Stockholms taxichaufförer har ledsnat på att jobba långa skift sex dagar i veckan för att pengarna från
Bolt och Uber ska räcka till mat på bordet. Nu ska de köra en egen
app för att få behålla en större slant själva och det är väl
jättebra. Fler branscher borde göra likadant.
Vad jag än jobbat med har jag alltid
försökt minimera antalet mellanhänder. Det kan vara artistbokare
eller skrivbyråer som suttit mellan mig och kunden. Sköter de allt
det praktiska så att jag kan fokusera på att göra mitt jobb må
det vara hänt, men alldeles för ofta har de istället blivit ett
filter mellan mig och kunden så att vi inte vetat vad motparten vill
ha av oss. Eller också har jag fått ett telefonnummer till kunden
och fått styra upp allt själv, och då undrar jag varför en tredje
part ska ha 10-50 procent av arvodet för att i stort sett göra
ingenting.
Kanske känner taxiåkarna samma sak,
att ett företag som startat en taxiapp tar alldeles för mycket av
kakan för den insatsen. Det verkar onekligen så när en
taxichaufför med 30 års erfarenhet inte har råd att ta ledigt två
dagar i veckan.
Fast det leder mig till en fråga jag hade velat ha svar på i reportaget. En av förarna säger att han märkte en klar försämring när Uber och Bolt kom in på marknaden. Uber kom till Stockholm 2013, det är tio år sedan. Jag har också varit lite trög med att lämna jobb jag vantrivts på, men det har aldrig tagit tio år. ”Den som tiger, han samtycker”, säger ett gammalt ordspråk. Alla marknader styrs av tillgång och efterfrågan och samtycker man i tio år kan man väl inte vara så himla missnöjd. Men lycka till med appen, det menar jag verkligen.