett textinlägg där tankarna utvecklas:
”En person med en lön på 35 000 kr/mån i Uppsala betalar drygt 11000 kr i skatt varje månad. Det blir nästan 140 000 kr per år
Någon som tjänar 55 000 kr/mån betalar uppåt 230 000 kr i skatt varje år.
Barnbidraget, förlossningen, skolan och vårdcentralen är inte gåvor, utan en investering som vi alla gör.
MEN om du vill välja något annat än det staten erbjuder, så måste du ofta betala en gång till.
Vill du föda hemma i lugn och ro?
Då får du betala tiotusentals kronor ur egen ficka, trots att förlossningsvård redan ingår i skatten. Det som erbjuds är sjukhus. Take it or leave it.
Skippa förskola?
Staten ger över 150 000 kr/år och barn i förskolesubvention. Men om du vill vara hemma med dina barn så får du noll kronor. Du har betalat pengarna. Men du får inget stöd om du inte väljer det staten anser är rätt.
Hål i tänderna?
Bara grundläggande tandvård ingår. Behöver du större ingrepp så får du själv stå för hela kalaset.
Alternativt pedagogik?
Lite lagom går väl an, men avviker det allt för mycket så säger staten nej. Hemskolning och annat flum ska vi inte ägna oss åt i det här landet, det har vi fått klart för oss.
Vi får bara del av det staten har bestämt att vi borde välja. Och exakt vad det är är bortom vår kontroll.
Har du också behövt betala dubbelt för att du ville något annat?”
Inte särskilt kontroversiellt, kan
tyckas. Det är ju fakta att Sverige har ett relativt högt
skattetryck. Möjligen kan man invända att skattesiffrorna
egentligen är ännu högre. Inkomstskatten är ungefär 30 procent
av bruttolönen, men redan tidigare har ju staten dragit av
arbetsgivaravgiften. Och konsumerar man nettolönen betalar man moms.
Räknar vi med full arbetsgivaravgift, 30 procents inkomstskatt och moms
på allt utom ett tioprocentigt sparande blir skatten över 60 procent av lönen. Då blundar jag dessutom för att även
sparandet beskattas och att konsumtion av produkter med punktskatter
(bensin, alkohol, ström osv) drar upp det ännu högre.
Barntid ifrågasätter om svensken får
den välfärd han betalar för. Nej, det är omöjligt. Skattepengar samlas in av ett gigantiskt
skatteverk och omfördelas av politiker med hjälp av myndigheter och
kontrollorgan. Allt detta kostar pengar som försvinner längs vägen.
Då resonerar jag fortfarande utifrån premissen att alla
skattepengar används effektivt, men skattepengar slösas också bort
på sånt folket varken valt eller vill ha.
Många av svaren hon fick var både rimliga och sakliga, men föga förvånande fanns där också kommentarer som vittnar om grundläggande kunskapsbrister om samhällsekonomi. Låt oss titta på några av dem:
”Galet inlägg som jag hoppas alla förstår är just GALET!!! Hur menar du att vårt samhälle skulle se ut om vi inte tillsammans bidrar till vår välfärd! Jag är så glad för att jag får betala skatt! Hade du haft råd att betala din förlossning själv menar du???”
Det är just det. Det betalas inte ut två kronor för varje krona som betalas i skatt, snarare 80 öre. Som grupp har vi råd att betala för förlossningarna, det är nämligen vi som redan gör det. Sedan är det en vanföreställning att vård är så dyr. En vanlig förlossning kostar 37000 kr, en rätt liten summa om man betänker vad barn kostar de följande åren. Jag har själv gjort en hjärtoperation (utomlands, när den svenska vården svek) som kostade runt hundratusen. Mycket pengar, men en bråkdel av vad var och en av oss betalat i skatt.
”När barn och samhället blir en fråga om pengar har du nog ingen riktig verklighetsuppfattning om hur det ser ut i samhället. Det kallas demokrati!”
Eeh... nej. Fördelningspolitik är en
fråga om pengar. Det finns inget ymnighetshorn varifrån man kan
hämta de pengar som behövs. När något väljs, väljs något annat
bort. Demokrati betyder folkstyre och förutsätter inte alls att
politiker stjäl människors pengar. Snarare tvärtom faktiskt.
”Du får väl föda barn hemma i lugn och ro om du vill? Ingen tvingar in dig till förlossningen. Men att ha och äta kakan är svårt.”
Nu var det ju inte det saken gällde
utan att tacka nej till kakan, men ändå tvingas betala för den.
”Hellre betala skatt och ha det bra än att ha det som i USA...”
För det är alternativen? Antingen
betalar man världens högsta skatter eller också har man det som i
USA där alla lever i armod och skräck?
Faktum är att Sverige har ett av
världens högsta skattetryck utan att ha bäst välfärd. T ex är
tandvårdsturism ett verkligt fenomen. Svenskar åker till andra
länder och betalar fullt pris för tandvård som ändå blir
billigare än om de gått till Folktandvården. Detta inte minst för
att tandläkarens arbetskostnad blir lägre om han/hon slipper skatta
bort mer än halva lönen.
Jag är inte motståndare till skatt.
Jag tycker att det känns fint att vi kan hjälpas åt och att de som
har det allra svårast att få livet att gå ihop inte lämnas åt
sitt öde. Det är dock inte detsamma som att ju högre skattetryck,
desto bättre blir samhället.
Jag skulle nog toppa på att skatten kommer att öka även med den här regeringen. Dom har pratat om fri tandvård ,höjd pension, statliga garantier för byggande av ny kärnkraft, 3% av BNP på svenskt försvar årligen. Utan att höja skatten. Lycka till!!
SvaraRaderaDet kan stämma.
RaderaMen sparpotentialen känns enorm (inte bara stopp för rosa enhörningar).
RaderaJa, men har de knappt börjat efter tre år tror jag inte att man ska hoppas för mycket av det fjärde.
RaderaLänder med en minskande befolkningen, alltså färre som arbetar och betalar skatt till välfärden och allt annat som ska fungera kommer bli svårt i framtiden, om inte den arbetsföra befolkningen ska behöva betala 50-75% i skatt.
SvaraRaderaDu får nog tänka om lite.
RaderaDen stora kostnaden i Sverige är inte den minskande befolkningen.
Japan har liknande problem med en allt äldre befolkning som ska försörjas av allt färre. Om inte skatten kommer att behövas höjas på arbete ,så berätta hur det ska gå till i sådana fall? Om du antyder att invandring är det som kostar så håller jag med till viss del. Jag anser att Sverige kommer att behöva en invandring som har hög utbildning och kan bidra bla till svensk välfärd. Vi kommer inte ha något annat val.
RaderaVi har 1.6 miljoner svenskar som inte kan försörja sig själva. Varför?
Radera1/3del som sitter i fängelse och kostar 2900:- per dygn är inte svenska medborgare. Skicka hem dem och spar pengarna.
Ytterligare har en stor del har dubbla medborgarskap, skicka hem dem också.
Sen kan vi börja prata.
Du får nog vända dig till våra politiker. Vi har en regering med stöd av SD som kanske kommer ändra på det,eller inte.
RaderaHoppas det. Fast det är tyvärr redan för sent. Vi kommer inte kunna vända det här.
RaderaNej, det är nog sant, vi kan alla lika gärna dö istället.
RaderaNej, de etablerade partierna ändrar inte på något! Se bara på de 90 tusen nya som kommit senaste året. Dags att vända flödena!! Det enda som kan tänkas rent realistiskt ändra på någor är Elsa Widding och Ambition Sverige.
RaderaAnonym 11:48. Du kan rösta på dom vid nästa val. Det blir säkert bra.
RaderaBlir det mindre pengar in får man antingen ändra på det, eller sänka ambitionerna för vad pengarna ska räcka till, eller en kombination av bägge. Jag är glad att jag slipper rösta.
Radera"Blir det mindre pengar in får man antingen ändra på det, eller sänka ambitionerna för vad pengarna ska räcka till, eller en kombination av bägge."
RaderaNöden är uppfinningarnas moder. Regeringen Persson införde överskottsmål och krav på budgetar i balans som en led i att sanera statens finanser.
Tom-Hjördis
Det finns en enkel lösning. Man kan sluta med att äldre ska bo hemma och ha personliga assistenter. Kan man inte klara sig själv så bo på ett hem, det hade sparat enorma summor.
RaderaSedan kan man sluta ge kosmetisk vård, som utgör 90% av all vård. Finns väl knappt en enda sjuttioåring i Sverige som inte har fått nya höftleder. Visst, det gör deras liv mycket drägligare, men i vilken folkomröstning bestämdes det att jag ska bekosta nya höftleder till envar?
Anonym 20:53. Det handlar väl om solidaritet med dom äldre som har slitit i hela sina liv, där förslitningsskador är en del av ett långt och tufft arbetsliv. Varför skulle inte en sådan person ha rätt till tex nya höftproteser?
RaderaJag tycker att ett modernt land ska ha råd att låta de pensionärer som vill bo hemma göra det. Jag är inte säker på att det blir dyrare heller. När det gäller höftleder är min enda invändning att uråldriga metoder gör att de svenska höftoperationerna lyckas mycket sämre än andra länder.
RaderaFör egen del valde jag att sluta arbeta redan 2018 när jag var 52 år då jag ansåg att det inte längre var någon mening för mig att fortsätta arbeta då skatterna på arbetsinkomster är för höga så jag valde att pensionera mig istället och leva på mitt kapital och mina pensionsförsäkringar.Höga skatter på arbete hämnar vilja att arbeta punkt slut.Mvh Peter Jansson
SvaraRaderaMm, det är roligare att jobba om man får behålla pengarna.
RaderaDet tar cirka 15år för en normal svensk att betala för ALLT du får av staten, dvs skola, sjukvård, åldringsvård, vägar, polis, försvar mm.
SvaraRaderaResterande 30år går till något annat.
Tyvärr är vi för få "normala" svenskar kvar...
RaderaAnonym 09:54. Vad menar du med "normala"?
RaderaFörmodligen en som försörjer sig själv.
RaderaSå en person som inte försörjer dig själv är inte normal.Tack för en sådan smart och intressant analys.
RaderaOm du inte klarar av att försörja dig själv, utan att vara sjuk eller handikappad, så ÄR du förmodligen inte en "normal svensk".
RaderaDe flesta försöker lämna efter sig ett bättre samhälle än vi fått från våra förfäder.
Det gör tyvärr inte vi.
Anonym 10:58 . "Det gör tyvärr inte vi". Tala för dig själv.
RaderaSofflocksliggarna är inte dirket normala.
RaderaAnonym 11:50. När du ändå är i farten. Vilka fler grupper tycker du inte är normala?
RaderaJag tror att ni lägger lite olika värderingar i ordet normal. Det behöver ju inte vara nedsättande att inte vara normal, bara att man inte tillhör normen. Å andra sidan hade det kanske gått att använda något annat ord.
Radera@Anonym 11:50. Det stämmer. När en tillräckligt stor andel av väljarkåren blir för lat och okunnig går det snabbt utför. Jfr. stort land på andra sidan atlanten.
RaderaJa, det har verkligen gått utför med Kanada! Hur i själva h-vete kunde de rösta fram Trudeau?!
RaderaNivån i Sverige är alltid så låg. Det ska alltid skrämmas med USA. Det finns flera andra europeiska länder som har ett försäkringssystem för sjukvård som är både bättre och billigare än Sveriges system. T ex Nederländerna. Sjukvård är alldeles för viktigt för att vara i händerna på politikerna.
SvaraRaderaUSA har Social Security, så hur än vänster i vanlig ordning försöker LJUGA, så finns det faktiskt ett grundskydd....
RaderaJag kan väldigt lite om hur det amerikanska systemet funkar på olika områden, och det känns absolut som att jag har det gemensamt med många andra. När jag pratar med släktingar och vänner som bor i USA noterar jag att det de säger sällan överensstämmer vad svenska journalister säger.
RaderaMen med det sagt har jag aldrig besökt USA och det känns heller inte som ett av de länder jag är mest nyfiken på.
Ha ha, instämmer i det mesta.
SvaraRaderaTyvärr tror jag att det skattetryck vi har i dag är en västanfläkt jämfört med vad som komma skall. Och det oavsett om Tidögänget mot all förmodan får sitta kvar efter nästa val eller inte.
Det finns ett gigantiskt behov av investeringar i infrastruktur samtidigt som den andelen av befolkningen, som borde arbeta och bidra men som inte gör det, ökar allt snabbare.
Den här ekvationen går så klart inte ihop, och de svenska politikernas lösning på det hela är som vanligt: Höj skatterna!
Det kan absolut ha rätt. Det är rentav troligt.
RaderaEtt mycket bra inlägg! Sätter fingret på så mycket som är fel med "välfärdssamhället" i dagens Sverige.
SvaraRaderaTack!
RaderaHåller med ovanstående talare och jag skulle inte bli förvånad om detta inlägg kvalar i än på nån lista med de bästa blogginläggen.
SvaraRaderaAktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier
Hahaha! Jag känner bara till en sådan lista, så när du säger det ligger jag förhoppningsvis bra till :-D
RaderaDet mesta i pajaslandet har totalt havererat. En tragisk utveckling i det mesta väsentliga.
SvaraRaderaHåller helt med, kommer inte rösta vid nästa val,ingen idé. Det blev inte bättre under den här mandatperioden heller, snarare sämre.
RaderaJag förstår er. Det känns bra (eller åtminstone bättre) att betrakta det utifrån.
RaderaJag tror ändå att du är för nära. När en bajamaja välter så vill man så klart inte vara i den men man vill inte stå bredvid heller ;-)
Radera@Kalkyl. Vilket land tänker du flytta till?
RaderaZeroStrategy: Helt sant, men när jag knallar runt här i skogen känns det ändå väldigt långt till Sverige.
Radera"Helt sant, men när jag knallar runt här i skogen känns det ändå väldigt långt till Sverige."
RaderaDet hade det nog gjort i Muddus nationalpark också.
Jag tror också att Norge är för nära men Sparo har nog ändå köpt sig tid genom att flytta. Norge ligger gissningsvis några decennier efter Sverige i politiskt vansinne och med lite tur hinner Sparo dö vid en ålder av 80-90 år innan en tsunami av politiskt vansinne träffar Norge.
Tom-Hjördis
Det hade det kanske, men där hade jag fått betala för en eskalerande dumhet som riskerar att sänka Sverige. Det kan sprida sig överallt, och kommer det hit är jag inte främmande för att flytta igen.
RaderaAllt ska alltid dras till sin spets. Om man tycker att skatten är för hög och går till mycket skit så är motfrågan. "Så du tycker inte att cancersjuka barn ska få vård?" Ja för det var ju givetvis precis det jag menade var det första vi skulle skära ner på....
SvaraRaderaAnonym 13:41. Hur mycket skulle du tycka vore ok att betala i skatt för en bra välfärd och försvar mm.
RaderaSvar till 13:41 och 13:51: jag tycker 30% är en lagom och bra siffra. För de som jobbar mandag-fredag betyder det da att man jobbar mandag och halva tisdag till andra och resten far man behalla själv.
RaderaSen har jag ocksa tänkt pa varför de som far bidrag maste skatta för dem. Vore det inte bättre att skattebefria och dra ner pa beloppen i samma grad? Jag tror att det skulle spara en del administration, eller tänker jag fel?
/Annika
Jag känner igen liknelsen med cancersjuka barn. Precis så brukar det låta när man klagar på skatteslöseri, vilket är märkligt. Jag tror t ex inte att någon som vill stoppa slöseriet inom vården vill dra ner på antalet sjuksköterskor på barncanceravdelningarna.
Radera"Skattepengar samlas in av ett gigantiskt skatteverk och omfördelas av politiker med hjälp av myndigheter och kontrollorgan. Allt detta kostar pengar som försvinner längs vägen."
SvaraRaderaDet hade varit intressant att få reda på hur mycket av skattepengarna som "försvinner" mellan det att pengarna dras från löntagarens/arbetsgivarens konto till dess att de betalas tillbaka i form av välfärdstjänster. Jag tror det ligger en hel kennel begravd i administrationen.
Tom-Hjördis
Det hade verkligen varit intressant att se, och antagligen lönande för staten att ta reda på.
RaderaVälformulerat inlägg. Och man kan ju fråga sig om den bästa lösningen är att politiker förfogar över merparten av pengar, och därmed makt, i samhället? Med konsekvens att tex ambulansvård uteblir i självaste Stockholms län, pga prioriteringar drivna av ren grönröd ideologi.
SvaraRaderaMvh Investeraren
Sjukvården var inte så bra i Stockholm heller med moderatstyre i 16 år.
RaderaDet är mycket dumheter på bägge sidor i politiken. Och ja, det är många politiker jag inte hade velat anförtro kaffekassan i en ideell förening, än mindre flera miljarder.
RaderaEtt vanligt fel som vänstersympatisörer gör är att de sätter ett likhetstecken mellan hög skatt och många skattekronor. Enligt partiska Svenskt Näringsliv har skattetrycket i Sverige de senaste tjugo åren minskat från drygt 48 procent till 43 procent av BNP. Samtidigt har skatteintäkterna i reala termer ökat med över 500 miljarder kronor, en ökning med drygt 20 procent per invånare."
SvaraRaderaLägre skatt kan alltså bli fler skattekronor.
Ett annat vanligt fel som vänstersympatisörer gör är att de inte räknar på den indirekta kostnaden som brist på konkurrens/utveckling för med sig.
Tom-Hjördis
Ser inte det som en höger/vänster fråga. Om regeringen och SD menar alvar med det dom vill satsa på I framtiden . Lägga mer pengar på högre pensioner,statliga garantier för nybyggnation av kärnkraft, avgiftsfri tandvård och 3% årligen av Sveriges BNP på försvaret då gissar jag att även en borglig regering behöver ha ganska så höga skatter,vad man än tycker det.
RaderaJag ser det inte heller som en höger/vänster-fråga. Rent generellt måste medborgare kräva mer av sina politiker. Inte minst ansvar när de har klantat till det, men som det är nu händer det ingenting. Maud Olofsson klantade bort 50-60 miljarder och brydde sig inte ens om att komma till KU och förklara sig eftersom hon avgått. Men statsrådspensionen fortsatte hon att kvittera ut. I en perfekt värld skulle folk gå man ur huse för att kräva att den kranen då dras åt samma dag.
RaderaI år tar staten 56 miljarder kronor från skattebetalarna och skickar iväg utomlands i något som kallas "bistånd". Jag anser att man själv borde bestämma om man vill skänka bort pengar eller inte, det ska inte staten göra. 56 miljarder kronor hade gjort bra mycket mer nytta i Sverige. Icke att förglömma, staten skickar iväg +50 miljarder år ut och år in, det tar aldrig stopp.
SvaraRaderaAnonym 21:03. Den här regeringen är inte bättre än den förra.
RaderaOch så X antal miljarder i krigshjälp och XX antal miljarder till EU.
Radera