tisdag 5 november 2024

Alla företag vill inte ha kunder

En arbetslös valde till slut att anmäla sin a-kassa till JO när de inte svarade i telefon eller betalade inom rimlig tid. Jag är inte förvånad. Det var likadant när jag själv ringde min a-kassa för c:a 30 år sedan. De hade larvigt korta telefontider och inte ens då brukade det sitta någon i andra änden.


Jag var 37 år när jag ringde upp.

Den JO-anmälde chefen säger i inslaget att så här ska det absolut inte vara, men det var en period när det inte funkade så bra. Skitsnack! Hela deras affärsidé är att medlemmarna inte ska komma fram. Det är samma med exempelvis Försäkringskassan. Idealet för dem är att inte kunna nås. Annars hade de lätt kunnat ringa tillbaka så att man slipper vänta i telefonkö, eller se till att det går att få snabba mejlsvar.

Något de inte verkar tänka på (eller i praktiken skiter i) är att bara för att man vill ha tag i en a-kassa eller försäkringskassa betyder det inte att man har obegränsat med tid. Man kanske jobbar heltid, men även arbetslösa eller sjuka människor har grejer att göra. Ibland väntar man på ett viktigt samtal från läkaren eller sjukgymnasten och kan inte blockera sin telefonlinje med en telefonkö i timtal.

Det mest retliga med detta är att åt andra hållet gäller helt andra spelregler. Testa att vara en dag sen med att inkomma med en blankett eller svar på frågor och du trillar ur alla skyddsnät och får börja om från början. Så vad gör man åt detta? En JO-anmälan är en bra start, men myndigheter, fackfolk och politiker är i praktiken en samling kompisar och den klubben är vi inte inbjudna i. Att välja en opolitisk a-kassa är ett bra första steg, och om de missköter sig – anmäl dem, men lämna dem också.

Svårare med Försäkringskassan och andra myndigheter, där är det svårt att välja en konkurrent (även om jag på sätt och vis gjort det). Men var en jobbig jävel. Utan dig är de ingenting, det har de gemensamt med a-kassor, fackförbund, husläkare, rörmokare och frisörer.

15 kommentarer:

  1. a-kassa är en lustig grej... En i praktiken frivillig skatt som folk är beredda att svälja med hulll och hår. Pengarna är inte öronmärkta, utan används godtyckligt bl.a. till olika arbetsmarknadsåtgärder (ev. "idiot kurser"). Frisera arbetslöhetssiffrorna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan sympatisera med konceptet a-kassa, men du pekar på några av problemen. Ett annat är att pengarna distribueras av fackförbund med en egen agenda, ofta betydligt bredare än att gälla arbetsmarknad och medlemmarnas rättigheter.

      Radera
  2. Jag har aldrig varit med i nagon a-kassa, utom nagra manader pa 80-talet när jag tydligen blev enrollerad utan att vara tillfragad. När jag upptäckte det pa löne-specen gick jag ur direkt.

    Samma jobb hade jag i fyra ar utan att vara anställd. Jag var arbetslös i tre dagar under den tiden. Jag hade anmält mig till Arbetsförmedlingen och när jag slutade för att jag fatt jobb i Stockholm fick jag besked om att de betalar min flytt. Jag hade inte ens tänkt pa att det var möjligt och heller inte bett om det, men tog förstas emot och slapp flyttkostnader. Pa den tiden gick man dit och fick träffa en förmedlare direkt. Inga jäkla telefonköer da. Det känns rätt att säga "det var bättre förr", även om jag later som en gammal kärring :).
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har rått unga, framåt människor att spara pengarna utifall att de är beredda att ta ett "skitjobb" om de skulle bli arbetslösa. Men själv var jag med som ung, har inte varit det efter att jag startade eget 2000.

      En del saker var bättre förr, det behöver man inte vara bakåtsträvare för att tycka.

      Radera
  3. Nu är det mer än 30 år sedan jag var arbetslös, men då var AEA väldigt snabba och bra. Jag tror inte ens jag behövde ringa, man postade bara de där tidkorten. Sen satt pengen på kontot efter 3-4 dar.

    SvaraRadera
  4. Jag delar inte dessa erfarenheter. Varje gång jag har haft med försäkringskassa, akassa och skatteverk eller försäkringsbolag att göra har jag fyllt i alla uppgifter enligt instruktionerna, bifogat eventuella intyg och sen har pengarna kommit enligt den då gällande tidsuppskattningen för ärendehantering, ofta lite snabbare rentav. Jag tycker nästan att jag har fått mina pengar lite väl lätt, utan en massa extra kontroller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte haft så mycket med försäkringskassa (eller a-kassa) att göra att jag kan dra några slutsatser utifrån egna erfarenheter, men dessa har varit nästan odelat negativa. Ett stönande och stånkande som får mig att tänka att handläggarna borde ha letat nya jobb, för 30 år sedan.

      Skatteverket är en annan historia. Jag tyckte att de var bra på 90- och 00-talet. Åtminstone fick man klara besked när man pratade med dem. På slutet var det ren katastrof. Sista gången satt jag i telefonkö i flera timmar två dagar på raken, för de 3-4 handläggare jag fick prata med första dagen visste ingenting och lyckades inte heller koppla mig vidare till någon som gjorde det. Och när allt till slut var klart fyllde jag i deklaration som jag skulle, men fick ändå ett beslut om ändring (=skattehöjning). Så då fick jag lära ut reglerna till den handläggaren med hjälp av länkar till Skatteverkets egen hemsida. Då blev hon tvungen att ge sig. Hela den episoden var skrämmande och jag är tacksam att jag inte behöver ha mer med Skatteverket att göra.

      Radera
    2. Nu blev jag påmind om mitt senaste besök på Skatteverket. I Göteborg har man flyttat ut hela anläggningen till ett centralt ställe som är omöjligt att hitta om man inte vet att det ligger där samt inte satt upp några skyltar som talar om att här finns vi. Vid entren informeras man om att man inte får uppehålla sig här utan ärende och att platsen är skyddsobjekt. Så ja, denna ändring talar ju för att man inte vill ha onödiga kontakter med medborgarna. Mitt ärende hanterades dessutom ej kompetent. Jag hade beställt allmänna handlingar att hämta ut i receptionen. Jag visade upp min ärendekod och handläggaren tog fram två kuvert ur ett skåp. Han klarade dock inte av att koppla min ärendekod till den identiska kod som stod på ena kuvertet utan fick tillkalla hjälp. Det visade sig att kuvertet han hade i handen var det jag skulle ha. Om jag hade velat jobba skulle handläggare på Skatteverket vara drömjobbet.

      Radera
    3. "jag är tacksam att jag inte behöver ha mer med Skatteverket att göra"
      När man inser att priset för att slippa Skatteverket är att bli "kund" på Skatteetaten istället... pest eller kolera.

      Radera
    4. Mm, få företag har en skylt i entrén att man måste ha ett ärende för att få vara där :-)

      Få, om något, exempel på Sveriges förfall är lika tydligt för mig som Skatteverket. Det var en fullt fungerande myndighet som förvandlats till Byggmax/Onoff.

      Radera
    5. Jag har haft mina duster med Skatteetaten också, men måste jag välja faller valet på dem.

      Radera
  5. Ja, visst är det märkligt att många företag idag finner kunderna enbart jobbiga att ha personlig kontakt med. Det är ju billigare att ha ett helt internetbaserat, förlåt digitalt, och anonymt kontaktnät mot kund. Gärna ogenomträngligt och helt opersonligt. Samtidigt inbillar de sig att massvis med pengar på korkad reklam gör kunderna spenderarkåta.
    Mvh Investeraren

    SvaraRadera
    Svar
    1. En av de mest korkade idéerna åt det hållet måste väl ända vara att folk ska köpa en ny bil för någon miljon, över internet, utan att ha provkört eller sett den?

      Radera
    2. Ja, jag tror och hoppas att mänsklig kundservice får en revival snart. Det finns väl inget så avtändande som företag som ersatt sin mejladress med en chatrobot.

      Radera