måndag 19 maj 2025

Räddas miljön av skatter och avgifter?

När jag var ung kunde man åka runt med bilen mer eller mindre planlöst. Det fanns varken Facebook eller WhatsApp eller ens mobiltelefoner hos vanligt folk, så det hände att man faktiskt på vinst och förlust åkte hem till någon för att fika och snacka skit.

Jag gillar fenomenet, men gör det aldrig själv längre och antalet spontanbesök hos mig har minskat. Kanske för att jag blivit äldre, kanske för att jag flyttat till ett annat land, men min gissning är att det gäller överallt. Det har blivit så lätt att boka möte att det anses lite ohyfsat att bara ramla in. Tid tar det också att åka runt, när de man tänkt hälsa på inte är hemma.

Bensinen har blivit dyrare, priset på en full tank 2025 skojar man inte bort, men inte är det väl därför de oplanerade bilresorna blivit färre? Den här tanken hos politiker att höja kostnaderna för bilkörning så att folk ska köra mindre tror jag inte håller.

Säg att bensinpriset ökar med 50 procent. Det skulle slå hårdare mot min milkostnad än för de flesta eftersom min drygt 50 år gamla bil inte har någon värdeminskning att tala om och mina högprofilerade däck och andra slitdelar är så pass billiga att även den kostnaden är försumbar. Ändå skulle jag köra precis lika mycket bil om bensinen går upp eftersom mina resor görs av nödvändighet. Jag handlar mat och byggmaterial, säljer honung, åker på möten osv, oavsett. Mer bensinskatt skulle bli en vinst för staten, men inte för miljön.

Är det samma sak med miljökvoter? Företag och länder kan straffas med böter för att de inte är koldioxidneutrala eller något annat irrelevant och svårmätt. Om man bara betalar är det tydligen okej att skita ner eller utrota djurarter. Bara det tycker jag är ett bevis för att det varken handlar om miljö eller klimat. Det handlar om att politiker vill styra hur folk ska leva, och de vill ha betalt för att göra det.


Är det frihet där borta? Den måste stoppas!

Många människor köper att höjda energiskatter eller miljösanktionsavgifter är nödvändiga eller kanske till och med något positivt, men är de inte bara vår tids avlatsbrev? Enda skillnaden är att det numera är politiker och myndigheter som utfärdar syndernas förlåtelse, inte påven eller biskopen. Men principen är densamma – människor med makt förtrycker människor utan makt, för att på så vis få ännu mera makt.

52 kommentarer:

  1. Vadå nödvändighet? Ta tunnelbanan!
    /MP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Går dåligt med tunnelbana just här. Men buss går, en på morgonen och en på kvällen.

      Radera
    2. Kom ihåg att lådcykel kan vara ett alternativ till bilen för den som storhandlar utanför centrum

      Hälsar
      Karin Svensson Smith
      MigrationsPartiet

      Radera
    3. Ett undantag finns dock; och det är om du kör väldigt, väldigt tunga stenar. Och verktyg.
      Och är gift med Isabella Lövin i MigrationsPartiet, men endast då.

      Radera
    4. Trist tillägg för annars kör jag väldigt tunga stenar.

      Radera
    5. Till fattiga apan.
      Alla bor inte i Stockholm , jag kan inte jobba utan bil. Och utan jobb blir det inga skatteintäkter till landet. Gör något bonus system, ifall du bor i Stockholm och åker buss så kan du få kamma dig med en fläskkotlett gratis eller nåt.

      Radera
    6. Det brukar visserligen påstås att sarkasm och ironi är svårt i text, men detta måste väl nästan vara ett extremfall?

      Radera
    7. Ursäkta Ja, det blev nog lite för grovt. Inget personligt illa mot dig fattiga apan.

      Radera
    8. Enligt miljöfascisterna MP slutar ju Sverige där tunnebanan slutar...

      Radera
    9. Det MP-citatet har jag missat.

      Radera
  2. 1979 kostade en liter bensin 7,70 kronor. Enligt SCB motsvarar det i dag 36,45 kronor. 2025 kostar en liter bensin 15,79 kronor (St1). Så att bensinen är dyr, det kan jag inte hålla med om.

    Men det går bra att gå på krogen, äta ute, beställa hem färdig mat, åka till Thailand, köpa mobiler för 10 000-tals kronor, betala en tusenlapp i månaden för tv-paket, köpa en ny bil var tredje år, inreda lägenheten så fort någon influenser visar upp nya prylar, skaffa elsparkcyklar, beställa hem skit från Kina et cetera, et cetera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt är relativt, men visst finns det, för de allra flesta, andra utgifter att dra ner på.

      Radera
    2. Kan ju ha berott på oljekrisen1979. 1980 var bensinpriset 2,88kr.
      /Jonas

      Radera
    3. Ja, att jämföra med en prisbild under oljekrisen är under bältet.

      Radera
  3. hmm är lite kluven till det här med bensinpriset. När det är billigare att ta bilen till stan än bussen, är inte bensinen för billig? Samma argument går att applicera på alla resor.
    Hörde något om att en vanlig bilresa i Sverige är 1,5 km. Det är ju rentautav löjligt. Även storhandling går att lösa med cykel och väskor. Då är helt enkelt bensinpriset för högt.
    Men hur gör man då med folk ute i förorten som behöver bil? Vet ej. Skatteavdrag? Specialla rabattkort? Lär ju missbrukas kolossalt men det görs väl alla system på ett eller annat sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är hyfsat ofta det är billigare att ta bilen än tåget, så gott som garanterat om man är fler än en person som åker. Och med bilen kommer man hela vägen fram.

      Radera
    2. @Anonym, Precis. Ovanpå det kan man stanna när man vill, vart man vill och göra omvägar osv.
      Däremot är det sällan folk räknar på helhetskostnaden med bil VS tåg. Värdeminskning, slitage, skatter osv.
      Alla mina beräkningar säger ipc att det är billigare 99% med tåg när man åker själv. Men bara typ 10% när man är 2 eller fler.
      IMO skall det alltid vara billigare att åka kollektivt än eget fordon. Iaf upp till 2 pers. Flyg bör aldrig få vara billigare än tåg.

      Radera
    3. Vore intressant att studera värdeminskningen för äldre bilar. Är själv billös, men siktar på en Volvo V70, någonstans runt 2005, 2006, 2007. Borde vara så gott som hyfsat nära ”färdigminskat”. Tillkommer förstås skatt, underhåll, besiktning och någon liten försäkring.

      Radera
    4. Generellt säger man att det går inte att äga en bil under 4000kr i månaden.
      Försäkring, skatt, besiktning, drivmedel, slitage, förbrukningsmateriel osv.
      Är man duktig på att pilla själv med bilar, kanske man tekniskt sett kan komma lägre med att beställa delar från tex Tyskland och skippar arbetskostnaden för mekanikern.

      Radera
    5. Jag skulle vilja vända på det och säga att det är tåget och bussen som är för dyra. Om regionerna och SJ halverade sin personal hade det funnits möjlighet att sätta konkurrenskraftigare priser. Hade verksamheten blivit sämre? Jag tvivlar.

      Och det är klart att man flyger istället för att åka tåg om flyget är billigare. När jag reste mycket flög jag så korta sträckor som Stockholm-Göteborg eftersom priset var mycket lägre.

      Generellt kan man säga lite av varje, men en V70 från 2005 kan omöjligt minska med tusenlappar i månaden för då är den snart gratis. Mina Volvo 145 stiger i värde.

      Radera
    6. Ni som alltid förespråkar kollektivtrafik utgår från att alla lever i tätorter och endast reser mellan dessa. Jag reser runt för att uppleva natur, fornlämningar, kyrkor, och andra sevärdheter i vårt avlånga land. Dit jag reser går det inga bussar eller tåg. Det blir helt enkelt omöjligt att resa en hel dag med kollektivtrafik, för att sedan vandra tiotalet mil under flera dagar, och sedan resa hem på samma sätt, för att göra något som med bil tar 5-6 timmar i anspråk. Förra veckan åkte jag tex runt Vättern under 2 dgr, och gjorde ett 15-tal stopp bortanför busshållplatser (bla åkte jag på Ombergs västra sluttning).
      /Christoffer.

      Radera
    7. Också en viktig poäng. Det finns en snubbe på Youtube som gör videos av när han åker från punkt A till punkt B med lokaltrafik. Det tar oftast vansinnigt lång tid och ibland kommer han inte fram alls utan vänder tillbaka till A:
      https://www.youtube.com/watch?v=-UL_uTx6HRU

      Radera
    8. Precis min tanke med, är det inte kollektivtrafiken/tåget som är för dyrt? (Även om man nu räknar på totalkostnaden för bilen).

      Radera
    9. Det känns åtminstone som något som blivit rejält dyrare, och servicen/totalupplevelsen av en tågresa har väl inte blivit bättre de senaste decennierna. Nu finns det internet ibland, men för osäkert för att kunna räkna med. Annars är det väl som en tågresa år 1980.

      Radera
    10. Med de argumenten skulle man undra om SL inte är för dyrt. 86 kr t&r några km åt vart håll. Alltid prishöjningar med minst det dubbla mot inflationen. Men så är bolaget politiskt styrt också, dvs av idioter. Politiker ser enbart miljön som ännu en möjlighet att öka sin personliga makt över alla andra. Trots grav inkompetens i allt de gör.
      Mvh Investeraren

      Radera
    11. SL/Storstockholms Lokaltrafik (eller Sakta Lunk) kan nog bli prisvärt om man pendlar till jobbet varje dag, men det blir hopplöst dyrt för den som bara åker någon gång ibland.

      Radera
    12. När jag var liten reste jag ibland med min mamma när hon var pa väg pa jobb. Vi akte tag. Da hade tagen en toalett med ett hal rätt ner pa rälsen sa det var dragigt att kissa, sen slängde man ner toa-papperet och det försvann ut. En del saker har förbättrats med tiden :).
      /Annika

      Radera
    13. Ja, just toaletterna på tågen har blivit bättre, det är sant. Å andra sidan kanske det utspelade sig på en tid när man hade råd att köpa något i restaurangvagnen. Jag har vid enstaka tillfällen köpt kaffe på tåget, men att köpa en smörgås till priset av en bättre lunch skulle inte falla mig in.

      Radera
  4. Det var en utmärkt benämning: vår tids avlatsbrev

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag tror inte att jag stulit den, men tanken känns inte tillräckligt unik för att jag ska kunna säga att jag var först.

      Radera
    2. Jag har hört den förut, men den är bra ;-)
      /Christoffer

      Radera
  5. Genom att införa kostnader för "fel" beteende skapas incitament för att göra investeringar åt "rätt" håll. Blir bensinen tillräckligt dyr lönar det sig till slut att köpa en elbil för en halv miljon t.ex. Att politiker använder klimat eller annat som svepskäl för att öka skatteuttaget är en annan sak.
    Som "Anonym" ovan skriver har bensin blivit relativt billigare jämfört med när jag var ung. Jag och de flesta av mina bekanta tog inte bilen för att planlöst åka omkring, så jag antar att er familj hade det ganska bra ställt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, höjer man exempelvis bensinpriset till 1000 kr litern omöjliggör man bensinbilskörning, men politikerna kanske har lust att bli omvalda också ;-)

      Jag vet inte om vi gjorde det så utpräglat heller, men fortfarande dyker det upp människor som tar en tur för att se om jag eller någon annan de känner är hemma och min känsla är att det var vanligare förr.

      Radera
  6. Dessa tankar har jag haft länge! Pricksäkert skrivet (som vanligt). Jag håller med om vartenda ord!
    /Christoffer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack! Jag har också haft dem länge. Jag stör mig på att politiker tror att exempelvis dubbelt bensinpris halverar resorna. Eller för den delen att fördubblad inkomstskatt skulle dubbla skatteintäkten. Världen funkar inte så, än styr politikerna inte över allt.

      Radera
    2. Precis så. Det vill mycket till att folk skall ställa bilen bara för att bensinpriset stiger. Även om man använder sin bil för nöjen så kör man knappast mer eller längre sträckor för att den är billig...
      /Christoffer.

      Radera
  7. Ju mer pengar som politikerna bestämmer över desto mer makt har de. Och ju mindre pengar du har desto mindre möjlighet har du attt påverka din vardag, att göra olika val, ja att bestämma över ditt eget liv skulle man kunna säga.

    Politiker strävar efter att ha makt - och det sker alltså genom att höja skatter och avgifter.
    Du vill kunna bestämma så mycket själv som det bara går (om du inte är kommunist eller liknande sekter).

    Politiker bestämmer över lagar, stiftar nya lagar, är de som organiserar domstolsväsendet och tillsätter domare, bestämmer över polisen och dess våldsmonopol.
    Du får lägga en lapp i ett kuvert vart fjärde år.

    Hmm, det verkar inte vara som om det är samma spelplan vi befinner oss på?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ungefär så. Ska politiker inte få mer makt krävs att folket sätter ner foten. För makthavare kommer aldrig säga att nu räcker det, jag behöver inte bestämma mer.

      Radera
  8. Jo, bensinspåret. Den är inte bara billigare jämfört med 1979 (se ovan), dagens bilar drar dessutom mindre bensin än förr. En faktor att ta hänsyn till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast förvånansvärt lite mindre ändå. Mina bensinbilar brukar dra 0,8-1 liter. Då har de ändå varit förhållandevis tunga, några över 1,5 ton. Det finns väl enstaka bilar som kommit ner väsentligt under halvlitern, men många nya drar ändå 0,6-0,7. Visserligen har väl reduktionsplikten försämrat bensinen så att förbrukningen ökar, men jag tycker att utvecklingen av motorer borde ha kommit så långt de senaste decennierna att bilarna skulle dra en bråkdel av vad tidigare bilar gjorde.

      Radera
  9. Nja. Varke kallstart drar nog en lier. Det är först när motorn blir varmare när man kommer ner i förbrukning och särskilt vid långkörning. Dessa eviga köer och stoppljus sänker inte förbrukningen direkt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Korta 30-sträckor insprängt i 50, eller att behöva bromsa in och accelerera i samband med en massa väggupp är andra "nymodigheter" som varken gynnar miljö eller plånbok.

      Radera
  10. Jag är en priviligierad person som bor i en grannkommun till Stockholm. Priviligierad eftersom vi har väldigt bra kollektivtrafik - jag behöver inte lära mig några tidtabeller, har flera olika sätt att åka om ett alternativ får stopp och kan ta taxi utan att det kostar en förmögenhet (eller cykla utan att det tar en evighet).
    Men detta gäller bara om jag ska IN till stan eller ut längs min linje. Lokaltrafiken går som ekrar i ett hjul!
    Ska jag tvärs, till en annan av ekrarna så är det gärna minst 2 byten. Om man vill ha lite marginal emellan (för gångtid mellan perrong och bussterminal tex) så är det minst 10 minuter på varje byte.
    Så en sträcka som med bil tar 15 minuter tar kollektivt minst en timme! Är det rusningstrafik så att bilen tar tex 30-40 minuter så tar det kollektiva uppemot 1,5 timme (i ett fullproppat pendeltåg eftersom det ofta är stopp pga "spårspring").
    Det kanske funkar ibland. men om tex ett av mina barn slutar skolan kl 16:00 (som ligger avigare till än vad vi bor) och träningen börjar kl 17:30 (i en helt annan förort) så hinns det helt enkelt inte!
    Ja, vi skjutsar! Under tiden som träningen pågår så hinner vi handla, ta en promenad eller faktiskt sitta och jobba lite i bilen)
    Och faktiskt så är min fritid också värd en hel del. Och det är skillnad för en 13-åring att komma hem från träningen kl 20:30 istället för kl 22:00 en vardag.

    Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där med trafik mellan förorter är ett problem. En kompis till mig bodde längs Märsta-pendeln och jobbade längs Västerhaninge. Således fick han stanna och byta i Stockholm oavsett vilken tid han åkte, så då föreslog han SL att de väl kunde låta vissa tåg gå Märsta-Västerhaninge istället för Märsta-Södertälje, men SL förklarade att om man bor längs ena linjen är det nog troligt att man skaffar ett jobb som matchar det, så det behövdes inte :-)

      Radera
    2. Och så undrar folk varför det alltid är kö på Essingeleden åt båda hållen! Särskilt på lördagseftermiddagarna.

      Spargrisen

      Radera
    3. Jag fattar att politikerna som planerar trafiken i Stockholm gärna skulle vilja kunna trycka på en knapp som ger dem mer skattepengar samtidigt som trycket på vägarna minskar, men det kan de inte.

      Radera
  11. Appropå bilkostnader har vi i famlijen två bilar, en 10 år gammal V70 och en 15-år gammal småbil. Båda körs ca 1000 mil/år och servas på märkesverkstad årligen. Alla kostnader (försäkring, beskiktning, skatt) samt drivmedel dras från separat konto som vi avsätter 4000kr till varje månad. Det är med andra ord inte speciellt dyrt att ha bil. Genom att skippa servicen (eller göra den själv) skulle kostnaden kanske gå att pressa till 3000kr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Service på märkesverkstad låter som en dålig idé. Åtminstone V70:n finns det garanterat någon som gör billigare. Är märkesverkstäder bättre? Finns säkert både bra och dåliga, men nästan vartenda år görs reportage om fuskande märkesverkstäder.

      Radera
    2. Du har rätt. Vi blir säkert lurade. Kunde nog spara några tusenlappar per bil och år där men tyvärr bekvämlighet och enkelhet. Något år när servicen verkade dyr gjorde vi den på märkesverkstad på annan ort till några tusenlappar lägre pris.

      Radera
    3. Jag skulle framförallt försöka hitta en verkstad som kan Volvo utan att vara märkesverkstad.

      Radera