- Köttätare som trivs utmärkt med sin kost.
- Vegetarianer av olika slag, från strikt veganism till lakto-ovo.
- Köttätare som säger sig vilja öka det vegetariska inslaget i maten.
- Som grupp 3, men ärligt, inte bara något de säger för att få facebook-likes.
När jag första gången hörde talas om företaget Beyond Meat tänkte jag att det där kommer aldrig funka. De producerar köttlik färdigmat baserad på växtprotein, som sojakorv och vegoburgare. Definitivt inget för grupp 1, de stolta köttätarna. Knappast för grupp 2 heller. Jag ska inte tala för alla vegetarianer, men de flesta av oss vill inte ha mat som ska uppfattas som kött, och i de fall vi hamnar i gråzonen lagar vi ändå maten själva.
Då återstår de som säger att de
vill äta mer grönt, men min känsla är att gruppen som bara
snackar är betydligt större än den som faktiskt är villiga att
göra det och dessutom tänker betala för det. En affärsidé som
riktar sig till grupp 4 borde vara svår att tjäna pengar på.
"Alla i bandet kommer handla hos er!"
Det är den kanske också. Beyond Meat
tjänar inga pengar, men den nyintroducerade aktien går lysande och
värderas nu till fyra miljarder dollar.
Antingen har jag fel, för varken första eller sista gången. Kanske
kommer det att säljas fejkon (ja, det heter så... in the twilight
zone) även utanför Södermalm och hipsterstråken i New York, eller
också kommer det här falla ihop i samma stund som investerarna
slutar ösa in mer pengar. Den som äter tofulever får se.