I princip alla matbutiker har samma
upplägg: frukt och grönt innanför entrén, mjölkkylen längst
bort, godis vid kassan. Inte för att handlarna har samma
inredningssmak, utan för att optimera försäljningen. Nästan alla
kunder (och särskilt de som handlar mest) köper mjölkprodukter och
tvingas på detta sätt gå igenom hela sortimentet. Vid kassan är
det lätt att stoppa på sig en chokladbit, särskilt om man har med
sig tjatande barn. Vidare exponeras rätt produkter på hyllgavlar, i
optimerad höjd och belysning. ”Ta 3, betala för 2”-skyltar
hjälper de osäkra till fel sida gränsen.
Det vanligaste tipset jag fått höra
är att man aldrig ska handla hungrig. Då undrar jag hur lättledda
människor egentligen är. Plockar folk verkligen på sig onödig
och onyttig och framförallt mer mat bara för att det kurrar i
magen?
Ett annat tips är att man ska skriva
en inköpslista och sedan följa den slaviskt i affären. Det här är
inte helt galet tänkt. För mig som veckohandlar är det bra att
skriva upp vad jag ska köpa så att jag inte kommer på nya varor
redan när jag packar upp. Men följer man den till punkt och pricka
riskerar man att missa bra erbjudanden.
Självklart skriver jag inköpslistor på baksidan av redan använda papper
Och med bra erbjudanden menar jag
alltså inte ”3 för 2” påsar hallonbåtar för 150 kr kilot.
Jag menar riktig mat i tillfälliga partier till bra pris och varor med kort
datum nedsatta till halva priset. För det måste ju inte landa godis
och chips i korgen bara för att man improviserar. Innerst inne vet vi vad som är en god idé eller bra affär. Det handlar bara om
disciplin och sunt förnuft.
Men som sagt, handlarna gör detta för
att det fungerar. Hade det inte gjort det hade mjölken stått vid
kassan istället för en massa distraherande tidningar och godis.
Kassan på gymmet, för den som vill hålla
formen
Av samma anledning måste man gå en
kilometerlång labyrint i Sveriges alla Ikeavaruhus. Hade det inte
fått oss att handla mer hade avdelningarna istället legat sida vid
sidan så att man helt kunde hoppa över sovrum, barnrum, garderober
och krukväxter när man bara ska köpa diskborstar.
Om alla slängde luren i örat på
telefonförsäljare, vägrade skriva nya elavtal i Konsumentrén och
kastade alla spammejl skulle dessa verksamheter försvinna inom en
vecka. De finns för att det fungerar.
Så stå på er och gör aktiva, kloka
val! Till och med problemet med tjatande barn i kassakön
har en lösning.