måndag 20 juli 2020

”Vilken värld lever de i?”

I höstas ställde jag frågan om svenska politiker hatar inrikessemestrar eftersom de tycks hata husbilar. Jag äger ingen sådan och har aldrig varit riktigt sugen eftersom de är ganska dyra och, i mitt tycke, övervärderade. Men jag hatar dem inte.

Efter det kom en sommar då inrikessemester (mycket tack vare samma politiker) blev enda möjligheten, så då kom husbilen in i debatten igen. En av debattörerna var Vänsterpartiets Ulla Andersson:


Innan jag attackerar tänkte jag ge Andersson beröm. Hon är en av ytterst få riksdagsledamöter som diskuterar på Twitter och som nedlåter sig att svara personer som varken är politiker eller journalister. På rak arm kommer jag bara på två andra riksdagsmän som gör det. Förmodligen finns det fler, men det vanliga twitterpolitikerbeteendet är det som exempelvis praktiseras av sossarnas nya kärlekspar Snövit & Dvärgen, att först veva på av bara helvete, sedan inte ens svara på trevliga och sakliga frågor om vad de faktiskt menar.

Slut på berömmet. Andersson konstaterar alltså att husbilar är dyra, så det vore fel att sänka skatten på dem eftersom det bara skulle gynna rika. Ungefär så. Det känns konstigt att jag ska behöva förklara grundläggande ekonomibegrepp för en ekonomipolitisk talesperson i ett riksdagsparti, men att medianpriset är 750000 kr innebär att hälften av alla husbilar är billigare. De säljs även begagnade. I skrivande stund kostar den billigaste husbilen på Blocket 5900 kr. De går dessutom att hyra och även hyrpriserna påverkas av skatt.


Det som stör mig är inte att Vänsterpartiet tycker att höjd skatt är lösningen på allt, det är inget nytt. Det är istället Anderssons syn på rikedom. Det är få som har råd att lägga flera miljoner på en topputrustad husbil, men det är inte överklassen som köper en husbil för trehundratusen. Det är arbetare som sparat pengar och kanske skaffat ett billigare boende när barnen flyttat ut.

Vi hade inte råd med annat än tält på semestern”, skriver Ulla. Så då ska inga andra arbetarfamiljer heller ha det? Vad är det som är så hemskt med att folk sparar en del av sin lön och investerar den i sina egna liv? ”Vilken värld lever de i”, frågar Ulla och menar moderaterna som triggade igång henne genom att skriva: ”Fler barnfamiljer ska ha råd att campa i sommar!” Jag undrar vilken värld Ulla Andersson lever i och om alla husbilsägare i den världen röker feta cigarrer, använder monokel, äter gåslever och piskar sina anställda.


Fler frågor: Är det bara rika överklassmoderater som jobbar på campingplatser och matbutiker runtom i Sommarsverige? Är alla som jobbar på Dometics fabrik i Tidaholm miljardärer? Eller de mackbiträden som säljer gasol till husbilsägarna? Det är nämligen de som drabbas om alla svenska semesterfirare flyger till Maldiverna istället.

34 kommentarer:

  1. Att hon och hennes familj inte hade råd med annat än tält på sina semestrar är väl ingen anledning för att någon annan ska få köpa en husbil för 750000 och använda på sin semester?

    Jantelag och avundsjuka är bland det värsta som finns, fy faan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser att det föll bort ett INTE mellan annan och ska

      Radera
    2. Jag förstod ändå, och håller med. Det verkar som att anledningen att Ulla blev kommunist (antar att hon gick med under VPK-tiden) är en avundsjuka från sin fattiga barndom. Nu jobbar hon för att ingen ska ha egna pengar och valmöjligheter, eftersom inte hon hade det.

      Radera
  2. Jag önskar att man kunde pinga in Ulla Andersson här. Jag förstår verkligen inte hur hon tänker trots att vi tycks ha haft ungefär samma ekonomiska förutsättningar under uppväxten. Möjligen hade vi det aningen bättre ställt för vi hade, istället för tält, en begagnad husvagn. Men jag tror snarare det berodde på att mina föräldrar prioriterade annorlunda än Ullas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att hennes Twitter visar ganska bra hur hon tänker. Sedan skulle det såklart kunna fördjupas, men för det tror jag inte en bloggkommentar skulle räcka, då skulle man behöva sätta sig ner med henne och i lugn och ro få höra vad som fattas henne.

      Radera
  3. Hej Sparo! Det är egentligen min man som följer dej men han brukar berätta vad du skriver och det är intressant att höra för mej med.
    Många gånger är vi av samma åsikt som dej och just idag fick jag lust att skriva en kommentar.
    Vi är inga husbilsmänniskor heller men vi lever ju i ett land som man kan välja väldigt mycket hur vi vill leva. För vår del gillar vi att vara hemma och skrota nästan jämt men åka husbil och se sej om är väl ett bra alternativ för den reslystne. Speciellt i dessa tider.
    Detta med beskattning av allt möjligt. Vänstern vill gärna lösa det mesta på det viset. Min uppfattning är att de är skenheliga. Vad har en så högt uppsatt person som ovan nämnda för lön? När tältade hon? Tror att vi alla som kommit en bit i ålder har fått tälta nån gång för att komma på semester.
    Nu har vi i alla fall det så bra och vi skulle kunna skaffa husbil och åka runt om vi vill. Men vi fick kanske avstå från annat.
    Det handlar om val. Som är möjligt att göra speciellt i detta land.
    Vi har valt att leva enkelt och ha tid som prioritet. Sen vi var 25, nu är vi 65. Inga privata skulder, garantipension. Vi äter bra och tar nåt glas vin. Har en bra bil och bor på en gård i ett bra hus. Vi är inga rikingar som lever lyxliv och det har aldrig varit nåt för oss hursomhelst. Och jag tror inte vi är så unika. Många av de som åker husbil är just i vår ålder och har säkert levt sparsamt och planerat sin ekonomi för att kunna göra det de vill. Åka husbil verkar vara en bra grej om man jämför med flygresor världen över.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Birgitta! Det är tillåtet att gå in någon gång ibland. Man måste inte vara hängiven följare med egen t-shirt ;-).

      Som riksdagsledamot har Ulla Andersson 68400 kr/månad, men eftersom hon också är ekonomiskpolitisk talesperson för sitt parti tror jag inte att det stoppar där. Hur som helst har hon råd att åka husbil och det kommer andra i hennes löneklass också. Det är inte de som stoppas av denna skatt.

      Jag stör mig också på att skatt skulle vara lösningen på allt, vare sig det är för mycket eller för lite pengar. Och nej, husbilsägare är knappast några miljöterrorister. Visst är husbil sämre för miljön än cykel och tält, men det är sällan det som är alternativet utan just flyget.

      Radera
    2. Ulla har precis som resten av partitoppen i V ca 29000kr i månaden efter skatt och deras egen partiskatt.

      Radera
    3. Till det ska räknas gratis resor med SJ, tjänsterum med övernattningsmöjligheter, gratis hjälp med privatekonomi och annat. Kort sagt, även om hon inte har några sidouppdrag kan de där 29000 kan gå in mer eller mindre orörda på kontot, så nog finns det plats för en husbil i budgeten.

      Radera
    4. Att Ulla m fl kanske inte har mer än 29000 kvar beror ju på att de väljer att betala en vanvettig avgift till sekten, liknande tiondet som pingstvänner betalar till församlingen. Det är inte så att de tar ut lägre lön. Hur man väljer att använda sin inkomst är förstås upp till var och en men kalla det inte att sänka sin lön.

      //Krusse

      Radera
    5. God poäng. Är man yrkespolitiker kan det kanske t o m ses som en investering, för jag tror inte att Ulla är sugen på att leta barnskötarjobb igen hur mycket hon än idealiserar arbetare.

      Radera
    6. Vänserpartiet vill sänka riksdagsledamöternas arvoden. Eftersom det förslaget inte går igenom maximerar man nettouttaget till 29 600:- efter avdragen ordinarie skatt+partiskatt. Oavsett om man heterJonas Sjöstedt eller Ulla Andersson eller nåt annat. Partiskattens syfte är att utjämna klyftan mellan dom folkvalda och folket dom representerar.
      Sympatiskt tycker jag och vilka bevekelsegrunder Pingstförsamlingen har för sitt tionde vet jag inte och jag tror inte att jag vill veta heller.

      Radera
    7. Kyrkans "tionde" kommer från Moseböckerna, så nu fick du veta det i alla fall.

      Radera
  4. Min familj åkte alltid på tältsemester när jag var liten. Jag har aldrig varit på charterresa, jag flög för första gången när jag var 17 år gammal, sova på hotell eller ens vandrarhem gjorde man bara inte.

    Min barndom var fantastisk och jag saknar den mycket och vill ge mina barn samma fantastiska uppväxt jag hade. Mat på trangiaköket i skymningen vid Bommarsunds fästning, kan det bli bättre?

    Jag förstår dock inte varför valfrihet är så dåligt, tält är något man bör få välja, inte tvingas till som i Ullas värld.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fick också sova en del i tält på familjesemestrarna. Någon natt sov vi till och med i bilen (en DAF), men inte fyllde det mig med hat nog för att försöka hindra hela den övriga världen från att leva.

      Människor ÄR olika och ibland låter det på V som att de tycker att det är något bra med det, men det är sällan de agerar på det sättet.

      Radera
  5. De har inte råd med annat än tält? Förklara detta för mig tack.

    Hon och hennes vänner i eu och Riksdagen har betydligt högre löner och förmåner än merparten av befolkningen. Våra politruker är den nya och riktiga överklassen i Sverige! De gör vad de vill, det som passar deras egen agenda och de tar ständigt ut högre skatt. Helt utan konsekvenstänk.

    Det är dock logiskt att de ens pratar om denna ickefråga. För de saknar helt och hållet förmågan att prioritera.

    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstod det som att hon pratade om sin barndom, innan hon blev yrkespolitiker med hög lön.

      Radera
  6. För övrigt är det intressant att hon pratar lite smått nedvärderande om tältsemester. Utan att hon själv inser det så väljer hon att se ned på saker och ting.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, fördomarna står som spön i backen och ändå går de en kilometer över hennes eget huvud.

      Radera
  7. Ulla Andersson får sluta betala in partiskatten till V. Så har hon snart råd att köpa en husbil för 750k kontant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var lugn, även Ulla kommer en dag bli upphöjd till eu av partivännerna ska du se. Då kan hon åtnjuta miljonlön, traktamente och skattefri lön, som en redig fast bättre sortens politruk.

      Radera
    2. Jag tror inte för ett ögonblick att hon inte skulle ha råd att köpa de dyraste husbilarna kontant. Samtidigt tycks hon inte förstå att hälften av husbilarna kostar mindre än medianbilen och det är lite anmärkningsvärt.

      Radera
  8. Min bror med familj köpte en begagnad husbil tidigare i somras med förhoppningen att de skall kunna upptäcka närmsta omgivningen, vid köptifället gällde fortfarande max två timmars bilresa från hemmet. Han jobbar på posten och hon inom äldreomsorgen.

    Dessa jävla överklassmoderater!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förmodligen ganska normala husbilsägare. Jag tror inte för ett ögonblick att det är de högsta cheferna på Ericsson eller ABB som åker husbil, men även om så vore ser jag inte problemet.

      Radera
  9. Nej hon låg efter en husbil ena på motorvägen så vart hon sur och gnällde till Löfven så fixa han det lika bra som han fixa EU avgiften jävla pappskalle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland känns det så, men Anderssons husbilshat tror jag inte uppstod nyligen.

      Radera
  10. Det absolut tråkigaste med både kommunisternas och sossarnas syn på människor är att de inte tror på alla människors förmåga att själva påverka sin tillvaro. Alla kan bli vad de vill och tjäna vad de vill, med rätt förutsättningar. Rätt förutsättningar är inte mer skatt och makt åt staten, utan tvärtom. Men kommunister vill styra över oss alla, bestämma vad vi ska göra, tänka, äta, dricka. Och som moms på energiskatten är att det finns ett skitparti som kallar sig liberaler men i själva verket är för överstatlighet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, tvärtom uppmuntras det att rätta in sig i ledet, inte försöka tänka själv eller göra något eget. Låt staten ta hand om ditt liv, ditt barn och dina pengar. Det är... solidariskt eller nåt.

      Ja, inget parti har svärtat ner begreppet liberal mer än Liberalerna som tar det ett steg till: Låt EU, FN och Nato ta hand om ditt liv.

      Radera
  11. Vet inte vilka politiker du syftade på som svarade vanligt folk som kommenterade på sociala medier. Anna Ekström (S) och talman Andreas Norlén (M) svarar ibland på instagram, även Ebba Busch (KD).

    De som jag inte ser svara är Jimmie Åkesson (SD), Mattias Karlsson (SD) (det har dock hänt), Ulf Kristersson (M) samt statsminister Stefan Löfvén (S). Övriga politiker vet jag inte. Allt gäller instagram då jag inte är så mycket på twitter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag snackar bara om Twitter, övriga plattformar har jag noll koll på och ingen av de du nämner kan jag lägga i någon av grupperna. Löfven tror jag inte ens har Twitter, men där kan jag på rak arm komma på 30-40 politiker som kommer in i flödet som aldrig någonsin svarar andra än politikerkollegor och journalister. Så säg 3 (inklusive Ulla) av 30, det blir 10 procent. Så illa tycker jag att det är, och nästan lite värre av att Twitter är till för just diskussion, även om alla sociala medier borde vara hyfsat sociala, av uttrycket att döma.

      Radera
  12. En relevant fråga som någon borde ställa som en jämförelse till priset på husbilar är vad medianpriset på sommarstugor är. Min gissning är att många skaffar husbil som alternativ till somamrstuga, och därmed har möjlighet att ta "stugan" med sig dit man vill. Jag är medveten om att jämförelsen säkert kan halta något eftersom hus vanligt behåller eller ökar sitt värde medan bilar slits och tappar värde, men något ligger det ändå i frågan tycker jag.

    Och för de som kanske inte är insatta i detalj vad "skatten" i detta läge handlar om killgissar jag att det handlar om malusdelen av fordonsskatten som blir väldigt hög på nya husbilar de första tre åren med de nya utsläppsbaseraderegler som gäller sedan förra året och som slog igenom fullt ut i år. En husbil som kanske drar en bit över litern diesel per mil får då en årlig fordonsskatt som kan ligga mellan 20 och 30 tusen vilket kan upplevas som en aning smärtsamt om man dessutom inte kör så många hundra mil med husbilen varje år. Ett sätt att åtminstone i någon mån begränsa denna skatt är att ställa av husbilen när den inte används.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jämförelsen är inte alltid klockren, men Ulla Andersson målar upp en bild av en värld där alla husbilar köps av mångmiljonärer som har mer pengar än de kan göra av med och jämfört med det blir nästan alla tankar nyanserade.

      Visst kan man ställa av husbilen. Det är också en nyanserad tanke.

      Radera
  13. Skall man försvara skatten så har väl en normal svensk som bidrar (räknat inte med parasiter som utdelning seglare, pensionärer, säsongsarbetare, arbetslösa och missbrukare) max en månads semester vilket skulle resultera i ca 2500kr i skatt för den påstälda tiden. Nu för tiden ställer du på och av fordon på plats i en app så du kan enkelt ställa av bilen dom dagar du inte använder den.
    Vidare är husbilen som en lastbil som inte tillför något samhällsvärde, och i klimat kristna tid är det verkligen inget att eftersträva.
    Skulle dessutom fattiga börja åka husbil skulle jag tro att dom skulle spara ett par kronor genom att dumpa avloppet i naturen på lämpligt ställe.
    Det stora uppsvinget för husbilen just nu tror jag i ärlighetens namn beror på att det var en status symbol för 30-40år sedan som folk nu har råd att kasta sina pengar på. (På samma sätt som den ännu äldre generationen köper raggar bil).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Först och främst vill jag föra till protokollet att jag inte delar din åsikt om att pensionärer och säsongsarbetare är parasiter.

      Och huruvida husbilar tillför samhällsvärde kan diskuteras. Visst, vi kan tillbringa all fritid i en låda där vi tittar på statlig solcells-tv, men det ger knappast något värde för enskilda individer och det är ju vi som är samhället.

      Vidare tror jag ingen som köper en husbil för hundratusentals kronor gör det för att det var hög status för 40 år sedan. Jag tror helt enkelt att de vill ha ett fordon som snabbt och enkelt tar dem ut i naturen på semestern eller långhelger (åtminstone om skatten är rimlig) utan att vara beroende av hotellkedjor, flygbolag och andra.

      Radera