Min dammsugare är en Lux Royal D790.
Fler som har den? Förmodligen inte, den har hängt med några
decennier, men gör sitt jobb.
Nu bar det sig inte bättre än att jag
tog sista dammsugarpåsen. Den enda sajt som hade påsar till denna
ska jag inte marknadsföra, det tycker jag inte att de är värda.
För när jag skulle lägga en beställning var det himla svårt att
undvika prenumeration. Fördel med prenumeration: man slapp
fraktkostnaden. Nackdelar: allting annat.
Vem prenumererar på dammsugarpåsar,
och varför? Man kan välja att det ska dimpa ner fem nya påsar om
ett år, tre år eller fem år. Hur ska jag vet att det är just då
de gamla påsarna tar slut? Och vad är det som säger att inte
dammsugaren tar slut innan dess? Chansen att man då skulle komma
ihåg att avboka dammsugarpåsprenumerationen är snudd på
obefintlig.
Ännu mindre chans om något annat
ändras. Dammsugarbeställaren kanske dör och då står familjen där
med både sorgen och brist på dammsugarpåsar. För att inte tala om
vad som skulle hända vid en separation. Säg att Adam beställt
påsar, Eva flyttar ut och tar dammsugaren med sig. Några månader
senare får Adam dammsugarpåsar (med tillhörande faktura) till en
dammsugare han inte längre äger. Ska han då ge dem till Eva och
vem ska betala? Det här gäller inte bara dammsugarpåsar. Man kan
prenumerera på det mesta.
Av dessa exempel förstår jag att det
finns folk som vill prenumerera på Bamse, men prenumerationer på
kaffe eller blommor förstår jag inte alls. Inte heller kalsonger,
strumpor, glasögon eller böcker. Förutom det uppenbara, att man
inte vet när eller ens om man behöver dessa, gör man bäst affärer
som fri konsument. För att handlarna inte vet om du ska handla av
dem, men vill locka dig att göra det. Särskilt bra erbjudanden
kommer du att få på sällanköpsvaror man kan planera i lugn och
ro.
Att bli prenumerant är motsatsen. Har
du redan anmält dig för att få hem kaffe eller kalsonger kommer du
nästan säkert ta emot dem. Statistiskt sett kommer du varken avboka
eller skicka tillbaka utan snällt betala som en lydig konsument. Var
inte en sån.