Nu tror jag det är bäst att berätta
att jag inte fått betalt för det här inlägget. Jag bara gillar
att ära den som äras bör och vice versa.
Jag var nöjd med min första
pulsklocka från Garmin. Dels för att den funkade som den skulle år
ut och år in, men också för att jag fick bra hjälp från
supporten när det behövdes, och eftersom jag hörde från andra
löpare att de hade samma erfarenheter.
Så när det var dags för en ny klocka
ville jag absolut ha samma märke, och när den började trilskas
förra veckan var jag glad för det. Ingen garanti kvar, men jag
mejlade supporten och berättade att min klocka fått den käcka idén
att ändra enhet från km till miles varannan runda, och att
batteriet håller max fem timmar, vilket skär sig en aning med mina
ambitioner om att springa ultralopp.
Utan tjat lovade de att byta ut den och
till kostnaden av 7 kr i porto hade jag en ny klocka efter bara några
dagar. Det jag tar med mig av detta är att man inte bara köper en
produkt, man köper en leverantörsförbindelse. Det kan gå bra att
anlita skojarföretag som ComHem, Ryanair och Elgiganten, men när
det går åt skogen är man ofta rökt.
Och även om man tror sig veta hur man
ska göra för att inte bli lurad och/eller köper något som man
nästan inte kan bli helt blåst på (en billig förbrukningsvara t
ex) känner jag mig alltid lite smutsig med vetskapen om att andra
inte har samma tur och så länge jag är del av kundbasen är jag
del av problemet.