onsdag 13 december 2023

Var går gränsen för blåsning?

Detta har hänt: John-Erik, 78, har blivit uppringd av vad han trodde var Nordea. De påstod att han blivit ID-kapad, men att han skulle rädda sina pengar genom att swisha över hundratusen kronor till ett telefonnummer. John-Erik gjorde så och såg naturligtvis inte till de pengarna igen.

Kan man ens swisha så mycket? Egentligen inte, men John-Erik hade själv höjt sin gräns och det är därför Nordea sätter ner foten och anser att han får stå för detta själv. Konsumentombudsmannen, som nu stämt Nordea kallar John-Eriks beteende för ”helt utan egen förskyllan”. Va?!

Han har själv höjt sin gräns så att han kan swisha hundratusen kronor! Jag tycker att det är helt galet att han ens har så mycket pengar på ett vanligt bankkonto. Enda gångerna jag haft det är när jag ska köpa bostad eller dyra bilar. Nej, inte bilar förresten, SÅ dyra bilar har jag aldrig köpt.

Vidare tycker John-Erik som är en vuxen, myndig person med kontroll över sina egna pengar, att det är rimligt att banken upptäckt att hans identitet blivit kapad, men de kan inte stoppa tjuvarna från att tömma ett konto i deras bank, så istället föreslår de att kunden ska swisha ett helt galet högt belopp. Och vart, till Nordeas officiella konto? Knappast va.

Nordea vill inte låta sig intervjuas. Det tycker jag är synd. Jag fattar att det är svårt att vinna sympati med att sabla ner en gamling, men genom att hålla tyst verkar de ju skämmas för sin ståndpunkt. De borde ha sagt som det är, att de inte kan ta ansvar för när folk aktivt försöker bli av med sina pengar.

Då håller Bankföreningen en rakare linje. Deras förslag är att begränsa tillgången till personuppgifter på nätet. Det tycker jag låter alldeles lysande. Det finns ingen som helst anledning till att kreti och pleti ska kunna ta reda på vad vi äger, tjänar osv.

Och för att vara tydlig, självklart tycker jag synd om John-Erik, men vi kan inte ha ett system där varenda människa kan skicka sina pengar till en kumpan och sedan får banken pynta. Nu tror jag inte att det är detta som hänt, men om banken ska betala John-Erik kommer det att hända, igen och igen. ”Helt utan egen förskyllan”... Vad röker Konsumentombudsmannen?

40 kommentarer:

  1. Att Nordea inte vill kommentera beror nog på att det ska till rättegång.
    Jag utgår från att John-Erik vinner, det är ju trots allt i Sverige det hänt. Inte länge sedan en bank ansågs ansvarig för någons förlust efter att denne lämnat ut alla sina inloggningsuppgifter till en okänd bedragare. Tror det var i HD dessutom (=prejudikat).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Särskilt om det ska bli rättegång finns alla skäl för banken att få ut sin version.

      Som jag förstår det är det just detta att kunden själv höjt gränsen för sin swish som gör att banken tar strid.

      Radera
    2. Själv tyckte jag bottennoteringen var att man fick lämna ut inloggningsuppgifterna. Det visade att kunderna får vara precis hur dumma som helst, det är ändå bankens fel.

      Om nåt är väl John-Erik något mindre korkad, han begränsade ju skadan till endast 100k. Lämna ut inloggningsuppgifter innebär risk för mer än 100%-ig förlust (kan ju hända bedragaren tecknar ett lån också).

      Radera
    3. Ja, varför inte någon slags försäkran från kunden (gärna både muntlig och skriftlig) där denna bekräftar att företaget sagt att de aldrig någonsin kommer att ringa/mejla/messa kunden och be om person- eller inloggningsuppgifter.

      Radera
    4. "Ja, varför inte någon slags försäkran från kunden (gärna både muntlig och skriftlig) där denna bekräftar att företaget sagt att de aldrig någonsin kommer att ringa/mejla/messa kunden och be om person- eller inloggningsuppgifter."

      Gärna i kombination med någon form av test av omdömet så att man vet om bekräftelsen är att lita på, typ:

      1. Hur många kronor är 1 % av 100 kr?
      2. Banken kommer aldrig ringa till dig och be dig lämna ut dina inloggningskoder. Hajar'u de?

      Tyvärr. Det hjälper inte att du svarade att du hajar för du svarade även att 1 % av 100 kr är 1 370 kr. Du behöver ha en god man för att ha kontot hos oss. Välkommen åter (när du har din god man med dig)!

      Tom-Hjördis

      Radera
  2. Swish är faktiskt ett passande namn, det är så det låter när kontot töms på sina tillgångar.



    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det stämmer även för den norska varianten vipps. Plötsligt händer det liksom.

      Radera
  3. Det är väl den sista generationen som till varje pris "vill göra rätt för sig" som är huvudmålgruppen för bedragarna. De växte upp med grundinställningen att folk i gemen är hederliga.
    Har själv en äldre släkting som gick i fällan för något år sedan. Kombinera att bli uppringd vid rätt (fel) tillfälle, ha teknikstress över de digitala lösningarna och en rädsla för att "göra fel" och paniken är ett faktum. I släktingens fall fick polisen tag på bedragaren efter ett tag (flera systematiska bedrägerier) och det blev åtal. Vet faktiskt inte vilken påföljd det blev.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas verkligen inte att 80-åringarna är sista generationen som vill göra rätt för sig. Det är en fin egenskap vi alla bör sträva efter. Men man behöver inte vara naiv för det.

      Otroligt bra att polisen fick tag i bedragaren. Jag trodde faktiskt inte ens att de försökte.

      Radera
  4. Eget ansvar verkar ha försvunnit ur den svenska vokabulären. Jag tycker att John-Erik far skylla sig själv. Han är ju tillräckligt klar i huvudet för att använda Swish tydligen. Och KO röker säkert pa:).
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. I en perfekt värld skulle ingen råka ut för något negativt alls, men tar inte John-Erik ansvar får någon annan göra det (troligen andra kunder eller skattebetalarna) och då känns det absolut rimligast att han gör det själv.

      Radera
    2. @Annika

      "Han är ju tillräckligt klar i huvudet för att använda Swish tydligen."

      Jag tror inte man behöver vara så klar i huvudet för att använda Swish. I alla fall inte om en bedragare vägleder sitt offer.

      Jag tycker att den här typen av bedrägeri kokar ner till frågan hur samhället egentligen ska förhålla sig till personer som har rättslig handlingsförmåga men ändå saknar omdöme? Ska de får skylla sig själva? Ska man införa "körkort för banktjänster"?

      Tom-Hjördis

      Radera
    3. Gärna någon form av körkort för banktjänster, inte bara för äldre utan för oss alla.

      Radera
  5. Ja, någonstans går gränsen för "utan egen förskyllan". Gubben har gjort minst tre aktiva val. För det första har han skaffat Swish. För det andra har han höjt gränsen för högsta belopp. För det tredje har han swishat iväg 100 000 kr utan att kontrollera numret.

    Samtidigt har 1 % demenssjukdom eller förstadie till demenssjukdom och 10-15 % har svag begåvning. Jag säger inte att John-Erik nödvändigtvis är en av dem men nog är det ett problem att digitala banktjänster inte bara förenklar för vanliga människor utan också gör det enklare att blåsa utsatta människor. Jag har efterlyst en "white list"-funktion hos bankerna, d.v.s. en lista över godkända konton att betala/överföra till. Det borde inte vara svårt för bankerna att ha en "white list" som innehåller verifierade mottagare och som kunden enkelt kan aktivera via tonvalstelefon eller via ett klick i internetbanken.

    Tom-Hjördis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att skaffa Swish är förvisso ett aktivt val, precis som det är att skaffa bankkort, men det blir allt svårare att klara sig med bara kontanter.

      OM man har demens, och kanske i kombination med svag begåvning, tycker jag att John-Erik och hans anhöriga skulle ha anfört det som argument, men det blir svårt att få ihop med att han höjt beloppsgränsen, särskilt om det skett nyligen.

      Jättebra idé med kontolista! En anhörig till mig hade Handelsbanken och där fanns en funktion att själv begränsa sitt bankkort så att det inte kunde användas vid utlandsköp och/eller internetköp. Så kunde man enkelt själv gå in på internetbanken och häva spärrarna när man hade behov av det, men har man t ex inte varit utomlands på tio år innebär möjligheten att handla på kortet utomlands ENBART en risk att få sitt konto tömt av bedragare. Mer sånt vill jag se.

      Radera
    2. Ja, och för att underlätta för äldre kan man låta dem aktivera funktionen via tonvalstelefon. De känner igen systemet från vårdcentralen och Skatteverket (deklarationen). De behöver inte ens kunna använda en dator/smartphone. Banken kan skicka med en extremt pedagogisk instruktion tillsammans med betalkortet. Eller också är funktionen aktiverad från start för 65+ och de måste avaktivera i internetbanken/tonval istället.

      Tom-Hjördis

      Radera
    3. Utan vare sig dator eller smartphone kommer du inte kunna använda Swish om du inte gör om hela systemet, men jag gillar idén med enkla lösningar för extra säkerhet för ovana användare.

      Radera
    4. Jag har inte motsvarigheten till Swish här där jag bor, och kreditkorten har jag gjort mig av med för längesen för att jag inte behövde dem och inte ville betala arsavgift för nagot jag inte använder. Cash is som bekant king.

      Men häromaret när mitt bankomatkort förnyades fick jag VISA pa köpet utan extra kostnad. Och det behövde jag faktiskt igar när jag skulle beställa en ny laptop. Da gick köpet inte igenom! Felmeddelanden hela tiden. Anda tills jag kom pa att jag fatt ett meddelande fran banken för längesen om att aktivera VISA-delen av kortet, det gjorde jag aldrig. Men det löste sig, brorsan fick beställa.

      Jag kör pa kontanter sa länge det gar!
      /Annika

      Radera
    5. Jag stör mig så mycket på obeställda banktjänster jag får att jag blir sugen på att skicka tillbaka dem eller fråga hur jag stänger av skiten.

      Radera
  6. John-Erik är inte dum i huvudet, han är förmodligen i maskopi med sin swish kompis. De delar på bankens ersättning

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så konspiratorisk är inte jag. Men med det sagt, finns möjligheten kommer brottsligheten att komma hos människor som letar möjligheter.

      Radera
  7. Jag är liten delad i detta ämnet. Egenansvar ja absolut, och det är lätt att säga när jag både växt upp i en tid av digitala medier och dessutom blir drillad av mitt företag i hur man ska bete sig o vara riskmedveten.

    Men samtidigt.... Har ni suttit med när något på 70-80 år använder dator eller telefon? Det är olidligt, även enklaste sak blir komplicerad och det ska gärna finnas steg för steg instruktion för hur man gör. Tänk då att någon ringer och ger dig just en steg för steg instruktion...vad skönt o snällt! Jag ser mycket väl hur detta kan ske gång på gång.
    Så om du skaffar swich kanske du skulle tvingas gå igenom någon slags grundutbildning. Och vill man inte det kanske man bara ska kunna ta emot betalningar.
    Eller varför inte lägga lite av pengarna som bankerna redan lägger nu på säkerhet, till att simulerar bedrägeriförsökt på faktiska användare inte bara äldre, alla. Tror det hade varit effektivt.
    (Och ja jag vet inte alla 70-80 åringar är it analfabeter, men många!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet att inte alla, skulle det ju så i sista meningen

      Radera
    2. @Hanna

      Du har säkert rätt i att digitaliseringen är en del av problemet men bedrägeriet fungerar även utan analogt. Att bedragarna föredrar att blåsa äldre på nätet beror nog på att det är ineffektivt att behöva hämta upp en påse.
      https://polisen.se/aktuellt/handelser/2023/juli/25/25-juli-1929-bedrageri-goteborg/

      Tom-Hjördis

      Radera
    3. *fungerar även analogt.

      Tom-Hjördis

      Radera
    4. Jadå, jag har haft förmånen att få lära ut nät- och mobilvana till flera äldre släktingar, och visst kan det vara frustrerande, men de är inte obildbara eller dumma i huvudet bara för att de är gamla.

      Bara inkommande Swish kan jag rekommendera, jag har det själv :-) Till dags dato har jag aldrig betalat med Swish eftersom jag aldrig laddat ner appen utan bara skaffade det för att kunna ta emot pengar av dem som vill betala på det sättet.

      Simulerade bedrägeriförsök var ett kreativt förslag! Fast för de som begriper, och precis som vi yngre retar sig på alla tips om "riskfria pengar" som sköljer över oss skulle det bli ytterligare ett skäl att kliva av tåget :-(

      Radera
  8. @tom-hjördis Du har rätt, det beror inte enbart på digitaliseringen, ditt exempel var ett av de värsta jag hört, vem lägger sina värdesaker i en påse för upphämtning!?

    @sparo Nej dom är inte dumma eller obildbara, men i många fall kanske intresset för att lära sig saknas o och så blir det ju svårt.

    Det kanske hade varit drygt för folk som har koll, men med tanke på alla exempel både på studenter o äldre som blir lurade så kanske det hade varit värt det?

    På samma ämne så var det ett inslag om hur barn blir lurade på riktiga pengar i spelet roblox, och många vågar inte berätta för sina föräldrar. Så där finns det nog en helt del som föräldrarna behövet sätta sig in inför att skydda o lära upp barnen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roblox känner jag inte till, men när det gäller att lura vuxna tror jag att man ska vara försiktig med fake-bedrägerier. Risken är att folk får för sig att det är staten och tramsar bort det verkliga problemet. Men jag är inte säker, det här är svårt.

      Radera
    2. Jag håller med att det är ett dilemma, av princip är jag ju emot tvång, kontroll och överstatlighet. Man kan ju se det som att fake-bedrägerier är en form av kontroll. Och vill man slippa kontroll borde man ha ett intresse av att bara lite skeptisk och tänka till lite själv.
      Man får väl hoppas att varje i media uppmärksammat bedrägeri leder till att någon annan lär sig tänker till o agerar rätt när situation uppstår.
      Nu hinner jag inte skriva mer. Fick ett brådskande mail från nån prins i Afrika som verkar behöva hjälp med ett kontonummer för att rädda sin förmögenhet. Undrar om han har swish.

      Radera
    3. Haha, Hanna, du är rolig.
      /Annika

      Radera
    4. Han vill nog inte ha Swish utan föredrar banköverföring så att inte pengarna kommer bort på något sätt ;-)

      Radera
  9. Nämn EN enda bank idag som inte fokuserar 100 procent på att lägga ned kontorstjänster och lägga allt över internet. Detsamma gäller många andra, tex försäkringsbolag. Dessa borde regleras skiten ur så att de bibehåller service för äldre via kontor. Det är en samhällsservice de inte borde ha rätt att avveckla. Punkt. Men gnälla ska tydligen samma företag nr det blir problem?
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där är ett stort problem. Förr fanns åtminstone Posten och efter det Svensk kassatjänst, men efter 2009 är vi beroende av banker som, precis som du säger, inte vill se sina kunder.

      Radera
    2. Men herregud. Det är ju bara en massa datorvägrande muppar. Inte fan har någon av dem varit dementa sen sent 90-tal när datorn blev var mans egendom. Detta blir löjligare och löjligare för var år som går.

      Radera
    3. Ja, vi börjar komma till det läget att majoriteten av pensionärerna snart själva har jobbat med en PC.

      Radera
    4. Det har väl inte med det att göra. Det har att göra med att äldre är enklare mål. Det är märkligt att så många för övrigt ser sig själva som odödliga, stora och starka. Ska bankerna spela det spelet, då får de fan ta ansvaret också, inte b

      Radera
    5. Det är väl en kombination av flera faktorer, men har man haft en jobbmejladress under tio år har man antagligen koll på spam och hur det funkar.

      Och blåsningar fanns även när bankerna hade kontor. Att det ökat tror jag inte beror så mycket på kontorsdöden, även om det kanske bidragit.

      Radera
  10. inte bara vinsterna och uppsidan av att slippa se kunderna i ögonen.

    SvaraRadera