onsdag 3 september 2025

I banken efter tre

Jag brukar alltid säga att banker ska man äga, inte vara kund i. Alltså är det bättre att köpa bankaktier för sina pengar än att ha dem på ett bankkonto. Banker skor sig alltid, tar betalt för allting och drabbas de av problem söker de hjälp hos Pappa staten.

Ett av många sätt att pissa på sina kunder är att inte vara tillgängliga. Jag läser en nyhet om ett bankkontor som bara har öppet för drop-in-besök tio timmar per vecka. Det är i och för sig skitdåligt, men SEB:s lokalkontor närmast min sista adress i Sverige har öppet noll timmar för den kund som inte beställt tid. Lyssna på detta:

Vi finns här för att hjälpa dig och ge råd när händelser i livet påverkar din privatekonomi eller när ditt företag behöver stöd, oavsett i vilken fas. Våra rådgivare finns här för att skapa rätt förutsättningar och hjälpa dig att nå dit du vill. Vi har öppet för tidsbokade möten.

Alltså, ”Vi finns här för dig”, men har ingen öppettid. Och pengar slutade de med för många år sedan, de har en insättningsautomat öppen på kontorstid (ja, inte deras kontor då, det har ju inte öppet). Man kan tycka att kunderna får boka tid till banken, precis som de får göra om de ska till tandläkaren eller juristen. Men banker låtsas ju ändå vara någon slags serviceinrättningar.

Detta är något jag uppskattar med Norge. Häromdagen besökte jag biblioteket i min lilla by och när jag ändå var där passade jag på att besöka såväl banken som försäkringsbolaget, utan att ha bokat tid. På banken fick jag vänta två minuter innan en rådgivare hjälpte mig och utifrån tidigare besök skulle jag säga att det var ganska genomsnittligt.

På försäkringsbolaget kom jag mitt i lunchen, så först fick jag vänta medan den enda medarbetaren på plats avslutade ett telefonsamtal. Han jobbade dock bara med företagskunder, så då fick jag följa efter honom till lunchrummet där en av hans kollegor helt självklart reste sig upp från matbordet för att gå tillbaka till sitt kontor och kämpa för att behålla en gnällig svensk kund. Efter att ha prutat tretusen spänn på min hemförsäkring fick hon gå tillbaka till lunchen.

Kanske ser infödda norrmän detta som självklart, precis som jag hade gjort för några decennier sedan, men för mig är det smått fantastiskt med företag som inte med hela sitt väsen signalerar att jag som kund är ett problem de helst inte vill befatta sig med. För även om banker gått i bräschen för pissa-på-kunden-policys är de ju inte längre ensamma på den arenan. Och fler strömmar till, särskilt om vi som konsumenter inte straffar dem genom att prioritera riktig och rimlig service. 

34 kommentarer:

  1. Finns mycket att klaga på när det gäller banker. Ingen kontanthantering är nog värst. Öppettider enbart när vanligt folk har arbetstid är god tvåa. Men bokade tider (under förutsättning att det finns tider att boka inom rimlig tid) har jag inga som helst problem med, snarare tvärtom. Har jag en bokad tid riskerar jag inte att behöva stå i kö en halvtimme när jag egentligen borde vara på mitt eget jobb.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag glömmer aldrig när min morbror kom hem till Sverige från Scotland där han bott i många decennier och tänkte avsluta sitt bankkonto och ta ut pengarna när han ändå var i Sverige. När bankpersonalen förklarade att de inte hade pengar trodde han att det var Dolda kameran.

      Ja, bokade tider är inte fel, men bara om det också finns drop-in-möjligheter.

      Radera
    2. Då hade han tur ska jag säga. Jag hittade för länge sedan ett kontoutdrag från Nordea tror jag det var. Jag hade kanske bara 500 kr innestående eller något sånt, sen min ungdom. Bankboken man hade på den tiden hade jag inte kvar. Därför var det omöjligt att stänga kontot och få ut pengarna. Verkligen rimlig servicenivå ändå.
      Mvh Investeraren

      Radera
    3. Och för något halvår sen skulle jag genomföra en betalning till Hong Kong. Min bank stoppade betalningen och när jag ringde sa de bara att det kan du fetglömma, ungefär. De hade inte kännedom om mottagaren och därför var det nej enligt kommunismen i dagens eu. Då kan du dra åt helvete så fixar jag detta via Paypal sa jag och la på.
      Mvh Investeraren

      Radera
    4. Det här var också Nordea. Ingen aning om beloppet han hade på kontot, men eftersom han bor i Storbritannien, den kanske mest bakåtsträvande regionen i Europa, hade han säkert bankbok med sig, för det skulle jag tro att han behövde där. Men kan man legitimera sig är det sanslöst att inte få avsluta kontot och därmed få ut pengarna.

      Ingen kännedom om mottagaren?! Man kan undra om banken såg det som dina eller deras pengar. De bjuder verkligen in till att man ska använda Paypal, Wise, bitcoin osv för att runda dem.

      Radera
  2. Affärsiden är lika enkel som lysande: kunderna ska betala avgifter och hålla käften.
    De har helt enkelt tagit efter statens credo: medborgarna ska betala skatt, rösta rätt och hålla käften.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som aktieägare i bank är jag nöjd. Som medborgare i Sverige inte lika nöjd, men jag sitter här naturligtvis på fel sida av makten...

      Radera
    2. Ja, accepterar kunderna (eller väljarna) det är det lysande.

      Radera
    3. Som aktieägare kan du ställa förslag och rösta på stämmorna om du inte är nöjd med bankens agerande. Precis som med skatter och val. Upp till var och en att engagera sig.

      Radera
    4. Vet inte om du fått något om bakfoten, men ett aktiebolag är inte en demokrati som impliceras i "precis som med skatter och val".
      De som tror det behöver läsa på - ordentligt.

      Radera
    5. Vad nu en demokrati är. Är Sverige en demokrati där politikerna i första hand försöker förverkliga folkets vilja granskade av oberoende medier som brinner för sanningen?

      Klart att inte ett aktiebolag är en demokrati, men nog kan aktieägare påverka företagets inriktning. Kanske minst lika mycket som i så kallade demokratier.

      Radera
    6. Ett aktiebolag är i praktiken som vilket pyramidspel som helst.

      Radera
    7. Haha! Det tycks vara flera i denna tråd som behöver "läsa på" ;-)

      Radera
  3. Men är det någon som har en förklaring till att Sverige blivit så här? Ingen går att nå med ett vanligt telefonsamtal eller drop-in besök - gäller banker, vården och allt möjligt. Min lokala bilmekaniker går fortfarande att kliva in hos och prata med, men ringer jag så hamnar jag på ett call-center. Och jag efterfrågar inte allmänt gnäll om politikerna i det här landet utan en lite mer djupgående analys. Alla länder har sina problem, men är det att vi varit så snabba på digitalisering och varför är vi i så fall det? Du Sparo - vad är skillnaden Norge - Sverige som gör att man fortfarande kan knalla in på banken? Min bank har i o f s öppet 3 timmar per dag för drop-in med kölapp och de klarar ganska många typer av ärenden, men jag bor i en medelstor stad, inte ett mindre samhälle. Väntetiden kan vara allt mellan 2-30 minuter. /Tant50

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra frågor! Jag vet inte varför Norge har en helt annan kultur i detta fall, men den är märkbar. Tyvärr tror jag att vi är på väg åt samma håll. När jag hade problem med Skatteetaten sa en före detta anställd till mig att jag skulle boka tid och åka och prata med dem. Men det gick inte längre, de enda saker man kunde boka tid för var ärenden där man måste träffas fysiskt, som faderskapsfrågor. Så om några år kanske bankerna inte heller går att gå in i.

      Radera
  4. Beskrivningen tycker jag dock inte gäller Handelsbanken som åtminstone hos mig fortfarande har kontor och öppettider för drop-in besök.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Handelsbanken tror jag är bäst på det. Jag var tvungen att träffa dem på plats flera gånger när jag hade hand om ett dödsbo som hade konton där.

      Radera
  5. Kör enbart mina bankaffärer på nätet och det lirar bra för mig privat.

    Men starta upp eller förändra ett konto för min förening verkar vara ett bekymmer i paritet med att landa en människa på månen…
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. För det mesta funkar det, men ibland är det praktiskt att kunna komma dit. När jag hade problem med mobilbanken kunde jag åka dit och banktjänstemannen visade direkt på min telefon hur jag skulle göra - tidsbesparande.

      Radera
  6. Jag förmodar att det helt enkelt är mer lönsamt för bankerna att inte ha öppet. Hade folk inte accepterat det hade det nog snabbt blivit mindre lönsamt, så uppenbarligen finns nog ändå acceptansen där.

    Förr eller senare kommer nog även norska banker på att det finns pengar att tjäna på att gömma sig bakom en webbsida, så det kanske är läge att köpa norska bankaktier i förväg?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kokar i slutändan ner till att kunderna får det de kräver eller är villiga att betala för.

      Radera
  7. Hej en liten fråga på ämnet. Hur svårt är det att som svensk skaffa bankkonto i Norge nu? Minns jag fel eller var det vissa besvär för dig trots att du redan flyttat/höll på att flytta dit?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det som var besvärligt för mig var att få personnummer. Det tog fyra månader trots att Skatteetaten sa att det skulle ta 1-2 veckor om jag hade alla nödvändiga papper med mig, som jag såklart hade.

      Bankkonto fick jag däremot redan med D-nummer, en sorts "light-personnummer" som jag fick direkt efter att ha köpt hus.

      Radera
    2. Att du Sparo hade det besvärligt att få D-nummer och personnummer berodde på att du saknade anställning. Jag skaffade jobb och bostad först och fick personnumret utan krångel.

      Radera
    3. Tack för svar, men det går alltså inte att börja med att få bankkonto och flytta/köpa bostad senare?

      Radera
    4. Helt riktigt, det var därför jag hade problem med personnummer (D-dummer gick som sagt smidigt, men det räckte t ex inte för att stå för sin egen elräkning eller äga en norskregistrerad bil). Bostad hade jag, men inte anställning.

      På mötet hos Skatteetaten frågade de om jag inte hade någon annan koppling till Norge, som t ex ett gymkort. Nej, svarade jag, men jag har köpt en bostad för 3,5 miljoner som jag bor i på heltid och det borde väga ännu tyngre än ett gymkort för tretusen spänn, tänker jag. I teorin skulle det räcka med att visa att man har pengar för att försörja sig, men i praktiken blev de väldigt konfunderade över situationen, trots att jag hade kontoutskrifter från alla mina tre svenska banker.

      Radera
    5. D-nummer skulle det stå, inte D-dummer :-)

      Radera
  8. Lika bra och flytta till nörge, då kan man gå till banken varje dag!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser många fördelar med Norge, att kunna gå till banken dagligen är bara en positiv bieffekt.

      Radera
  9. Här funkar det fortfarande att ga in pa banken, men jag bor i en större stad. Dessutom finns det en kontaktperson pa i-banken, med direkt-tel-nr eller man kan skriva till om man har nagon fraga. De brukar svara samma dag, fast det är sällan jag behöver det.

    Nagra ganger ringer de till mig och fragar om jag behöver radgivning, da tackar jag artigt nej. Sköter mina investeringar själv. Men om nagra ar maste jag nog ga dit och omförhandla hypoteket.

    En gang för längesen var jag där när de precis hade renoverat, da blev jag eskorterad till mötesrummet och erbjuden en vat varm liten handduk, haha, precis som pa flyget i äldre tider. De erbjuder alltid kaffe, te eller flaskvatten. Jag är nöjd med min bank.
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, inte i Sverige i alla fall.
      /Annika

      Radera
    2. Jag bor tvärtom i en håla, men jag tror att det funkar likadant på bankkontor i mindre städer. Större städer i Norge vet jag inget om. Men kaffe gissar jag är överkurs för hela landet :-)

      En granne berättade att han fick telefon från Skatteetaten något år efter att han startat ett litet bolag och tänkte att nu blir det väl problem, men de ville bara kolla att allt funkade bra och undrade om han hade några frågor.

      Radera