fredag 9 juni 2023

Polis, polis ...

Sextonårige Leo blev av med sin A-traktor, en ombyggd Volvo 960. När den kom tillbaka var den krockad, kablar hade klippts av, det låg sopor på golvet och ägodelar för flera tusen var stulna. Och för att citera Nationalteatern: ”Vem kan det vara som beter sig så? Det var polisen!

Någon hade tipsat polisen om att Leos A-traktor körts i 80 km/h (den lagliga maxhastigheten är 30). Man tog därför fordonet i beslag, men trots att man under processen förstörde hela bilen lyckades man inte upptäcka någon manipulation av hastighetsbegränsningen. Enligt polisen beror de utvändiga skadorna på att bilbärgaren puttat in en annan bil i Leos, men det berättade de aldrig för honom utan tänkte gissningsvis att det skulle bli en uppfriskande överraskning. Eller nåt.

Jag vet inte hur Leo kände för polisen innan denna händelse, men jag förstår hans trötthet nu. Jag förundras mest över Söderhamnspolisens prioritering. Ett snabbt webbsök visar följande rubriker från de senaste månaderna: ”Pojke med kniv togs efter bråk på Systembolaget”, ”En gripen efter knivattack i centrala Söderhamn”, ”Bråk ledde till stor polisinsats”, ”Första gängmordet i Söderhamn inte förvånande”.

Det låter som att polisen borde ha fullt upp utan att punktmarkera A-traktorer. Dessutom förstår jag inte alls lagstiftningen på området. En A-traktor är en ombyggd bil. Fordonet är alltså gjort för att kunna köras i över 100 km/h. Krockzoner, bromsar, fjädring osv. Det är bara förarens utbildningsnivå och minimiålder som sätter fartgränsen 30.

En mopedbil ser däremot mer ut som en leksaksbil. För mitt otränade öga ser bromsskivorna på en sådan ut att vara lika stora som på en vanlig moped, och vid en kollision med ett mindre rådjur vet jag inte vem som skulle klara sig bäst, djuret eller bilen. Ändå får dessa fordon märkligt nog gå i 45.

Kanske är de betydligt dyrare mopedbilarna mer populära hos politikernas egna barn, men jag hoppas att detta inte påverkar polisens prioriteringar. Jag kan ändå inte begripa varför polisen tycker att det är viktigt att få trakassera A-traktorförare, och jag undrar om de hade lämnat tillbaka ett demolerat fordon till Leo utan att ens be om ursäkt ifall han inte vore sextonårig gymnasist utan istället en 36-årig börsmäklare.

48 kommentarer:

  1. Rätt sjukt att de kan beslagta den på en utomståendes tips. Det är lite som att jag skulle få en fartsbot för att någon uppskattat min hastighet till 250km/h. Borde väl vara polisens jobb att göra hastighetskontroll.

    Men eftersom jag hatar epa-traktorer och inte kan begripa varför de är tillåtna, känner jag mest skadeglädje i det här fallet...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte ens säker på att den där tipsaren finns annat än i en polisiär efterkonstruktion. Lite som när journalister vill skvallra och skriver "Källor redaktionen varit i kontakt med säger ...".

      Jag har ingen direkt uppfattning om vare sig a-traktorer, epa-traktorer eller mopedbilar. Jag hade ingen själv och de som har en nu stör inte mig. Jag har upplevt att de är ganska bra på att hålla åt sidan så att man kan köra förbi dem, och det är förmodligen en vettigare hobby än många andra. Sedan finns det såklart idioter där som överallt annars i samhället.

      Radera
    2. Tycker synd om grabben och det är riktigt illa skött av polisen. Men i regionen där jag rör mig mest är A-traktorerna en plåga utan like. De stoppar upp trafiken något vansinnigt ute på landsvägarna och är det något de är bra på så är det att inte gå åt sidan och släppa förbi ordinarie trafik. De är helt enkelt en trafikfara. Givetvis finns det enstaka som sköter sig bra men här är det tyvärr en majoritet av fler rena idioter som absolut inte borde få framföra något motorfordon av denna storlek. Vet även flera som åkt dit pga. manipulation av hastighetsspärren (idag är detta helt mjukvarustyrt).
      Jag hade gärna sett ett totalförbud för för A-traktorer på landsväg såvida de inte används som det ursprungliga syftet som gällde arbetsfordon. Detta försvarar givetvis inte polisens agerande i detta ärende.

      Radera
    3. Jag har aldrig upplevt att de stoppat upp trafiken något vansinnigt, men då får man sätta in åtgärderna där, inte trakassera dem till att sälja sina fordon och börja knarka istället.

      Radera
    4. Varför detta hat mot EPA traktorer/förare? Hur mycket frihet har egentligen ungdomar idag, mkt mindre än när jag var yngre. Och om ungdomarna inte har några intressen så klagas det på det istället. Låt ungdomarna has sina epor! Har man problem att köra om en EPA i trafik borde man nog överväga att lämna in sitt eget kör kort. En sak jag noterat häromkring, det är endast epatraktorförare som vet hur man ska blinka i rondeller, de släpper fram fotgängare vid övergångsställen o betet sig allmänt rekorderligr.

      Radera
    5. Jag håller med, de verkar ha bättre trafikvett än många andra. Och mycket bättre att de håller på med bilar än att de knarkar, slåss, vandaliserar osv.

      Radera
    6. Jag hatar inte EPA-förare, men deras usla musiksmak. Epadunk och dansband, jävligt bonnigt.

      Radera
    7. Svar till Hanna.
      Citat: "Har man problem att köra om en EPA i trafik borde man nog överväga att lämna in sitt eget kör kort."

      För personbilar är det nog inga större problem men för oss som kör tunga fordon som i mitt fall, timmerbil 64 ton och knappa 600hk så är det nästan omöjligt i vissa situationer att komma om säkert om EPA:n inte hjälper till. Detta skapar köer som till slut leder till galna omkörningar.

      Jag kan störa mig på dessa långsamma fordon och även traktorer och grävmaskiner. Lite större förståelse när det kommer lastbilar och bussar som ligger bakom önskas. Jag vill inte att dom ska försvinna men det måste funka bättre. Idag kan jag förstå många föräldrar att dom förser sina barn med dessa fordon för att underlätta i en stressig vardag och känna att sin dotter/son åker säkrare till och från läxläsning/träning på kvällarna än på buss och cykel.

      Radera
    8. Första anonym 09:56 igen.. Får väl utveckla varför jag hatar epor. För det är fordonet, inte förarna jag hatar. Om det bara använts inom tätort till kompisar/träning/skola osv vore det helt okej, problemet är när de används utanför tätorter på 70-100 vägar. Då är det ett fordon som ser ut som en bil men som står nästan still, vilket kan skapa väldigt farliga situationer. Att köra om med personbil är förstås jättelätt på en rak bred landsväg. En kurvig väg är svårare och vajerväg omöjlig, då får man foga sig i att vänta i 10 minuter tills den blir tvåfilig igen. Grävmaskiner och (riktiga) traktorer är ju egentligen samma problem, men jag har förståelse för dem. Dels är de stora och syns på långt håll att de går sakta, dels är de inte lika vanliga som epor (här). Dessutom är de där för att de måste, inte för att nöjesköra.

      Radera
    9. Å till Hanna skulle jag säga att det är tvärtom. Den som INTE har problem att köra om en epa, borde överväga att lämna in sitt eget körkort...

      Radera
    10. Det är lustigt, en del av oss upplever a-traktorförare som över genomsnittet hänsynstagande, att de vid första bästa tillfälle går ut på vägren eller busshållplats för att släppa fram sina medtrafikanter. Andra tycks se dem som obstruerande mottrafikanter. Det kan tänkas att bägge observationerna stämmer, men döm inte ut deras trafikvett pga dålig musiksmak.

      Radera
    11. Till föraren till tunga fordon, där kan jag ha förståelse för att det inte alltid är lätt att köra om. Men till anonym i svaret ovan, det skrämmer mig att du är ute i trafik o kör. Förmodligen är du en sådan som lägger dig 5 cm bakom framförvarande fordon och sen inte har någon som helst sikt eller framförhållning när tillfälle ges att köra om. Dessutom gör sådana som du att bakomvarande kö inte heller kan köra om.
      Lgf triangel gör att att man lätt identifierar en EPA, kör man så fort att man missar det ska man nog också ta en funderare.
      Jag undrar om att klagomålen i grund och botten är någon slags missunsamhet eller avundsjuka. Tror ni glömt bort hur det är stt bara ung.

      Radera
    12. Jag hade ingen a-traktor, men de gånger jag utsatts för helljusblink av bil fem centimeter bakom min som tycker att jag ska öka farten har jag konsekvent sänkt den istället och skäms inte ett dugg för det.

      Radera
  2. Det som är orimligt här är ju att om en misstänkt suttit i häkte för att sedan bli frisläppt får han skadestånd. Här har en person blivit misstänkt för att sedan bli avskriven från brott - och han får bara sin bil förstörd. Här borde definitivt utbetalas skadestånd (!?)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Polisens verkstad borde laga det de har förstört + skadestånd för den tid han varit av med den. Kanske utöver första dygnet eller vad som skulle kunna anses rimligt att det tar för att kolla om den är laglig.

      Radera
  3. Man undrar ju lite vem det var som anmälde, det känns som om det finns en historia bakom. Jag hoppas Leo skickar en faktura till polisen.
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hoppas jag också, men jag gissar att han inte har något för det. Artikeln är nog den enda hämnd han får till.

      Radera
  4. Som vanligt visar polisen att de inte har någon som helst förmåga att prioritera. De ursäktar sig alltid med att alla brott är viktiga, men när de inte löser mord, våldtäkter, misshandel, droghandel, inbrott, bidragsfusk och all annan skit så kanske de skulle börja fundera på att fokusera sina insatser. Karl Hedin-fallet är typexemplet som fortfarande får mitt blodtryck att rusa när 40 poliser utreder en skjuten varg (som inte existerade).

    Polisen har låååångt kvar innan de får tillbaka sitt förtroende, och det blir inte bättre av att de står handfallna och ser på när det skjuts raketer vid en student. Men om någon hantverkare råkat ha en kniv liggande i bilen så blir det pådrag direkt.

    Svensk polis är hedervärd i att respektera människor, men så ineffektiva i att lösa verkliga brott att det blir pinsamt. Polisledningen måste bytas ut och någon som vill prioritera att lösa brotten sättas in.

    Sedan har domstolarna sin del i det hela. De friar de som poliserna tar fast gång på gång och lutar sig mot paragrafer istället för att göra som de faktiskt kan - tolka lagen och döma ut straff.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att de tar de "gärningsmän" som nästan garanterat inte ger igen. Karl Hedin kommer inte försöka slå sig fri när han grips, Leo kopplar inte in släkt och vänner för att hämnas osv.

      Radera
    2. Money cowboy : Vem ska döma istället för domstolen har du tänkt?

      Radera
    3. Jag tolkar inte MC:s kommentar som att han vill flytta ansvaret utan istället att domstolen ska sluta att tolka lagen så snällt som möjligt.

      Själv tycker jag det problemet ofta tycks uppstå redan hos åklagare, som tar gärningsmannen i försvar i förväg och sedan yrkar på lågt straff. Men allt detta är ett senare problem. Polisens jobb är att hitta brottslingar och gripa dem, inte att trakassera sextonåringar på vaga grunder.

      Radera
    4. Sparo: Är det något du vet eller killgissar du bara? Menad du att svensk domstol inte följer svensk lag? Hur straffskalan ser ut är upp till politiker inte domstolen. Det finns forskning på ämnet när det gäller påföljd av brott. Personer med invandrarbakgrund döms hådare än infödda svenskar tex. Det är fakta på riktigt. Om du kan visa upp något annat, så är jag såklart väldigt nyfiken.

      Radera
    5. Generellt brukar jag inte svara på människor som använder det extremt sexistiska och nedvärderande uttrycket "killgissa", men jag ska göra ett undantag eftersom jag är på gott humör.

      Förstår jag dig rätt att du frågar mig om domstolarna gör olika bedömningar från fall till fall? Uppenbarligen tycker du ju det själv eftersom du påstår att det finns bevis för att invandrare döms hårdare än svenskar. För nej, jag menar inte att svensk domstol inte följer svensk lag, men det är ju skillnad på minimistraff och maxstraff. Det hjälper t ex inte om politikerna höjer maxsatsen på ett brott om domstolarna konsekvent ändå dömer lägre.

      Radera
    6. Money Cowboy här, fick inte till min profil. Men anonym; snippa-fallet säger väl allt? I rest my case.

      Radera
    7. Ja, skrota domstolen och häng folk i närmaste träd som man inte tycker om. Howdy cowboy.

      Radera
  5. Bra att polisen agerar på tips. Min erfarenhet, som flitig tipsare, är att polisen oftast agerar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara erfarenhet som brottsoffer och då är min erfarenhet att även om du har gjort polisens jobb åt dem orkar de inte agera utan blir mest irriterade eftersom jobbet krockar med kafferasten. Än mer lat och oengagerad yrkeskår än svensk polis tror jag är svår att hitta.

      Radera
    2. Jag tycker regeringen borde skaffa fram fler poliser och ge dem bättre betalt. Det är för många som slutar och för få som vill jobba som poliser.

      Radera
    3. Du kan ha rätt. Samtidigt tycker jag mig ha hört det där i decennier. Oppositionen säger alltid att "om vi kommer till makten kommer vi utbilda fler poliser". Och så kommer de till makten (de byts ju alltid av efter en eller två mandatperioder numera) och så säger de att de ska ta tag i detta. Jag vet inte hur många poliser Sverige har, om det går upp eller ner och hur det är jämfört med andra länder, men särskilt bra verkar de inte vara.

      Så då undrar jag om det är mer resurser som krävs. Men om så är fallet, hur mycket mer resurser? Är det +5 procent, +20 eller en uppdubbling som krävs? Jag undrar om man inte måste sparka chefer och göra om organisationen från grunden, annars kan man ösa ner hur mycket pengar som helst.

      Radera
    4. Det där med tipsare är lite tveäggat. I tonåren skedde en incident nära min bostad där någon försökt dra in ett litet barn i en bil. Sådant var extremt ovanligt på den tiden och det blev stort pådrag. Polisen efterlyste tips och någon uppgav att de "sett en röd volvo 240" på platsen. Min kompis som var den enda med en sådan i hela trakten blev inte så glad efter polisens förhör. Det visade sig senare att förörvaren hade haft en helt annan typ av bil.

      Radera
    5. Visst kan det bli väldigt fel, och det blir aldrig lika stora rubriker när någon släpps pga att polisen hade fel som när den greps pga misstanke. I fallet med a-traktorn ovan är jag dock tveksam till om det funnits vare sig tipsare eller förövare eller om alltihop bottnar i riktigt dåligt polisarbete.

      Radera
  6. Jag själv var en riktig motormekare i den åldern även om ekonomin bara tillät halvrisiga mopeder. Bor i en av landets A-traktorrikaste kommuner och tycker det är skitbra att många av våra ungdomar har ett vettigt, tekniskt och socialt intresse, mycket fylla och stök kring dessa är det heller ej, det ligger på de vuxna. Visst, även jag kan bli en smula irriterad om man har bråttom och hamnar bakom en som ligger i 30, men det är allvarligt talat inget jag förlorar sömn över...

    Kan rapportera från tingsrätten att antalet mål med A-traktorer som bommat 30-gränsen stolpe ut ej är få, tyvärr. Lågt hängande frukt.
    Vanliga fortkörningar hanterar lagmän på egen hand, men dessa överträdelser kräver ett fullsamlat rättspresidium...
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nog finns det sämre intressen ungdomar kan ha än att meka med bil och åka några varv runt centrum. När det gäller farten stör jag mig nog mer på de som ligger i 45 än de som går i 30, men med det sagt förstår jag inte varför mopedbilar ska få köra snabbare än a-traktorer.

      Radera
    2. Håller helt med om det, att framföra en mopedbil skulle nog bli det sista jag gjorde i livet om jag skulle krocka i en sådan i 45 knyck. En modern A-traktor med airbags och allt kan man nog köra in i en bergsvägg med i 30 utan fara för livet. Jag förstår inte hur detta lirar med nollvisionen. Har ej googlat, men något säger mig EU... ;-)
      /JB

      Radera
    3. Det finns en viss nytta med s.k. mopedbilar. Vet en person i kommunen som har någon form av lättare funktionsnedsättning som gör att vederbörande inte får ta ett vanligt körkort. Personen ifråga kommer aldrig att få köra ett fordon som går fortare än vad som tillåts i tätbebyggt område. Mopedbilen blir här ett verktyg för att personen ska klara sig själv i högre utsträckning vilket funkar bra. Däremot kan man ifrågasätta dessa fordon när det gäller ren nöjeskörning då säkerheten lämnar mycket övrigt att önska. Hur man däremot kan störa sig mer på fordon som ligger i 45 km/h än 30 km/h kan jag inte alls förstå. Det har aldrig hänt mig.

      Visst kan man tycka att det är onödigt att det hamnar ärenden i rätten men det har ju att göra med att fordonet är manipulerat när det gäller hastighetsspärren. Vet inte exakt hur lagstiftningen ser ut här men det är ju inte bara att dela ut en fortkörningsbot som för vanliga bilister. Fordonet i sig är olagligt och måste återställas. Sedan är frågan vem som är skyldig till själva manipuleringen och vetskapen om hur man använder den. Vet några fall där inblandade haft väldigt krystade förklaringar. Men visst, smidigare juridiska rutiner vore bra.

      Vill även påpeka att jag själv har ett stort motorintresse och jobbar i branschen. Tycker dock att A-traktorer borde förbjudas på vägar med hastighetsbegränsningar med 70 km/h och över såvida det inte är arbetsrelaterade fordon. Det är väldigt stor skillnad på att köra inom 30- 40- 50-skyltat. Har sett (i princip varje dag) alltför mycket dumheter i trafiken för att det ska vara försvarbart. Att ha motorintresse som hobby ser jag också som sunt men det ska inte blandas ihop med att ställa till med problem ute på landsvägar.

      Radera
    4. Jag har inget emot att mopedbilar används. Det jag ifrågasätter är varför en bil som är gjord för att gå i 120 km/h bara får gå i 30 km/h medan en mopedbil med betydligt klenare kaross, bromsar mm får gå i 45 km/h.

      Jag försöker störa mig så lite som möjligt på alla bilar, men i 60, som är den vanligaste hastigheten där jag bor, är det lättare att passera en 30-bil än en 45-bil.

      Klart att lagbrott ska beivras, men en poliskår som uppenbarligen har problem med gängrelaterade mord kanske borde klara upp dem hellre än att lägga mer tid på trafikbrott.

      "Det ska inte blandas ihop med att ställa till med problem ute på landsvägar".

      Det är detta jag har lite svårt att begripa. Jag upplever inte alls att a-traktorer eller mopedbilar är överrepresenterade här. Då har jag betydligt svårare för bilister som hela tiden försöker slå hastighetsrekord och som tycks tro att de blinkar för sin egen skull, inte för att berätta för andra vart de är på väg.

      Radera
    5. Givetvis ser det inte ut på samma sätt överallt. Det är dock ren och skär okunskap om man inte förstår problemet med A-traktorer ute på landsvägar. Då rör man sig i ett väldigt begränsat område alt. är ute på vägarna i liten omfattning. Sverige består idag av långa vägsträckor där det är enfiligt med vajerräcken alt. omkörningsförbud med heldragna linjer. T.o.m. utryckningsfordon har drabbats av trafikpropparna som A-traktorerna ställer till med i landsänden där jag bor. Sen har vi all övrig yrkestrafik förutom privatbilismen som blir lidande. Med mycket kontakter bland yrkeschaufförer och pendlare samt egen erfarenhet vet jag att det är ett stort problem.
      Och varför blanda in annat dåligt trafikbeteende i denna diskussion? Två fel är inte bättre än ett.

      Radera
    6. Nu är det ett drygt år sedan jag åkte mycket i Sverige, men då var det absolut inte ett "väldigt begränsat område". Och ja, A-traktorer var inte den grupp av bilister som störde mig mest.

      Jag tycker inte att jag blandat in något annat trafikbeteende i diskussionen, men eftersom jag skrivit att det finns annat jag stör mig mer på och som jag tycker polisen borde lägga mer energi på kändes det rimligt att exemplifiera.

      Radera
  7. Det där låter som en godtycklig myndighets prioriteringslista. Plocka de enkla pinnarna i statistiken, skit i allt annat? Ungefär så.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svårt att säga, men när jag läser rubriker som ”Första gängmordet i Söderhamn inte förvånande” från i år tänker jag att Söderhamns polismän borde ha något annat att göra än att jaga Leo.

      Radera
    2. Tragisk utveckling av småstaden Söderhamn, från välmående med industrier, flygflottilj och sjukhus med BB som efter nedläggning av sjukhus och regemente samt flytt av Ericssons fabrik (största arbetsgivaren) kompenserade med flyktingboenden och bidragsberoenden.

      Radera
    3. Jag har inte varit i Söderhamn på 30 år, så jag vet inte mer än jag läser i rubrikerna, men det verkar nästan som att det även gäller Söderhamns poliskår och det är ganska skrämmande.

      Radera
  8. Så här lät det i Söderhamn innan valet 2022"Under Moderaternas styre har Söderhamn blivit en bättre kommun att leva och verka i. Med snart fyra framgångsrika år i sammarbete med alliansens partier söker vi fortsatt förtroende att leda kommunen under nästa mandatperiod. Efter valet kommer vi att söka de sammarbeten som är bäst för Söderhamns utveckling" Fick dom nytt förtroende?. Självklart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Att söka de samarbeten som är bäst för Söderhamns utveckling" låter i och för sig bra, men moderat styre är nog bäst för moderata politikers plånböckers utveckling, och det är inte nödvändigtvis det som gynnar befolkningen i stort.

      Radera
  9. Kör sopbil och det är inte allt för ovanligt att a-traktorer blockerar trafiken ordentligt på 50, 70 och 80-väg. Värst blir det på vägar som antingen har hög trafik åt båda hållen eller halvkass sikt, vilket är ganska vanligt. För min del är det som mest sticker i ögonen att det ofta handlar om ren nöjeskörning som inte har något vettigt syfte. Det hjälper inte när man ser en dekal med texten "det är många som vill köra om just nu men du behåller din plats i kön".

    Förstås inte enda idioterna i trafiken. Så där 10%-20% av förare borde få livstidsförbud på att framföra fordon av något slag, inklusive cykel och rullbräda. Jag hade gladeligen sett att polisen slösade mer resurser på att trafikbrott om de siktade in sig på folk som gör *farliga* manövrar istället för trafikbrott som är ofarliga men lätta att mäta. Det kan vara fan så mycket farligare att plötsligt byta fil utan att blinka än att ligga 20 km/h över hastighetsgränsen eller bakfylleköra men det är i stort sett aldrig någon som åker dit på det tidigare om inte en allvarlig olycka redan skett. Det hade gått att placera konstaplar med kameror vid problemplatser och -tider.

    När det gäller trafikantslag som ställer till det mest vill jag nominera cyklister av sorten som gillar att åka fort och tävla. Aldrig sett så egotrippade och hänsynslösa människor som cyklister i träningskläder. Inget verkar viktigare för dem än att behålla rullet och köra i sin egen takt, vare sig det gäller att blåsa förbi gamlingar på gångbana, köra bakom ett backande tungt fordon eller blockera en landsvägsfil under ett träningspass så att yrkestrafik inte kan köra om. A-traktorförarna är normalt ungdomar som kan vara dumma och i vägen, tävlingscyklisterna är normalt uppåt medelåldern och borde veta bättre. Har aldrig blivit arg på en a-traktorförare men det har hänt flera gånger att jag genuint velat hoppa ut och slå en cyklist på käften efter att de tvingat fram en panikbromsning. Vanligen för att de inte tycker det är ett problem att i hög hastighet korsa körvägen för en rullande sopbil.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte de övernaturliga krafterna som krävs för att kunna veta vad andra har för syfte med sin resa.

      Däremot håller jag med om att det finns klart farligare trafikbrott än att köra fort (eller sakta) och att cyklister (inte alla...) tycks mest egoistiska i trafiken. Dock i konkurrens med barnvagsnsförare i bredd.

      Radera