Jag handlade på Willys häromdagen. En
av varorna kostade enligt hyllkanten 14,75 kr, men i kassan landade
priset på 14,90 kr. Differensen är femton öre, jag fattar att det
inte spelar någon roll för mig. Knappt för butiken heller, men
detta händer ganska ofta i alla butikskedjor och märkligt nog blir
man aldrig positivt överraskad i kassan.
Så vad har hänt här? Willys har
centralstyrda priser, samma i hela landet. Hade det diffat 1-2 kr
kunde butikspersonalen missat en prishöjning, men man höjer inte
ett matpris med femton öre. Kanske har butiken fått en preliminär
prislista. 14,75 kr kan ha gett rätt procentuell marginal, och sedan
har man justerat priset till en vanligare siffra, med ,90 på slutet
istället för ,75. Eller också har det prismärkande butiksbiträdet
läst på fel rad eller gjort ett slarvfel. Sånt händer, men det borde vara 50 procents
chans att kunden förlorar på misstaget, inte 99,99.
Jag har inte jobbat i butik sedan en
prao-vecka på Ica för över trettio år sedan. Vet någon läsare mer än
jag om rutinerna får ni gärna fylla i med spekulationer om
förloppet. Som helt okunnig lekman (här med) kan jag bara
konstatera att det verkar finnas ett system för att täppa till
systembrister som leder till att kunden sparar pengar, men åt andra
hållet går det finfint.
Tidigare, på en annan vara i samma butik skilde
det runt en krona. Fortfarande inga pengar för mig, men
efter att ha köpt varan några gånger och varje gång noterat
diffen mellan hyllkant och kvitto sa jag till.
”Jag betalar det högre priset, men ni kan väl rätta till priset så att det är samma i butiken som i kassan?”
Veckan därpå var felet kvar, så jag
sa till igen. Och igen. Vid det här laget var jag beredd att börja
bojkotta varan av ren princip. När jag sagt till ungefär fem gånger
inom loppet av 2-3 månader rättades priset. Och då hade den
felaktiga prislappen nog suttit på hyllkanten i ett halvår, så
gissningsvis var det snart dags för en ny prishöjning. Åtminstone
i kassasystemet, hyllkanten fick säkert mogna en stund.